Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1151226
Er zijn leukere onderwerpen, maar honden kunnen er last van hebben: wormen die zich in het hondenlichaam tegoed doen aan de voedingsstoffen die de hond zelf nodig heeft.


Er zijn veel soorten wormen, maar we richten onze aandacht op de Franse hartworm. Tot voor kort kwam hij niet in ons land voor, maar wel in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Denemarken en Engeland. Sinds 2007 zijn er echter gevallen bekend van honden die nog nooit de Nederlandse grens over zijn geweest en toch last hebben van deze wormen. De larven van de Franse hartworm leven in slakken en kikkers. Als de hond deze glibberige diertjes opeet, kan hij besmet raken. Maar ook wanneer je viervoeter iets doorslikt waarop uitwerpselen van een besmette slak liggen, moeten alarmbellen gaan rinkelen.


De larven van de Franse hartworm gaan via de darmen de bloedbaan van de hond in. Hier ontwikkelen zij zich tot volwassen wormen. Uiteindelijk belanden ze in de rechter harthelft en de longslagader. Symptomen zijn een slechte conditie en eetproblemen. Ook hoesten, braken en vocht vasthouden kunnen duiden op de aanwezigheid van de parasiet. Behandeling is alleen mogelijk met een wormenkuur. Je dierenarts weet welke geschikt is voor het bestrijden van de Franse hartworm.

Dit bericht werd me toegestuurd door Petnews Magazine
#1151534
Ik hoop dat we serieus een strenge winter krijgen dit jaar en de volgende jaren. Want ik denk dat de klimaatveranderingen hier (mede) oorzaak van zijn, dat al die zuidelijke ziektes deze kant op komen....

Maar goed, we weten nu op welke symptomen we moeten letten!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door