Maar aangezien ik nogal wat tips heb gekregen om het te verbeteren en ik daar dan ook mee bezig ben, de volgende vraag.
Voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid voer per kg lichaamsgewicht is het volgende van belang.....
huishond 2 x basisbehoefte (BB)
drachtige hond (tot 2 weken) 2 x BB
drachtige hond (3e tot 6e week) toenemend tot 4 x BB
drachtige hond (na de 6e week) afnemend tot 2,5 x BB
na de worp 4 x BB
tot 5e week na worp toenemend tot 6 x BB
tot ½ volwassen gewicht 4 x BB
van ½ tot volwassen gewicht 3 x BB
nou is het zo dat je bij BARF natuurlijk onmogelijk de gemiddelde hoeveelheid energie (kcal) van het voer kan bepalen, nota bene; het ene soort vlees bevat meer vet dan het andere en de ene soort groente en fruit bevat veel meer kh dan de andere. Vandaar dan ook mijn vraag:
Er word geadviseerd om een normale huishond 20-25 gram te geven per kg lichaamsgewicht. Uitgaande van bovenstaande betekent dit dat de basaalmetabolisme dan uitkomt op 10-12.5 gram per kg. lichaamsgewicht.
Aangezien het bestandje voornamelijk als handig hulpmiddel voor beginners zal fungeren ga ik uit van 25 gram (dit klopt ook met de berekening voor de pups waarvoor 50 gr pkg geadviseerd wordt)
Klopt dit wat ik doe of mag ik dit niet zomaar veronderstellen?
Dan nog het volgende:
Mij is verteld dat een aktieve hond 30 gram pkg lichaamsgewicht behoeft. Echter in Robert van der Molen staat: "bij voortdurende arbeidsprestatie 6-8 X BB" Dat zou in mijn berekening uitkomen op 60 tot 80 gram per kg lichaamsgewicht!!!! Veel te veel dus (of toch niet) hoe moet ik dit zien??
HELP!!!!!!!!