Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peter en Donja
#872862
Wel mensen heb al aardig wat artikeltjes gelezen hier op het forum en via google, maar hoe meer ik lees hoe moeilijker het wordt om een start te kunnen maken  :D

De situatie is momenteel dat Donja (een kleine middenslag hond) 1 maal daags brokken krijgt, ik wil nu vanaf Januari en Februari beginnen in de weekeinde met barfen en dan door de week gewoon brokken blijven voeren, in Maart wil ik dan helemaal overstappen op barfen.

Wat kan ik Donja nu zaterdags en zondags de eerste 2 maanden het best gaan geven (ik zou wel graag op 1 voeding per dag willen blijven zitten)

Om aan de ingredienten te komen hier in Roosendaal is volgens mij niet zo,n probleem, we hebben hier vlak in de buurt Maros (slager) zitten en Schrauwen (poelier) zit bij ons in het centrum, ook ga ik elke zaterdag naar de markt vanwaar ik ingredienten van mee kan brengen.
Door Lizzy
#872882
Volgens mij is het het handigst om deze link door te nemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

En als je in het weekend begint met verse/rauwe voeding en door de weeks brokken: dan zou ik zeker uit kijken met wat voor vleesbot je geeft. Ik vind grote vleesbotten van grote dieren echt ongeschikt om te geven in combinatie met brokken. Die zou ik er dus tot zeker in maart uitlaten en ik zou je aanraden je te beperken tot het geven van kippen en eendennekken als vleesbot.

Nou, qua percentages hoef je nog nergens rekening mee te houden, wanneer je nog 5 dagen per week brokken voert. Je kunt dus bijv. in het weekend geven:

Zaterdag: Pens met groentemix (of een restje gekookte groente van je eigen maaltijd. Geen prei en ui) en een paar kippennekjes.

Zondag: Lamsvlees of kopvlees met wat groente en eendennekjes.

In de tussentijd heb je ruimschoots de tijd om je in te lezen en een menu te maken. Van ingredienten waar je goed aan kunt komen. En dan zou je bijv. 40% a 50% vleesbot, 10% groente, 15% a 20% orgaanvlees zoals lever, hart, nier en pens en de rest spiervlees en bijv. 1 keer per week een maaltijd vette vis (zalmkop of sardientjes of makreel ofzo).

Je zou 2% van haar lichaamsgewicht aan voer kunnen geven. Dus stel ze weegt 15 kilo, dan zou je haar 300 gram rauwe voeding per dag kunnen geven. En dan geef je bijv. 150 gram pens of vlees, 100 gram kippennek of eendennek en bijv. 50 gram groente. Om te beginnen, in het weekend.

De rest zul je zelf uit moeten rekenen. De rekenhulp is daarbij een handig middel! Die vind je hier: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48

Barfplaats wordt gesponsord door