- ma 12 mei 2008, 11:48
de actieve ingredient bij de scalibor is deltamethrin dat is familie van elkaar permethrin, er wordt deltamethrin in andere bestrijdingsmiddelen ook gebruikt, bijvoorbeeld mierengif. Nu is het natuurlijk zo dat geen gif goed is voor het millieu, maar er zijn andere teken middelen die dit ook als ingredient hebben....Pulvex Spot onheeft als werkzame stof permethrin is ook niet bepaald vis vriendelijk.
Tick-fence werkzame stof Permethrin
promeris duo bevat metaflumizon ook dit is giftig voor vissen.
Ik heb ooit verschrikkelijke onderzoeken naar al deze gifsoorten gelezen, en ja ze zijn vrijwel allemaal giftig voor vissen en waterleven en ook voor mens en dier mits de dosering hoog genoeg is, maar als jou hond zwem dan komt er een concentratie van zo ongeloofelijk weinig in de water terecht dat ik niet zou denken en verwachten dat er vissen aan bezwijken, maar dan nog ik kan mij voorstellen dat jij het liever niet heb, dat zou dan moeten gelden voor bijna alle teken bestrijdings middelen.
Ik gebruik nu al een aantal jaren de scalibor, ik laat mijn honden niet bijzonder veel of vaak zwemmen, maar Dot ontglipt wel eens mijn aandacht en lig dan in het water, ik heb nog steeds geen grote getalen van dode vissen gezien, dus ik ga er maar van uit dat het wel meevalt. Alternatief is dat Dot of welke hond dan ook permanent aangelijnd bij water blijf. Afhalen en dan weer aanzetten lijk mij geen goede optie, eerstens gaat hij niet meer zo goed zitten als je iedere keer weer de band om moet doen en zit hij zo los dat hij over de hoofd aan en uit kan, dan is die niet goed omgedaan.... zo denk ik er over, het blijft altijd weer een dilema, doe ik het wel en of doe ik het niet, wat doe ik, hoe doe ik het....... sterkte en wijsheid met het maken van jou beslissing, als ik nog eens de onderzoek terug vindt, dan zal ik of een link hier neerzetten, of via de mail aan mensen versturen die interessen hebben, het is geen leuke gezellig leefsstof, maar wel de moeite waard om doorheen te spitten!!