Ik heb ( ongevraagd vanwege mijn klantenbestand in Assen, maar wel ongevraagd )een brief gekregen van een DA uit Assen. Daarna heb ik hem per mail nog een aantal vragen gesteld en hier volgt een beknopte samenvatting.
Er staat o.a.
Als gevolg van nieuwe inzichten in werkingsduur en bijwerkingen van honden- en kattenvaccins hebben wij ons entschema aangepast. Voor sommige ziektes is de aangetoonde immunitetsduur veel langer dan 1 jaar. Tevens zijn er steeds meer meldingen van bijwerkingen van met name multi-valente vaccins ( entstoffen tegen een heleboel ziektes tegelijk). Om voor uw huisdier zo veilig ,mogelijk een optimale bescherming te geven, houden wij vanaf heden het volgende schema aan:
honden:
hondeziekte: eens in de 2 jaar enten
leverziekte eens in de 2 jaar
parvo, weil, para-influenza jaarlijks
Bordetella ( sorry Alies!!) als honden in pension gaan.
Conclusie:
Voor honden wisselen we de "grote" prik ( hondeziekte, leverziekte, weil, parvo, para influenza ) ( eventueel kennelhoest) af met de "kleine" prik (parvo, weil,( en para-influenza neem ik ,Anita, aan, Deze werd hier niet vermeld maar boven staat deze als jaarlijks te geven enting aan gegeven! ) ( eventueel kennelhoest.)
Voor katten:
Wisselen we de combinatieprik ( katten/niesziekte) af met de niesziekte-prik.
Chlamydia uitsluitend in groepen katten waar chlamydia-probleem is aangetoond.
Het advies van jaarlijks de cocktail komt uit de tijd dat hondenziekte en leverziekte nog regelmatig voorkwamen en een goede immuniteit volgens de vaccin-firma's uitsluitend gegarandeerd werd bij het jaarlijks enten met de cocktail. Hier waren verder geen nadelen van bekend. Er zijn een paar dingen veranderd:
- In NL wordt nog maar zelden hondenziekte of leverziekte gevonden
-er kleven wel degelijk nadelen aan "over" vaccineren.
- een aantal vaccins garanderen een bescherming tegen honden- en leverziekte van 2 jaar.
Nu vallen de verschillen op tussen de diverse vaccin-firma's. Geen enkele firma kan aangeven hoe lang de bescherming tegen een ziekte precies duurt. D.m.v "chalenge"proeven, heeft men voor dit vaccin een registratie gekregen voor de immuniteitsduur. Voor de meeste vaccins is voor deze periode een jaar genomen.
ER ZIJN OOK STUDIES DIE AANGEVEN DAT DE BESHERMING VOOR SOMMIGE ZIEKTES VEEL LANGER IS ( VOOR HONDEZIEKTE TOT 7 JAAR !!!!!!)
Maar als een vaccin-firma deze registratie wil krijgen, zullen zij hier eerst weer aangepaste proeven moeten doen. Deze tests nemen jaren in beslag en zijn kostbaar. Maar nu men ervan overtuigd is geraakt dat je ook te vaak kan enten zijn er diverse firma's toch met deze proeven bezig.
OVER EEN PAAR JAAR ZULLEN VOLGENS MIJ ALLE ENTSTOFFEN AANGEPAST ZIJN.
Het merk entstof dat wij gebruiken heeft deze proeven al gedaan, en geven aan dat de bescherming tegen honden- en leverziekte 2 jaar gegarandeerd is. Zij zijn weer bezig met kijken of deze termijn misschien og langer kan worden.
Helaas heeft deze DA (nog) weinig op met vers vlees want hij zegt:'" Een evenwichtige voeding bestaat m.i. uit compleet hondenvoer ( brokken, diner, blik) van een degelijk merk. Vlees is volgens hemm een lekkernij
Er is dus nog wel werk aan de winkel mensen!
Maar wat betreft de entingen. De veranderingen gaan misschien voor velen van ons te langzaam maar volgens mij gloort er hoop aan de horizon.
Er zijn wel degelijk mensen mee bezig/begaan!
Groet Callas