Moderator: Lizzy
Marie-Paule schreef: Beste barfers en andere lezers, graag had ik van jullie vernomen op welke manier jullie runderhart te eten geven aan de hond, het is hier namelijk wel te verkrijgen in een warenhuis en ook kippevleugels en nekken, doen jullie dat in stukjes en aantal gram afwegen ongeveer per maaltijd? en voor de groenten: mag dit een groentenmengeling zijn van tomaat, sla, rode biet,komkommer? liefst geen verwijt maken, ik ben enkel ten zeerste geinteresseerd om het klaar te maken en moet nog veel leren, dus liefst geen verwijten a.u.b Is er trouwens lectuur in de boekhandel in Belgie te koop over barfen? Dank alvast voor je reactie!Verwijt maken? Waar zouden we jou verwijt over moeten maken? Je stelt toch een hele normale vraag?
Marie-Paule schreef: Dag Lizzy, dank je wel voor je nuttige tips, kan ik misschien es vragen waar jij de sesamzaadje haalt, in een reformwinkel ofzo?JGraag gedaan! Ik haal de sesamzaadjes inderdaad in de reformwinkel. Ze hebben hier geroosterde en ongeroosterde en ik neem altijd de ongeroosterde. Ik heb eigenlijk geen idee of het veel uitmaakt.... maar ik geef liever onverhitte voedingsmiddelen, vandaar dat ik altijd rauwe zaadjes koop.
Wat betreft het orgaanvlees: is het zo dat het aangeraden wordt de lever en nieren niet teveel op het menu te zetten van de hond, aangezien dit organen zijn waar de afvalstoffen van het lichaam in terecht komen?Ja hoor, daar heb je absoluut gelijk in! Vooral lever is een opslagplaats (ik geloof meer dan lever). Ik neem ook altijd lever van jonge dieren (lam of kalf of kip) en bijvoorkeur ook nog eens van biologische dieren. En, ik geef het beslist niet te vaak. Dus de ene week geef ik kippenlever en runderhart en de week erop lamsnieren en kalfslever.
Wat bedoel je eigenlijk met spiervlees, kan je eens een voorbeeld geven? Is dat o.a. lamsrib? Wil je eens een vlees noemen, want meestal vind ik wel de algemene naam, maar een voorbeeld zou makkelijker zijn?Met spiervlees bedoel ik al het vlees dat geen orgaanvlees is. Het kan een filet zijn, het kan een lap vlees zijn of het kan nog aan bot vast zitten. Dus van kip-filet tot biefstuk tot lamsribben waar nog vlees aan zit (het vlees is dan spiervlees) en snijlingen.
Bij ons is runderhart te verkrijgen, alsook kalkoenhart en kippemagen.Mijn vraag is als ik een runderhart koop, ik dat gedurende de week mag in het menu verwerken van onze hond, of is het beter er nog ander vers vlees bij te doen? Graag ook ongeveer een aantal gr per maaltijd??Ik zou zelf niet vaker dan 1 maal per week runderhart geven. Of is dat niet wat je bedoelt? Je kunt alleen runderhart geven, maar je mag het ook mengen met bijv. wat rundvlees/snijlingen. De hoeveelheid runderhart hangt erg af van hoe zwaar jouw hond is.
De groentenmix die je voorstelde slaat goed aan bij onze hond,de wortel rasp ik en smult ze lekker op gemengd met stukjes vlees! Ze was het al wel wat gewoon om rauw of gedeeltelijk rauw te eten, dus dat gaf alsnog geen groot probleem. Dank je wel voor je antwoord en goed weekend!Graag gedaan en jij ook een goed weekend!
Marie-Paule schreef:Even een kleine reactie, Janet, dat paardevlees en struisvogelvlees was ook maar tijdelijk, nu krijgt onze hond alle soorten vlees ondertussen, behalve varkensvlees zo min mogelijk aangezien ons gezegd werd dat er een bepaald virus is waardoor ze besmet kunnen raken.Ok, ik begreep het al niet helemaal. Varkensvlees kan Auzjeski (of zoiets) bevatten. Elders op dit board staan verschillende topics hierover, als je wat meer er over wilt weten.
Marie-Paule schreef:Ik heb ook de indruk dat Duck veel graan nog bevat, want vrij onmiddellijk nadat ze dat gegeten heeft , krabt ze zich veel, en onze hond heeft al aanleiding voor allergie op gras, bomen, huismijt, schimmels....Geen Duck meer, dan? Het lijkt mij dat je hond granenallergie heeft. Probeer alternatieven te zoeken met alleen maar rijst (bibi, carnibest en misschien energique).
Marie-Paule schreef:Wat bedoel je eigenlijk met peulvruchten, ook geen boontjes en erwtjes dan in de groentenmix, is het dat wat je bedoelt?Ja, dat zijn de dingen die ik bedoel. Nu zijn er over boontjes geloof ik wel weer verschillende meningen. Peulvruchten bedoel ik voornamelijk mee bruine/witte bonen, capucijners, erwten en linzen.
Marie-Paule schreef:De groentenmix verdraagt onze hond goed en ook het vlees, enkel gisteren vond ze het been van het stukje lamsrib echt niet om op te peuzelen hoor, hoe doe jij dat trouwens, vermaal jij dat beentje dan in een sterke hakmolen ofzo?Nee, Kali is 'van de knagende', die kan ik gewoon bot geven. Maar als jouw hond niet wil knagen, dan kun je het idd vermalen in een stevige molen.
Marie-Paule schreef:Dus 2 maal daags telkens ongeveer 200 gr groenten en 200 gr vlees zou voldoende zijn voor een volwassen hond om haar op gewicht te houden,Dat is 400 gr groenten en 400 gr vlees per dag? Ik geef (zoals je kunt lezen) relatief veel dierlijk materiaal (vlees, bot en de orgaan wat in het kvv zit) en niet zoveel plantenmateriaal. Als je je eigen hoeveelheden aan wilt houden, zou ik er zelf voor kiezen om 's morgens de groenten, desnoods met een beetje magere kwark/yoghurt of een eitje, te geven en 's avonds het vlees. En geen tussendoortjes meer.
Marie-Paule schreef:en ja Janet voor ik het vergeet, ik ga met de hond driemaal daags een goede wandeling maken waarbij ze ook graag zwemt in een klein vijvertje hier in de buurt, ze ravot en loopt, springt en speelt buiten goed en binnen is ze kalm hoor, dus echt wel een luie maak ik er niet van,Wat ik zelf gemerkt hebt, is dat intensief trainen (daarom meestal maar 10-15 minuten extra per dag) ook energie vreet: de hond moet constant alert zijn. Daarom schreef ik er over. Misschien om een gedeelte van de wandeling (of tijdens de wandeling) op hoog tempo wat kleine oefeningen doen en het aantal oefeningen steeds uitbreiden (het oefenen moet natuurlijk wel altijd leuk zijn, dus flink belonen met je stem/knuffel/speeltje)?
Marie-Paule schreef:het probleem is dat ze echt wel altijd graag eet mmmmm.... dus ja dan wat moet je dan doen???? ik dank je alvast voor je goede en leuke tips, tot hoors!Dit komt iets meer op het gedragsvlak, maar leer de hond dat ze het met 2 maaltijden per dag moet doen. Gemier om extra eten gewoon negeren. De hond is iets te dik, dus zó 'zielig' is ze niet