Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door brie
#946970
Wij gaan in juni op vakantie naar Slowakije en nemen de honden mee. Nu hebben ze daar wel goede bescherming nodig tegen oa zandvliegen.
Mijn da raadt de scalibor band aan.
Ik zie dat eigenlijk niet zo zitten omdat ze die band dan gedurende 2 weken dag en nacht moeten dragen. Ik heb een hond met een langharige vacht die nooit continue een halsband draagt (raakt alles in de klit enzo)
Maar belangrijker vind ik eigenlijk nog dat die band schadelijk kan zijn voor mijn 2 jarig zoontje als hij hem aanraakt.  Natuurlijk raakt hij de honden aan en knuffelt hij met ze en ik wil het risico niet lopen dat hij er ziek van kan worden.
Zijn er andere alternatieven?
#946975
Ik weet zo geen alternatieven voor de scaliborband tegen zandvliegen, maar die zullen ook weer giftig zijn...
En ik zou in het buitenland wel de 'stevige' middelen gebruiken en niet gokken op natuurlijke middelen.

Ik denk dat ik voor het zekere zou gaan en wel de scaliborband zou gebruiken...
Door Femke
#947034
brie schreef: Wij gaan in juni op vakantie naar Slowakije en nemen de honden mee. Nu hebben ze daar wel goede bescherming nodig tegen oa zandvliegen.
Mijn da raadt de scalibor band aan.
Ik zie dat eigenlijk niet zo zitten omdat ze die band dan gedurende 2 weken dag en nacht moeten dragen. Ik heb een hond met een langharige vacht die nooit continue een halsband draagt (raakt alles in de klit enzo)
Maar belangrijker vind ik eigenlijk nog dat die band schadelijk kan zijn voor mijn 2 jarig zoontje als hij hem aanraakt. Natuurlijk raakt hij de honden aan en knuffelt hij met ze en ik wil het risico niet lopen dat hij er ziek van kan worden.
Zijn er andere alternatieven?
als het je alleen om de zandvliegjes gaat (hartworm) dan kan je ook kiezen voor Milbemax (tabletten) of Stronghold (pipetten in de nek)
Door Lizzy
#947041
Ik sluit me bij bovenstaande schrijfsters aan. Natuurlijke middelen is leuk maar ik zou er niet op vertrouwen als ik jou was, in deze situatie. Leishmaniasis is nou niet bepaald een leuke ziekte om je hond mee thuis te laten komen... (de incubatieperiode kan variëren van 10 dagen tot wel enkele jaren dus als je hond 'gezond' terug komt, wil dat niet zeggen dat hij jaren later niet alsnog ernstig ziek kan worden).
Door brie
#947088
Ik wil het risico niet lopen dat mijn honden ziek worden, dus alleen natuurlijke middelen oid vertrouw ik zelf ook niet helemaal... Ik vroeg me alleen af of er ook andere opties waren, ik hoorde ook al van scalibor shampoo of advantix pipetten..
Ik weet ook niet precies waar ik allemaal rekening mee moet houden. (qua parasieten ed, zandvliegen is een ding wat zeker is) Toen we de vakantie boekten heb ik er wel veel over gelezen, maar dat is inmiddels al weer een poosje geleden en alle info is alweer weggezakt.
Het lijkt nog zo ver weg, maar de tijd gaan vliegensvlug, (  hoihoi :thumbsupup: ) dus het wordt nu toch echt wel tijd om me ermee bezig te gaan houden.
Door tt-tjes
#950243
Wat ik begrepen heb is dat de scalibor shampoo een behoorlijk agressief goedje is. Dan kun je denk ik nog beter de stronghold druppels geven. Is natuurlijk ook gif maar denk ik nog altijd beter dan dat je je hond in 1 keer helemaal bedekt, zoals met de shampoo.
#950590
Het enige wat beschermd tegen zandvliegjes (die Leishmania overdragen) is de scaliborband of shampoo, ik heb hier ook naar geïnformeerd in Spanje en NL, omdat Ziggy niet heel goed reageert op de scalibor en zij toch weleens mee gaat naar Spanje, aangezien mijn ouders daar wonen. Dus je hebt naast de scaliborband en shampoo geen andere optie.
De scalibor is geen band die tegen hartworm beschermd, daar geef ik altijd stronghold tegen. Stronghold is dus geen vervanging van de Scalibor!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 14 apr 2008, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#950642
Bedankt voor alle informatie!  :)  Op de site van scalibor zelf staat dat de band niet gevaarlijk is voor mensen die ermee in contact zijn gekomen..Ik ga er van uit dat wat ze op de site vermelden klopt, dus ik had eigenlijk al besloten dat ik wel de scalibor band ga gebruiken. Ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Nu weet ik echter niet of er ook hartworm voorkomt in slowakije, mn dierenarts heeft daar een mooie lijst voor waar ze dat op kan checken, dus zal ik tzt bij haar langs gaan.

Nu vraag ik me alleen nog 1 ding af, die scalibor band moet 2 weken voordat je op de plek van bestemming bent worden om gedaan, omdat het natuurlijk tijd nodig heeft om in te werken.
Is het dan zo dat je de band om moet laten zo lang je hem nodig hebt?
Als je de band af zou halen (na bv 4 weken) is dan de bescherming weg?
Dat kan ik nl nergens vinden  ::)
Laatst gewijzigd door brie op ma 14 apr 2008, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#950690
Laura2004 schreef: Het enige wat beschermd tegen zandvliegjes (die Leishmania overdragen) is de scaliborband of shampoo, ik heb hier ook naar geïnformeerd in Spanje en NL, omdat Ziggy niet heel goed reageert op de scalibor en zij toch weleens mee gaat naar Spanje, aangezien mijn ouders daar wonen. Dus je hebt naast de scaliborband en shampoo geen andere optie.
De scalibor is geen band die tegen hartworm beschermd, daar geef ik altijd stronghold tegen. Stronghold is dus geen vervanging van de Scalibor!!!!!!!

oh sorry, dan was ik abuis. Ik dacht dat de hartworm door zandvliegjes veroorzaakt werd :-\
#950694
brie schreef: Bedankt voor alle informatie! :) Op de site van scalibor zelf staat dat de band niet gevaarlijk is voor mensen die ermee in contact zijn gekomen..Ik ga er van uit dat wat ze op de site vermelden klopt, dus ik had eigenlijk al besloten dat ik wel de scalibor band ga gebruiken. Ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Nu weet ik echter niet of er ook hartworm voorkomt in slowakije, mn dierenarts heeft daar een mooie lijst voor waar ze dat op kan checken, dus zal ik tzt bij haar langs gaan.

Nu vraag ik me alleen nog 1 ding af, die scalibor band moet 2 weken voordat je op de plek van bestemming bent worden om gedaan, omdat het natuurlijk tijd nodig heeft om in te werken.
Is het dan zo dat je de band om moet laten zo lang je hem nodig hebt?
Als je de band af zou halen (na bv 4 weken) is dan de bescherming weg?
Dat kan ik nl nergens vinden ::)
Je moet de band omlaten om ook daadwerkelijk (goede) bescherming te hebben/houden.
#950695
Femke schreef:
oh sorry, dan was ik abuis. Ik dacht dat de hartworm door zandvliegjes veroorzaakt werd :-\
Nou, je hebt wel gelijk hoor, dat hartworm door zandvliegjes wordt veroorzaakt ;), maar Leishmania wordt ook door (ik neem aan andere) zandvliegjes veroorzaakt en de enige reden waarom ze de Scalibor aanraden is om de zandvliegjes die Leishmania overbrengen te weren, dus op zich zat je niet helemaal fout, ik benadrukte het alleen zo, omdat ik bang was dat de TS straks zonder Scalibor op vakantie zou gaan met de hond en dat kan toch wel ellende veroorzaken. Het enige middel hier in Nederland tegen hartworm is Stronghold en tot nu toe is de Scalibor het enige middel dat de zandvliegjes die Leishmania overbrengen kan weren.
Je hebt deze bescherming overigens niet buiten de zomer nodig, want dan zijn er geen zandvliegjes.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#951624
Ik durf de Scaliborband niet meer te verkopen. Van de 11 die ik verkocht heb, hebben er twee honden zeer heftig op gereageerd. Ik heb nu de Preventic-B en dat gaat beter. Daar heb ik nog geen vervelende reacties op gezien.
Ik weet niet of die ook tegen zandvliegjes werkt maar het lijkt me van wel. Er zit een insecticide op dat vlooien en teken doodt, dus waarom zandvliegjes niet.
#951879
Hitam schreef: Ik durf de Scaliborband niet meer te verkopen. Van de 11 die ik verkocht heb, hebben er twee honden zeer heftig op gereageerd. Ik heb nu de Preventic-B en dat gaat beter. Daar heb ik nog geen vervelende reacties op gezien.
Ik weet niet of die ook tegen zandvliegjes werkt maar het lijkt me van wel. Er zit een insecticide op dat vlooien en teken doodt, dus waarom zandvliegjes niet.
Zou jij er niet achter kunnen komen of het echt tegen zandvliegjes werkt? Ziggy reageert nl niet goed op de Scalibor en ik ga toch minimaal 1 keer per jaar naar mijn ouders toe en als dat in de zomer is durf ik haar niet zonder bescherming mee te nemen (ze kan trouwens nergens blijven, anders zou dat een optie zijn). Overal zeggen ze dat de Scalibor het enige middel is dat bescherming biedt tegen Leishmania, ook in Spanje waar ik het heb nagevraagd en ik baal er ontzettend van :-\
Door conleeuw
#951908
Hitam schreef: Waarschijnlijk komt het er op neer dat ze het niet gestest hebben op zandvliegjes en er dus niets over kunnen zeggen. Maar ik zal ze eens bellen.
volgens een dierenartsen praktijk in delft
"Er zijn op dit moment pipetten Tick Fence die ook geregistreerd zijn voor zijn werking tegen zandvliegjes."

Ik weet natuurlijk niet precies hoe het zit, ik heb heelwat afgezocht, maar kan niet ergens vinden dat of de producent deze claim maakt, of dat een andere da praktijk schrijft dat het inderdaad zo is...... maar wellicht dat iemand de producent van Tick Fence kan aanschrijven om dit te checken??
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door