Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door StephanieDavySatu
#909561
Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje.
Welke botten kan ik mijn moppel het beste geven, geit, lam of schaap?  :)
Ze is een beginner en ik weet niet welke botten ze het best zou kunnen verwerken. Wel het liefst zo zacht mogelijk denk ik he?
Voor een Mopshondje heeft ze best een goed gebit, misschien is dat ook handig om er even bij te vertellen.  ;)

Ik hoor 't graag van jullie.  :)
Gebruikersavatar
Door Dian
#909564
als ze net begint met het eten van botten, dan zou ik beginnen met kippennekken, vervolgens kippevleugels/karkas of eendennekken/karkas. Ander gevolgelte kan ook (parelhoen, fazant). Ribben zijn dan pas van latere orde. En dan van een zo'n jong mogelijk beest.
Laatst gewijzigd door Dian op ma 04 feb 2008, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#909579
ben het met dian eens wat ze schrijft. Je kan je het beste even goed inlezen met wat je kan beginnen.En dat is zeker niet met schapenbotten, dat zijn botten van oudere dieren!!
En die zijn zeer zeker niet zacht!
ellen
Door Laura2004
#909582
Lees deze link even:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Ik zou beginnen met kippennekken, daarna eventueel eendenekken en dan kan je eventueel vleugels geven en daarna eventueel kipkarkas en karkassen van ander gevogelte en kleine dieren (bijvoorbeeld konijn). Ik zou zelf heel voorzichtig zijn met een mopshondje met zo'n kort mondje. ;) Succes! Als je nog vragen heb stel ze gerust ;)
Door StephanieDavySatu
#910049
Dankjulliewel voor het advies.
Dacht al dat ik met hetgeen jullie aanraden zou moeten beginnen (had de link al eens gelezen hier, over botten), dat krijgt ze nu al af en toe en het gaat goed. Ik moet het wel in kleine stukken aan haar geven, anders wordt het gevaarlijk. Ze probeert grote stukken in een keer naar binnen te werken en door te slikken, ze scheurt niet, dus mits het heel grote botten zijn, moet ik ze kleiner maken.  ;)

Als ik dit nu een tijdje gevoerd heb en 't gaat nog steeds goed, kan ik dan wel met botten van grotere dieren beginnen? Van zo jong mogelijke dieren, dus van lam is dan zachter als van schaap als ik 't goed begrijp..
Eigenlijk is het niet nodig botten van grotere dieren te voeren met zo'n kleintje als mijn Mopsje, maar af en toe, ter afwisseling, lijkt het me toch niet verkeerd, toch?
Ik ga ze dan wel kleiner proberen te maken denk ik, of goed vasthouden voor haar. Om dat ze klein is zullen grote botten geen inslikgevaar met zich meebrengen denk ik, toch? Hoe zit dit eigenlijk met kalfsstaarten? Kun je die ook klein maken trouwens?

Ik ben inderdaad heel voorzichtig met haar, zo'n kort mondje en het gebit van een Mops is normaal gezien niet echt helemaal super, vrij rommelig, vaak missen ze een tandje of 't staat hier en daar wat scheef, dus. Dat van Satu valt reuze mee, zoals ik al eerder zei en ze kan echt wel goed kauwen, dus dat zal 't probleem niet zijn.  ;)
Ze is ook klein in vergelijking met andere grote rassen. Lijkt mij dat die laatste, vooral als ze een lange snuit hebben, makkelijker grote stukken vlees en bot kunnen verwerken. Daarnaast is Satu ook nog eens een schrokop.  ::) Ik weet niet of ik wat dit alles betreft nog op speciale dingen moet letten..
Dus als er mensen zijn die ook een kortsnuitje hebben en advies voor me hebben, hoor ik 't graag.  ;)

Groetjes.
Door Laura2004
#910092
Dankjulliewel voor het advies.
Dacht al dat ik met hetgeen jullie aanraden zou moeten beginnen (had de link al eens gelezen hier, over botten), dat krijgt ze nu al af en toe en het gaat goed. Ik moet het wel in kleine stukken aan haar geven, anders wordt het gevaarlijk. Ze probeert grote stukken in een keer naar binnen te werken en door te slikken, ze scheurt niet, dus mits het heel grote botten zijn, moet ik ze kleiner maken.  ;)

Als ik dit nu een tijdje gevoerd heb en 't gaat nog steeds goed, kan ik dan wel met botten van grotere dieren beginnen? Van zo jong mogelijke dieren, dus van lam is dan zachter als van schaap als ik 't goed begrijp..
Je zou kunnen proberen om lamsribben te geven, maar ik zou dan geen enkele rib geven, ik zou dan een groot stuk geven van ongeveer vier ribben en als ze genoeg heeft gegeten wegnemen.
Eigenlijk is het niet nodig botten van grotere dieren te voeren met zo'n kleintje als mijn Mopsje, maar af en toe, ter afwisseling, lijkt het me toch niet verkeerd, toch?
Je hoeft idd geen botten te geven van grotere dieren, maar als jij daar een goed gevoel bij hebt kan je het gewoon doen, ik ben helemaal niet bang bij het geven van botten aan mijn honden, maar ik heb geen ervaring met kortsnuithondjes. Maar als jij denkt dat jouw hond goed in staat is om lamsribben te eten zou ik het zeker proberen.
Ik ga ze dan wel kleiner proberen te maken denk ik, of goed vasthouden voor haar. Om dat ze klein is zullen grote botten geen inslikgevaar met zich meebrengen denk ik, toch?
Je kan ze kleiner maken of juist hele grote stukken geven, zodat ze wel moet kauwen, dus een stuk van vier ribben naast elkaar en dan afnemen als jij vindt dat ze genoeg heeft gegeten. Ik vind het kleiner maken juist eng, want juist dan ben ik bang dat mijn honden niet kauwen, maar nogmaals jij weet wat het beste is voor jouw hond, ik heb hele rustige eters en ben dus nooit bezorgd.
Hoe zit dit eigenlijk met kalfsstaarten? Kun je die ook klein maken trouwens?
Ik heb weleens kalfsstaarten gegeven, maar niet in kleine stukken, volgens mij loop je kans met kalfsstaarten dat ze klem blijven zitten in de mond, aangezien het ronde botten zijn, dus ik zou deze niet in kleine stukken geven, het lijkt mij verstandiger om platte botten te geven.
Daarnaast is Satu ook nog eens een schrokop.  ::) Ik weet niet of ik wat dit alles betreft nog op speciale dingen moet letten..
Dus als er mensen zijn die ook een kortsnuitje hebben en advies voor me hebben, hoor ik 't graag.  ;)

Groetjes.

Ik heb geen honden met een kort snuitje, maar wat betreft dat schrokken moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Bij sommige honden helpt het om het bot beet te houden, zodat ze leren kauwen, maar bij anderen werkt dit juist averechts, ze gaan juist nog erger schrokken. Ik zou goed kijken naar je hondje en als grote botten niet lukken zou ik het gewoon bij de kleine botten houden (eend, parelhoen, fazant, konijn, kip, haas, kwartel, duif, patrijs en je kan af en toe een rauw visje geven als ze dat lekker vindt).

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Succes met barfen! ;)
Door StephanieDavySatu
#910585
Laura2004 schreef: Je zou kunnen proberen om lamsribben te geven, maar ik zou dan geen enkele rib geven, ik zou dan een groot stuk geven van ongeveer vier ribben en als ze genoeg heeft gegeten wegnemen.
Je hoeft idd geen botten te geven van grotere dieren, maar als jij daar een goed gevoel bij hebt kan je het gewoon doen, ik ben helemaal niet bang bij het geven van botten aan mijn honden, maar ik heb geen ervaring met kortsnuithondjes. Maar als jij denkt dat jouw hond goed in staat is om lamsribben te eten zou ik het zeker proberen.
Je kan ze kleiner maken of juist hele grote stukken geven, zodat ze wel moet kauwen, dus een stuk van vier ribben naast elkaar en dan afnemen als jij vindt dat ze genoeg heeft gegeten. Ik vind het kleiner maken juist eng, want juist dan ben ik bang dat mijn honden niet kauwen, maar nogmaals jij weet wat het beste is voor jouw hond, ik heb hele rustige eters en ben dus nooit bezorgd.
Ik heb weleens kalfsstaarten gegeven, maar niet in kleine stukken, volgens mij loop je kans met kalfsstaarten dat ze klem blijven zitten in de mond, aangezien het ronde botten zijn, dus ik zou deze niet in kleine stukken geven, het lijkt mij verstandiger om platte botten te geven.
Ik heb geen honden met een kort snuitje, maar wat betreft dat schrokken moet je gewoon heel voorzichtig zijn. Bij sommige honden helpt het om het bot beet te houden, zodat ze leren kauwen, maar bij anderen werkt dit juist averechts, ze gaan juist nog erger schrokken. Ik zou goed kijken naar je hondje en als grote botten niet lukken zou ik het gewoon bij de kleine botten houden (eend, parelhoen, fazant, konijn, kip, haas, kwartel, duif, patrijs en je kan af en toe een rauw visje geven als ze dat lekker vindt).

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Succes met barfen! ;)
Daar heb ik zeker iets aan, dankjewel voor je adviezen.  :)
'T is echt uitproberen he.  :) Nu moet ik zeggen dat ik volgens mij soms banger ben wat dat betreft als Satu, die kleine veelvraat hihi.  ;D

Ik wil nu gaan proberen om sardientjes te geven, de ideale maat vis voor haar, alleen vraag ik mij af wat ze ermee zou doen, als ik ze heel in haar bak leg, denkt ze misschien wat moet ik daarmee? Dus in dat geval zal ik ze dan maar een beetje open of doormidden snijden. Maja voor 't zelfde geld eet ze ze direct met smaak op, dus wordt ook nog effe uitproberen. Ik heb bij de vishandel al eens geinformeerd, daar kon ik een kilo krijgen voor 5,- Euro, is dat erg veel of niet??? Ik zou 't niet weten..en wat als ze het niet lust?  :-\

Die kalfsstaarten lijken me maar eng eerlijk gezegd...

Ja omdat ze een schrokop is maak ik 't liever kleiner voor haar, maar ik denk dat dat ook per vlees en bot soort verschillend is.

Wat die ribben betreft, dat wordt dan ook even uitproberen, ik heb alleen een klein probleempje..
Ze is echt heel rustig en braaf, ik kan ook ten alle tijden bij haar eten in de buurt komen, behalve als ze een bot heeft, dan wordt ze echt vals en probeert een zo rustig mogelijke plek op te zoeken, zodat niemand haar kan storen. Als je in haar buurt komt op dat moment snauwt ze je echt weg. Dus als ik die 4 ribben aan elkaar zou geven en dan op een gegeven moment zou moeten wegpakken, denk ik dat 't ruzie wordt.
Normaal gezien laat ik 'r altijd met rust als ze een bot krijgt of iets dergelijks, want ik vind het oneerlijk om haar uit te gaan dagen, ik zou ook kwaad worden als iemand mijn eten afnam.  ;)
Laatst gewijzigd door StephanieDavySatu op wo 06 feb 2008, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#910655
misschien kan je ruilen met haar!
Mijn oudste vond het ook niet leuk als ik eten van hem afnam(terecht) maar als ik vond dat hij genoeg had, dan ruilde ik zijn hapje voor bv een penstaafje, stukje kaas ed. Dat lukt prima dan!
ellen
Gebruikersavatar
Door Pauline
#911730
Is het niet zo dat Satu juist erger gaat schrokken bij kleine stukjes? Als je haar echt een behoorlijk groot stuk bot geeft, zal ze toch wel moeten kauwen.
Door StephanieDavySatu
#912086
Pauline schreef: Is het niet zo dat Satu juist erger gaat schrokken bij kleine stukjes? Als je haar echt een behoorlijk groot stuk bot geeft, zal ze toch wel moeten kauwen.
Echt grote botten zijn 't probleem ook niet, maar in dat geval kleinere wel ja. Het vlees echter, dat is het probleem, grote stukken schrokt ze in een keer naar binnen en probeert die dan door te slikken  ???, ze scheurt er dus niets vanaf en dat vind ik eng, dus die maak ik dan maar kleiner.
Door Mevroi Kruim
#912274
Knagen moeten ze leren als ze niet vanaf pup met barf zijn opgegroeid. Als je zulke grote stukken geeft dat het met geen mogelijkheid in een keer naar binnen kan moeten ze wel knagen. Mijn honden knagen goed en zijn geen schrokkers dus ik heb dit probleem nooit echt gehad maar een logeerhond deed het wel, pond pens in 1x naarbinnen en er dan bijna in stikken. Die kreeg dus een lap van een kilo of 8 (aan een boom gebonden). Zo moest hij wel knagen en scheuren, en nadat hij er voldoende afgehaald had voor 1 maaltijd heb ik de rest weer weggehaald. Zo heeft hij in de loop van een aantal dagen steeds een enorme lap onder z'n neus netjes leren eten.
Door StephanieDavySatu
#912519
Kruimel schreef: Knagen moeten ze leren als ze niet vanaf pup met barf zijn opgegroeid. Als je zulke grote stukken geeft dat het met geen mogelijkheid in een keer naar binnen kan moeten ze wel knagen. Mijn honden knagen goed en zijn geen schrokkers dus ik heb dit probleem nooit echt gehad maar een logeerhond deed het wel, pond pens in 1x naarbinnen en er dan bijna in stikken. Die kreeg dus een lap van een kilo of 8 (aan een boom gebonden). Zo moest hij wel knagen en scheuren, en nadat hij er voldoende afgehaald had voor 1 maaltijd heb ik de rest weer weggehaald. Zo heeft hij in de loop van een aantal dagen steeds een enorme lap onder z'n neus netjes leren eten.
Dankjewel, zou dit dan in de toekomst best wel eens willen uitproberen, maarja niets is zonder risico denk ik, want als ze er dan een vrij groot stuk afscheurt en dat dan alsnog in z'n geheel naar binnen gaat proberen te werken, zit ik nog met hetzelfde probleem.  :-\ Maarja voor het zelfde geld gaat 't natuurlijk wel goed. Lijkt me alleen wat omslachtig zo'n grote stukken, want als je nadat ze genoeg gegeten heeft de rest dan moet wegnemen, waar en hoe ga je dat dan bewaren, dat vlees?
Door Mevroi Kruim
#912762
Wat dacht je van in de koelkast bewaren? En desnoods een deel weerr invriezen, voor honden is dat geen probleem.
Grote stukken afscheuren heb ik ijn honden iig nog nooit zien doen van een lap pens, en die zijn een maatje groter dan die van ou.
Door StephanieDavySatu
#913035
Kruimel schreef: Wat dacht je van in de koelkast bewaren? En desnoods een deel weerr invriezen, voor honden is dat geen probleem.
Grote stukken afscheuren heb ik ijn honden iig nog nooit zien doen van een lap pens, en die zijn een maatje groter dan die van ou.
Ow das goed om te weten dan.  ;)
Ik wist niet dat 't voor honden geen probleem is om vlees opnieuw in te vriezen, vandaar dat ik 't vroeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door