Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#980354
Hoi,

Ik haal net een teek bij falco weg, aan de onderkant van zijn hals. Zie ik tegelijk dat er op die plaats ook een hele dikke bult zit. Zo groot als een halve pingpong bal. Jakkes...

Kan dat een teken van Lyme zijn? Of kan de reactie heftiger zijn op sommige plekken.

Bij andere teken die ik heb weggehaald kwam er daarna altijd wel een klein hard bultje, op de plaats van de beet, maar dit heb ik nog nooit gezien. Heeft het zin om morgen gelijk naar de da te gaan? De dierenarts kan pas na 3 weken aan zijn bloed zien of er sprake is van Lyme? Of zoiets meen ik ergens gelezen te hebben.
Ik heb de teek bewaard, kan ie daar iets mee? Ik zou het liefste gelijk ab laten geven....

Ik vind het gelijk weer doodeng, ik was al aan het twijfelen, maar ga nu toch maar iets halen tegen die rotbeestjes. Ik controleer hem 3x per dag, maar toch mis je er regelmatig 1, die je pas ziet als ie wat groter is.

groetjes Juul
Door Kuszco
#980363
Ik heb bij Zita vorige week ook een teek verwijderd.Twee zelfs.
Die zat er waarschijnlijk iets langer dan 24uur. Normaal kijk ik dagelijks. Er zat een enorme zwelling omheen. Ik maakte mij ook ongerust.
Maar Linda zei dat het even nodig heeft om weg te trekken. Ong. een weekje.
Ik zou het zelf gewoon in de gaten houden.Waarschijnlijk voel je het iedere dag iets minder dik worden. Na een dag of 6 was de zwelling vrijwel weg. Momenteel spray ik ze voor iedere wandeling met citroenspray homeopathisch. Zita heeft namelijk epilepsie en ik durf geen reguliere middelen te gebruiken bij mijn honden.
Volgens mij kun je bij twijfel altijd preventief AB geven,ik dacht dat ze dat bij mensen ook deden.
Groetjes Liliane
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#980398
Ik heb nog geen half uur geleden ook een dode teek verwijderd en daar zat ook een dikke bult onder,terwijl ik normaal gesproken een teek weg haalt en dan is het maar een klein bultje,

dus ik denk dat het wel mee valt en dat het vaker voorkomt,ik ga het wel in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Door kira
#980447
Hier bij teken regelmatig behoorlijke bulten ter hoogte van een knikker en bij de vorige geleide/hulp in opleiding (was een labrador), waren het tennisballen. Zijn altijd weer verdwenen.
Door Juul
#980464
Okay, ik vind het alleen zo gek dat het nu bij deze zo anders is. Normaal zie ik een klein bultje, nadat de teek weggehaald is. (ik haal er iedere week wel een stuk of 5 vaste weg, die ik heb gemist. Maar nu zat er een enorme dikke bult met een teek op het topje. Ik wacht het even af.

Hij is misschien zowieso wat gevoelig nu, heeft veel kleine bultjes die overgaan in zwarte korstjes. Geen idee waar het van komt.


Moet binnenkort toch naar de da, voor rabiesprik. Maar dat wilde ik zo laat mogelijk doen. Dus over een paar weken pas. Ben trouwens ook heel "benieuwd" wat ie van het vers voeren gaat vinden. Daarom is het wel jammer dat ie nu ook al die bultjes heeft, ben bang dat gelijk het voer dan de schuld gaat krijgen.
Door Kuszco
#980600
Iedere tekenbeet is verschillend. Als ik er bij Zita twee tegelijk verwijder zit er een dikke bult en een kleintje. Volgens mij ligt het ook wel een beetje aan de plaats. Ik zou me niet al te druk maken. Ik ben ook altijd erg ongerust . Maar gelukkig is dat meestal onnodig.
Groetjes Liliane,Zita en lotje.
#980778
Heb net toch maar even de da gebeld, wilde ook weten of ze de rabies enting van novibac hadden, en ff gevraagd wat hij van de bult dacht.

DA=="Lyme komt niet voor bij honden".

Ikke ==:confused1: :confused1: :confused1: Ik lees overal van wel??"

DA=="Nee hoor, er is pas een onderzoek geweest in Utrecht en het kan niet aangetoond worden, dat lyme bij honden ook voorkomt. " Bij mensen natuurlijk wel, hè, mevrouw..."

Weet er iemand hoe het dan precies zit? Ik vind dit zo'n raar antwoord. Ik lees nl. niet alleen hier dat Lyme wel bij honden voor kan komen. Is dat een vermoeden of ook wetenschappelijk bevestigd?
#980802
jalukrifa schreef: Heb net toch maar even de da gebeld, wilde ook weten of ze de rabies enting van novibac hadden, en ff gevraagd wat hij van de bult dacht.

DA=="Lyme komt niet voor bij honden".

Ikke ==:confused1: :confused1: :confused1: Ik lees overal van wel??"

DA=="Nee hoor, er is pas een onderzoek geweest in Utrecht en het kan niet aangetoond worden, dat lyme bij honden ook voorkomt. "
Bij mensen natuurlijk wel, hè, mevrouw..."

Weet er iemand hoe het dan precies zit? Ik vind dit zo'n raar antwoord. Ik lees nl. niet alleen hier dat Lyme wel bij honden voor kan komen. Is dat een vermoeden of ook wetenschappelijk bevestigd?
Da's ook weer zo typisch 'wetenschappelijk'... zolang ze het niet wetenschappelijk kunnen aantonen dan bestaat het niet :uglystupid2:
Volgens mij kan een hond wel degelijk besmet raken door de borrelia-bacterie. Bij Gitte heb ik zelfs een rode kring rond een tekenbeet gezien, verder heeft zij geen ziektesymptomen gehad.
Door Kuszco
#980813
Tuurlijk kan een hond wel geinfecteerd raken. Dat is toch ook wel al gebeurd?
Ik belde ooit in het verleden mijn DA om te vragen wat ik moest doen omdat een van mijn labs aan de chocoladehagel had gezeten.
Stomverbaasd waren ze. Chocolade is toch niet gevaarlijk voor een hond????? Ik kon er niet om lachen.Soms kan ik het ook niet meer volgen.
Maar om even bij het onderwerp te blijven ,ik heb ook op diverse plaatsen gelezen dat een hond lyme kan oplopen.
Groetjes Liliane,Zita en lotje.
Door Juul
#980816
Bij Gitte heb ik zelfs een rode kring rond een tekenbeet gezien, verder heeft zij geen ziektesymptomen gehad.
Is Gitte toen ook behandeld?

Misschien toch maar een rondkijken voor een andere DA.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#980819
jalukrifa schreef: Is Gitte toen ook behandeld?

Misschien toch maar een rondkijken voor een andere DA.
Ja, homeopathisch met Lyme.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door