Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1170695
Na onderzoek van de ontlasting van mijn 5 teckels, is er dus eentje met haakwormeitjes en 2 die coccidien hebben. Op internet gelezen over coccidiose, en ik moet zeggen dat ik best wel schrok. Temeer omdat ik toch een nestje gepland had, maar gelukkig heb uitgesteld. Oorzaak kan zijn o.a. rauw vlees. Ik merk verder niets aan de ontlasting van deze besmette teckels. Het is ook zo dat deze besmetting, die dus gewoon ook in de tuin zit, altijd blijft! Heeft iemand nog tips? Morgen ga ik voor Jolly in ieder geval drontal halen voor de haakworm.
Door Lizzy
#1170973
Nee, volwassen gezonde honden merken daar ook niks van. En inderdaad, rauw vlees is al helemaal niet de enige oorzaak. Sterker nog, het wordt op sommige websites niet eens als kans genoemd. Wanneer je goedgekeurd vlees geeft, is dit gewoon een optie.
Honden infecteren zich door opname van coccidieën via de bek. Coccidieën bevinden zich op al die plekken, die besmet zijn met de ontlasting van honden. Dit is meestal de aarde, die bezoedeld is geraakt door honden ontlasting.
Bron: http://www.wormbestrijding.nl/hond_worm6.html
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 feb 2009, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door irmaa
#1170990
op deze website Lizzy staat trouwens dit op wormbestrijding ed: ;)

Laat tenminste 2 maal maar beter 4 maal per jaar de ontlasting van uw hond controleren op de aanwezigheid van wormeitjes. Bij een positief onderzoek behandel dan uw hond met een goed en breed werkzaam ontwormingsmiddel. VPL 'Het Woud' kan u daarbij adviseren.
Als alternatief kunt u uw huisdier 4 maal per jaar blind behandelen. Dat wil zeggen dat u niet weet of u dier wel een behandeling nodig heeft. Het moet wel gezegd worden dat deze laatste manier van wormbestrijding bij ander diersoorten tot grote problemen heeft geleid met wormresistentie; wormmiddelen werken op termijn niet meer.
Voor pups is het advies om standaard op 2, 4, 6 en 8 weken te behandelen, met vervolgens een maandelijkse behandeling totdat de pups 6 maanden oud zijn. Het zijn vooral de pups die de wormcyclus instand houden en de omgeving besmetten met eitjes en larfjes.
Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen, nageboortes of afgedreven foetussen van schapen of runderen. Hygiene is de derde pijler onder een goede wormbestrijding. Houdt de omgeving van uw hond vrij van ontlasting(sresten)! De eitjes van spoel- en zweepwormen kunnen jaren lang overleven en zijn de bron voor toekomstige besmettingen voor uw dier en voor uzelf!
Risico groepen voor het oplopen van een wormbesmetting zijn mensen met een verlaagde weerstand (bijv. bejaarden) en kinderen. Speel- en trapveldjes voor kinderen zijn verboden terrein voor honden. Laat kinderen hun handen wassen nadat ze een hond geaaid hebben. Ook zullen zandbakken van kinderen moet worden afgedekt, opdat huisdieren geen kans krijgen hier te poepen.






Door ~anna~
#1171056
Ik was bij de kinderboederij niet welkom met de pup vanwege het e.v.t. gevaar van coccidiose,wat ze bij zich zou kunnen dragen.
Door Lizzy
#1171106
balou&crystal schreef: Ik was bij de kinderboederij niet welkom met de pup vanwege het e.v.t. gevaar van coccidiose,wat ze bij zich zou kunnen dragen.
Wat een gekwebbel uit de ruimte! De kans dat de kippen daar coccidiose bij zich dragen is ongeveer 1000000 keer zo groot!
Door ~anna~
#1171232
Dit was de eerste keer dat ik zoiets te horen kreeg op een kinderboederij,het is mijn derde pup :-\
Door vagebond
#1171362
Wat ik ook gek vind, is dat ze het niet allemaal hebben dan?! Elke dag ruim ik de drollen uit de tuin trouwens. Maar Jolly is echt een aardwurm, overal graven,  ook buiten in t veld en ze vreet ook ontlasting en alles dat maar op haar pad komt, kuikens van duif, fazant, muizen. Ze had een keer een mol naar binnen gewerkt, maar die kokte ze weer uit. Helemaal onverteerd en gaaf. Grmpf, en Mabiche, haar kleindochter, is al niet veel beter. Deze 2 hebben dus die coccidiose. Je kunt dus niet behandelen, want de besmetting is blijvend! Snif, en ik wil nog een nestje van Mabiche. Ben nu wel blij dat ze niet gedekt is, anders had ik nu al kopzorgen gehad om de besmetting bij de pups.
Door Mevroi Kruim
#1171406
Wat ik ervan begrijp http://www.vet.uu.nl/aitvm/userfiles/ot ... ospora.pdf is dat gezonde honden immuniteit tegen deze parasieten ontwikkelen. Het kan dus denk ik zo zijn dat ze midden in een infectie zitten en de immuniteit nog moet komen. En je kunt wel behandelen, met sulfonamiden en met nog een ander middel. Niet alle honden zijn bestand tegen sulfonamiden (Dobermanns bv niet naar het schijnt). Daarnaast moet je zeer nauwkeurig ontlasting verwijderen zodat ze zich niet opnieuw besmetten. En je kunt ontsmetten met heet water en met iets ammoniak-achtigs.

Coccidien zijn soortspecifiek dus ze moeten het iig van een andere hond hebben opgedaan. En dat verhaal over de kippen die coccidiose van de hond zouden krijgen is dus absolute kul, dat krijgen ze alleen van andere kippen. Of via de modderige laarzen van de kippenboer.
Door ~anna~
#1171496
Ja dat is het ook mensen kunnen het gemakelijk overbrengen door schoenen/klompen en laarzen.
Maar op het erf van de kinderboederij voor ik binnenkwam nergens een bord met verboden voor honden,wel op de deur van de schuur.
Door vagebond
#1171517
Shit, ik heb wel kippen rondlopen achter! Dus ik loop ook wel eens door kippenstront heen en dan weer naar de tuin. Nou dat weer, dus het zou kunnen zijn dat het van mijn eigen scharrelkippen komt? Ik word hier zo moe van.
Door Too
#1171535
Nee joh, niet van je kippen... Kruimel schrijft dat t 'soort specifiek' is.. dwz hond-hond of kip-kip
Door vagebond
#1172267
Ow, echt waar, gelukkig. Ik vind t nl zo gezellig die kippies die hier rondscharrelen op t erf. Het zijn maar 3 hennen en een haan. Ze komen nooit in de tuin van ons waar de teckels lopen. Ooit 1x gedaan, kippen leren kennelijk snel.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door