We zijn (of inmiddels waren ) van plan om dit jaar op vakantie te gaan naar Engeland. Bij Duco dus een week of twee geleden een titelbepaling laten doen. De (homeopathisch) dierenarts vertelde nog dat hij nog maar een keer had meegemaakt dat de titer te laag was bij een hond en de kans dat er een probleem zou zijn dus vrijwel nihil was. Gisteren een telefoontje van de assistent van de DA; de titer was heel erg laag, minder dan 0,5 (dat is de grens), normaal zijn waarden tussen de 5 en 10. Toen mijn man vroeg wat de waarde dan was, kon ze daar eigenlijk geen antwoord op geven, gewoon onder de 0,5. De DA kwam toen zelf aan de telefoon en die zei dat het gewoon zo laag was, dat het niet aantoonbaar was. Het lijkt erop dat het dus totaal niet is aangeslagen.
Duco is een border terriër van 1 september 2006, heeft z'n normale puppy entingen gehad en in april 2007 zijn rabiës enting (Novibac).
Er zit dus weinig anders op dan hem opnieuw te laten enten. De DA had het ook over thuja wat zou kunnen helpen om de (nieuwe) enting te ondersteunen. Ook raadde hij aan om te checken of de andere entingen wel aangeslagen zijn. Ik begrijp dat hij heeft voorgesteld tweemaal te enten (in de spier ipv de bloedbaan) en dan met vier weken een nieuwe titerbepaling te doen. Ik zal hem morgen opbellen om te overleggen wat nu wijsheid is.
Ik heb hier natuurlijk al wat gezocht en gevonden dat het toch niet zo heel uitzonderlijk is dat een titerbepaling (te) laag uitvalt. Wat ik niet begrijp is waarom je dan tweemaal zou moeten enten en kan dan zo snel al weer de titel bepaald worden? Wij reizen veel en daarom is de rabiës enting echt noodzakelijk. Maar ik wil natuurlijk ook niet ongecontroleerd vaccins erin laten jagen. Neem aan dat de homeopathisch DA dat ook niet wil en er een reden is om dubbel te vaccineren maar ik wil graag goed geïnformeerd met hem overleggen.
Concreet heb ik dus de volgende vragen:
- is er iets bekend waarom een vaccinatie soms niet tot aanmaak van antistoffen leidt?
- kan het zijn dat een ander merk vaccin een betere reactie geeft of zijn ze eigenlijk allemaal hetzelfde?
- waarom nu tweemaal enten?
- kun je echt al na 4 weken een titerbepaling doen?
- heeft iemand ervaring met thuja en is het inderdaad nuttig om te geven?
- is het raadzaam om de andere titers ook te bepalen (het kan natuurlijk nooit kwaad...); is het bekend of het vaak voorkomt dat als het een niet werkt, andere vaccins ook niet aanslaan?
Alvast bedankt voor het meedenken. En oh ja, Duco eet natuurlijk vers