Hier hebben we gelukkig geen teken, maar ik ga over 3 weekjes naar zuid-duitsland met de honden. De scalibor schijnt goed te werken, maar daarvan gaan de vissen dood als ze gaan zwemmen en dat vind ik nou ook niet zo´n fijn idee.

Moderator: Lizzy
3.3 Deltamethrine
Toepassingen
Deltamethrine wordt toegepast in de vorm van een halsband en als shampoo als middel tegen vlooien
en teken. Merk: Scalibor.
Giftigheid mens/huisdier
Vergiftigingen: Tekenen van vergiftiging door deltamethrine bij ratten zijn niet hetzelfde als bij de andere
pyrethroiden. Er vindt een duidelijke volgorde van verschijnselen plaats: kauwen, kwijlen,
trappelen tot stuipen en de dood. Acute effecten bij mensen zijn; ataxie, krampen leidend
tot spier fibrillatie en verlamming, trillingen, hoofdpijn, dermatitis, oedeem, diarree, overgeven,
kortademigheid, dood als gevolg van uitvallen ademhaling. Bij huidcontact kunnen allergische
reacties ontstaan, bij blootstelling aan de zon worden deze nog erger. Symptomen zijn; zwelling
van gezicht, ogen en lippen, anaphylaxis, bronchospasme, koorts en snelle hartslag. Er
zijn veel gevallen van dermale vergiftiging bekend van gebruik van deze stof in de landbouw.
Ook orale vergiftiging bij inname van 2-250mg/kg (Extoxnet, 2002).
Kinetiek: Deltamethrine wordt makkelijk opgenomen via maagdarmkanaal en luchtwegen, niet via de
huid. Het wordt snel omgezet en uitgescheiden (Inchem/EHC 97, 1990).
Acute toxiciteit: Deltamethrine veroorzaakt huid en oog irritaties en allergische reacties. De toxiciteit is
sterk afhankelijk van het oplosmiddel; LD50 oraal: 30-150 mg/kg in olie (erg toxisch) en
>5000 mg/kg in waterige oplossing (licht toxisch) bij ratten. Dermaal: LD50 > 800 mg/kg in xyleen
(matig)en 2940 mg/kg in methylcellulose (licht) (Extoxnet, 2002).
Chronische toxiciteit: NOEL 1mg/kg/dag bij honden (Inchem/EHC 97, 1990). Effecten op de voortplanting:
NOEL > 2,5 mg/kg/dag. Geen teratogenen effecten, geen mutagene effecten. Geen bewijs
voor carcinogeniteit (Inchem 5/EHC 97, 1990).
51
ADI: 0,01 mg/kg lichaamsgewicht (Extoxnet, 2002).
Milieu
Effecten: Deltamethrine is niet erg toxisch voor vogels (LD50 > 4640 - >10000 mg/kg). Het is erg
toxisch voor vissen in aquaria, maar niet erg toxisch onder natuurlijke omstandigheden.
Afbraak: Deltamethrine wordt in de bodem binnen 1-2 weken afgebroken. In water wordt het snel geadsorbeerd
aan sediment, opgenomen door planten, of verdampt. (Extoxnet, 2002)
D&K schreef: http://www.rug.nl/wewi/_shared/publicaties/biologie/rap63.pdfnou, deze heb ik ook wel eens gezien, ook interessant, maar de onderzoek die ik heb gelezen is een oorspronkelijke lab onderzoek op ratten en muizen et al... en de doseringen die ze hebben gegeven en de effecten en dies meer, echt een uitgebreide lab onderzoek van de verschillende toxines.... het was echt een zware hap om door te worstelen, al die arme muizen en ratten.... ik werd er wel enigsinds kriegel van, maar feit is, al deze gif soorten zijn ooit zo getest, ik wilden gewoon de rauwe data hebben en heb toen door het hele onderzoek van weet ik hoeveel paginas heen gespit, gewoon alles wat er stond, goed, niet zo goed, gelezen, dan weet je namelijk pas echt wat je op je hond zet. Ik ben nog op zoek, kan niet geloven dat ik het weggemikt heb.... maar ik kan ook niet alles bewaren
Heb je het over deze Connie? Het is een jaar of 4 oud en de nieuwe middeltjes staan er niet in. Maar het is een uitstekend naslagwerk.
Ine schreef: Ik kom net terug uit Duitsland (Hessen). Heb daar middenin de natuur gezeten tussen wild, die gewenste, tijdelijke gastheren van teken zijn.Van Defendog is de werkzame stof Permethrin, net als in exil tick-off. Wij hebben vorig jaar exil gebruikt en ook geen teek gezien.
Onze meegenomen honden waren ingespoten met Defendog en we hebben geen enkele teek gevonden.
Ze hebben door de struiken gespit, bij ligplaatsen van reewild gespeeld, dwars door bossen gelopen, niets.
Ine schreef: Ik kom net terug uit Duitsland (Hessen). Heb daar middenin de natuur gezeten tussen wild, die gewenste, tijdelijke gastheren van teken zijn.Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.
Onze meegenomen honden waren ingespoten met Defendog en we hebben geen enkele teek gevonden.
Ze hebben door de struiken gespit, bij ligplaatsen van reewild gespeeld, dwars door bossen gelopen, niets.
*Dorothea* schreef: Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.de gif in defend dog is gewoon net zo giftig voor vissen als in de scalibor band, wat wel een voordeel is van defend dog is dat je niet twee weken van tevoren hoef te spuiten om de gewenste effect te krijgen. Ik heb het in het verleden gebruikt voor de scalibor, een keer goed inspuiten en je heb een aantal weken flink goed bescherming, overiginds werkt defendog ook tegen vlooien, scalibor niet!. Tja, als je toch na thuiskomst niet tekenbescherming wil gebruiken dan lijk het mij een prima oplossing, let wel op dat als ze vaak zwemmen dat de werking van defendog afneemt
Moet je de honden dagelijks insprayen?
*Dorothea* schreef: Ja dat is een goeie tip! Ik denk dat ik dat maar doe. Die scalibor zie ik niet zo zitten. Ik moet hem dan al 2 weken van tevoren omdoen, terwijl ze nu 2 x per dag zwemmen. En als ik thuis kom van vakantie heb ik hem niet meer nodig.Je sprayt 1x en bent voor een maand klaar. 5x sprayen per kilogram hond. Goed verdelen en inwrijven. Op laten drogen en klaar.
Moet je de honden dagelijks insprayen?