Hoi,
Tristan is geent voor alles waarvoor wij pups 'standaard' enten.
Zoals in een eerder topic al beschreven is Merlijn toe aan een 'kleine cocktail' conform het schema Nobivac / Intervet.
Merlijn, onze andere hond van nu 3 jaar, heeft een nu nog zo'n 2 jaar geldige Rabies enting.
Tristan wil ik ook tegen Rabies laten enten, zodat we met hem naar het buitenland kunnen. De fokker wil 'm vast graag een keer terug zien en ik vind het zowiezo belangrijk dat wij de grens over kunnen als we de grens over willen.
Dilemma: wanneer laat ik Tristan enten tegen Rabies? Zijn daarin nog verschillende merken met al dan niet verschillende (bij)werkingen? Het liefst heb ik de Nobivac, geldig voor 3 jaar, maar ik weet niet of er met shelties (MDR-1 gen defect) problemen zijn daarmee. Destijds ging ik er nog van uit dat mijn (vorige) DA wist wat hij deed, maar inmiddels weet ik dat ik daar niet van uit kan gaan. Ik vraag het zeker na bij mijn DA maar wil graag jullie input ook in dit geheel.
Ik neig (kostenbesparing) ernaar om Tris tegelijk tegen Rabies te laten enten als ik Merlijn (in september) de "kleine cocktail" laat geven. Tristan is dan 5,5 a 6 maanden oud.
Ik weet echter ook dat Rabies-enting soms de meest rare bijwerkingen kan geven.... ergens twijfelt er iets in mij; of ik er wel goed aan doe om die enting te laten zetten.... maar daar staat dan weer tegenover dat ik met 'm naar het buiteland wil kunnen. Ik kan natuurlijk wachten totdat we plannen gaan maken en een datum weten, maar dan zit je altijd met die 'wachttijd' van 21 dagen. Dilemma dus...
Wat zouden jullie doen, danwel wat hebben jullie gedaan?
Suzanne