Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#868730
Hoe zijn jullie begonnen met Barf?
Dat vraag ik me wel eens af:hoe loop je er tegenaan? Krijg je het van huis uit mee (bijna niet meer denk ik) of had je alles geprobeerd en bleek barf het laatste redmiddel? Door een vriend(in)? Altijd al gedacht dat je iets fout deed?
Zelf kwam het omdat ik een hele zieke hond had en Monique (trimsalon) me er op wees dat ik het vlees dat ik inmiddels gekookt gaf ook rauw kon geven. website adres erbij en hoppakee, ik was overstag. Barroush heeft nog 6 maanden heerlijk gegeten.
Door mirjam_dc
#868732
Voor mij was het een heel ander verhaal. Nog voordat we Duco als pup kregen, begon ik met te verdiepen in hondenvoer. Wij zijn nogal reislustig en willen over een jaar of twee weer voor lange tijd op reis, en dan gaat de hond mee. We komen dan door veel landen waar hondenbrokken niet of moeilijk verkrijgbaar zijn, zelfs al zou je het willen voeren ::). Via de boekhandel kwam ik bij het boek van Tannetje uit, en het hele verhaal wat zij daar schreef klonk me zo volkomen logisch in de oren dat ik gelijk op KVV ben overgestapt (had toch eerst de brokjes gevoerd de eerste dagen die we van de fokker meekregen) en daarna langzaam ben gaan barfen. Het was vooral even zoeken waar ik barfproducten kon vinden, maar toen Herby eenmaal in het vizier kwam, was dat probleem ook opgelost. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit weer zou overstappen op brok, het bevalt alle partijen prima!
Door peerle
#868733
Ik kan hier een lang verhaal van maken, maar zal het proberen in te korten.
Bij mijn ouders thuis is Lucy in mijn leven gekomen, ik mocht haar eindelijk gaan kopen na veel gezeur. Ik was toen 13 jaar. Met mama was wel afgesproken dat ik alles zou doen van eten en wandelen en naar de da, ikke "jajaja !" want ik wilde toch zooo graag een hond. Blijkt dat het toch niet zo vanzelfsprekend is voor een hond te zorgen als je de enige bent die ernaar omkijkt, zeker als ze niet boven mag, en vaak ook gewoon niet binnen (te wild) :-[.
Jaren later vertrok ik "op kot" (zoals ze dat hier in Leuven noemen) naar een piepklein kamertje (+/- 11m²). Het volgende kot was groter (30 m²). Toen mijn ouders op vakantie vertrokken, vroeg ik om Lucy niet naar de mevrouw 2 straten verder met 10 honden te doen, maar of ik haar zelf niet naar Leuven mocht meenemen. Daar viel ik weer als een blok voor haar en eindelijk kreeg Lucy de aandacht, knuffels en 2 à 3 wandelingen per dag die ze verdiende. :-*  Ik wilde Lucy niet meer terug naar de tuin van mijn ouders sturen waar ze elke avond een aai en een bak eten kreeg, en in het weekend een wandeling, dus nu wonen we zelf in een huis en Lucy is er altijd bij !
Toen (op dat tweede kot) begon ik ook naar hondenfora te surfen en natuurlijk stuit je daar weleens op wat termen van barf, nieuwsgierig ging ik naar barf-natuurlijk en heb zo de overschakeling gemaakt. Vanaf het moment dat ik het las vond ik het allemaal heel logisch en ik heb dan ook niet lang getwijfeld. Lucy was helemaal niet in vreselijke fysieke staat, maar achteraf kan ik wel zien dat ze toch ook niet gezond was. Zo om de 3 maanden werd ze eens ziek en moest ze ab (ik vond dat normaal), ze had bijna altijd platte en veel poep en regelmatig diarree (ik vond dat normaal), nu is ze alweer 1 jaar gezond, vorig jaar had ze ff wat kennelhoest en 2 jaar geleden was haar heup ff een week ontstoken. Dat is alles sinds er, nu al tweeënhalf jaar, rauwe voeding in huis is !

En hopelijk was dat nog niet te lang ? :D
Groetjes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op zo 25 nov 2007, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura86
#868734
Ik ben dan nog wel niet echt begonnen...

Doordat ik me grondig aan het voorbereiden ben op de komst van de pup, ben ik op zoek gegaan naar de beste manier om hem te voeden. wat zijn nu de beste brokken? Op een gegeven moment kwam ik erop uit dat een paar dagen brok en een paar dagen kvv het beste zou zijn. Tot ik dit forum tegenkwam. Ik heb heel veel gelezen en ik werd er steeds enthousiaster over. Dit wordt dus de manier waarop ik mijn pup ga voeren.

Op school (universiteit van wageningen) heb ik ook een vak over diervoeding gevolgd. De prof raadde daar iedereen aan om honden en katten blikvoer te geven. Wegens een grotere hoeveelheid vlees en meer water, wat een hoop ziektes kan voorkomen, zou dit beter zijn dan brokken. Daar heb ik dus ook naar gekeken. Maar dat lijkt me dus echt helemaal niks. Dan heb je ipv 5 procent vlees misschien 8 procent vlees, dat lijkt me niet zo'n vooruitgang... Ik denk dat Barf echt het beste zal werken te voorkoming van de meeste ziektes die hij opnoemde (allergiën, nierproblemen, etc.). Je moet je hond de voeding geven waarvoor hij gemaakt is.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#868741
Ik leerde vier jaar geleden Lizzy kennen: zij kwam met Pinkel bij mij op de hondenschool. Al gauw raakten wij aan de praat over voeding. Ik gaf toen RC en vond de ontlasting veel en stinken. Zij adviseerde om rauw te gaan voeren. Eerst pleurde ik van mijn stoel en dacht dat ze gek geworden was. Maar toch geprobeerd. Op dat moment schakelde zij net over van Bibi naar BARF en heb ik al haar Bibi overgenomen. Dat beviel goed en ik ging ook af en toe een kippennek geven en kalfsbot en na een jaar ben ik fulltime gaan BARFen. Dat doe ik nu dus 3 jaar.
Door senna-husky
#868743
ons senna kreeg royal canin . daar moest ze meestal dun van poepen .
ik ben toen op internet gaan rond kijken en
www.geocities.com/husky_in_nood/voeding.html  daar las ik een heel verhaal over rauw voeding ot barf  :) en het overtuigde mij dat je beter rauw kunt geven  :) dus ben ik nu al zo'n week of 4 bezig met me te verdiepen in barf en krijgt senna geen brokken meer maar kvv ,kippenvleugeltje ,kippennekken ,vuilepens enz. nu nog even de goede verhoudingen uitzoeken en langzaam op bouwe zodat ik straks allen nog maar een koe ,geit ,lam, en of een bak zalm in de tuin hoef te zetten  ;D ;D ;D ;D
Door nelb
#868755
Ik stond bij Gertruida op de lijst voor een pup. Zij kwam met het advies: je moet 1x in de week vlees geven. Veel beter voor de darmen.
Jip aan de antibi: je moet vlees geven, die antibi maakt de darmflora kapot.
Wormkuur: zelfde advies.
En ze, vooral Romeo, Jip lust alles, vonden het echt veel lekkerder dan brokken. Romeo poepte beter, minder diarree, minder jeuk.
Nou ja, pfff, kon wel aan de gang blijven met dat vlees, dan maar helemaal kvv en de brokken weg.
Vanwege gezondheidsproblemen van de nieuwe pup op barfplaats terechtgekomen, wat gelezen en na een tijdje wat kippennekken enzo gaan geven. Nu 50/50  kvv/barf.
Mij klonk/klinkt het allemaal logisch in de oren.

In de jaren 60 (oeps, zo oud ben ik al) hadden wij thuis een duitse herder. Wat waren wij trots dat onze hond geen restjes kreeg, maar keurig zijn eigen eten had: doko. Wel bleef mijn vader eigenwijs: af en toe pens, botten (knoert hard), hart, eitje over de doko en een prakkie mee eten.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#868760
nelb schreef: In de jaren 60 (oeps, zo oud ben ik al) hadden wij thuis een duitse herder. Wat waren wij trots dat onze hond geen restjes kreeg, maar keurig zijn eigen eten had: doko. Wel bleef mijn vader eigenwijs: af en toe pens, botten (knoert hard), hart, eitje over de doko en een prakkie mee eten.
Grappig dat je dat nu schrijft. Ik herinner mij dat ook nog van vroeger. Onze honden kregen altijd (gekookt :o) runderhart met oud brood en gistocal. Daarna kwam Donatin en wij vonden dat ook heel chique dat de hond zijn eigen eten had.  :D
Door Cindy de Wolf
#868765
Jesse van mij wilde domweg niet eten, ze at net genoeg om niet om te vallen maar o o o wat was het een gatenpakhuis. In het bos vaak opmerkingen, ook achter je rug om, van dat ik die hond weleens wat meer te eten mocht geven. Alle a,b,c en d merken hebben hier de revu gepassseerd evenals het grootste assortiment blikvoer. Weleens een pakje rodi maar dat moest ze niet (nu nog niet), Duck ging dan nog wel voor 2 a 3 dagen. Totdat iemand tegen mij zei mss moet je gaan barfen, gaan wat? Afijn het internet opgedoken en hier terecht gekomen en blijven hangen. Hier kwam ik naast barfen (dat ging mij toen nog te ver) veelal de term carnibest tegen. Daar weer wat verder opgezocht en zo de eerste 10 kg van vele duizenden kg carnibest gekocht. En nu ruim 3 jaar later eet Jesse nog dagelijks met veel plezier haar CB. In de tussenliggende jaren uiteraard met barf begonnen maar dat vind Jesse maar zozo, die heeft liever CB. Kortom ik heb nu 1 KVV hond en de rest barft voor grofweg 80%. Misty is mijn allereerste hond die, buiten de fokker, nooit brok gehad heeft. Ze is nu 15 maanden en een plaatje om te zien, net een spiegel ;)
Gebruikersavatar
Door Dian
#868772
Rakker had verschrikkelijk veel korsten en bulten op zijn lijf en tig keer diaree, vaak met bloed en slijm. Ettelijke bezoeken bij de DA, een aantal AB-kuren en uiteindelijk kwam er zelfs prednison aan te pas. De duurste brokken over de toonbank bij de DA en nog wil meneer niet vreten en ging het niet beter. Kom ik een keer bij de dierenspeciaalzaak aan de praat en de eigenaar verwees me naar Prins diepvriesvoer. Dat gegeven en toen gaan zoeken op internet. Daar vond ik Barfplaats en nu ben ik volledig overtuigd van rauw voeren. Eerst 3/4 jaar kvv gegeven met af en toe kippevleugel/nek en vanaf mei dit jaar ben ik volledig zelf gaan samenstellen.
Door Brecht
#868775
anderz wou als pup bij de fokker geen brokken eten, daar mixten ze er wat blikvoer bij..eenmaal bij ons weigerde ze ook brok te eten alleen als ze 3 dagen niet gegeten had at ze wat, ondertussen overgeschakeld op een ander merk maar na een paar weken wou ze dat ook niet meer ( en een pup heeft toch veel nodig).. toen kwam ik per toeval op internet een site tegen van een fokker die barf aanbevool en een link van barfplaats had staan en zo ben ik begonnen!
Door Laura2004
#868776
Ik ben begonnen door mijn broer. Zelf had ik altijd mijn twijfels een beetje over brokken, ik vond het toch vreemd dat wij zo lekker aten en dat honden iedere dag hetzelfde moesten eten, maar ik was behoorlijk gehersenspoeld. Ik leerde toen ik Kai net had op de puppycursus dat je nooit iets anders dan brokken moest geven en dat deed ik dus braaf, totdat mijn broer korte tijd later ook een puppie kreeg, hij twijfelde nog meer over het geven van hondenbrokken en hij had een labrador pup die iedere keer te dik werd van brokken. Toen heeft hij op het internet een 'wolvenmenu' (dat stond boven dat menu, het was geen perfect barfmenu, maar wel heel erg ok, het enige slechte was dat er rijst werd aangeraden, verder was het BARF) gevonden en is gaan barfen. Toen hij mij dit vertelde was ik eigenlijk gelijk overtuigd van het feit dat dit de enige goede manier is om je hond te voeren. Kai was trouwens een kerngezonde glimmende hond, dus het kwam niet echt doordat hij ziek was (Ziggy was een ander verhaal, maar toen barfte ik al en zij kreeg brokken bij de vorige baas). Wel had Kai heel vaak oorontstekingen en last van zijn anaalklieren. Toen Kai iets ouder dan een half jaar was ben ik gaan barfen met hem en ik moet toegeven dat ik maar wat heb gedaan. Ik heb een tijd lang botten gegeven bij de brokkenmaaltijd, omdat ik ergens had gehoord dat je dat op die manier moest afbouwen. Ik heb nooit angst ergens voor gehad en er is ook nooit wat misgegaan. Ik ben zo anderhalf jaar bezig geweest en ook al waren mijn honden kerngezond begon ik te twijfelen of ze wel alles binnenkregen en toen ben ik lid geworden van barfplaats....
Dus bij mij barfen alle honden in mijn familie, de hond van mijn broer, die van mijn moeder en mijn honden en iedereen is volledig overtuigd, mijn vader vindt het wel absurd wat de hond van mijn moeder krijgt, hij zou het vaak zelf willen eten. :-X
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 25 nov 2007, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door annielaumen
#868778
mijnvorige rottweiler at brokken
af en toe bakje pens groente rodieburgers yochurt rauw eitje brood
per toeval was ik op internet
ik zocht iets over goede voeding
zo ben ik op barfplaats terecht gekomen
in april heb ik me toen aangemeld
astrid had jeuk last van de anaalklieren eneen stinkende vacht
het gaat nu veel beter met astrid kvv in combinatie met barf
gaat veel beter met soortgenoten om
voor mijn man te overtuigen heb ik het boekje van tannetje koning gekocht
makkelijk leesbaar voor iedereen
zo ben ik begonnen met kvv in combinatie met barf


groetes van annie laumen
Door Sylvi@
#868783
Shannado wilde als pup zeer slecht eten, via de hondenschool hoorden wij van diepvries vlees, alleen was dat zeer slecht te krijgen hier in de omgeving :-\
Shannado heeft dus van pup af aan, steeds wel kvv gehad naast haar brokken, maar toch grotendeels brokken.
Een aantal jaren later hebben we de stap gemaakt naar helemaal kvv en dan begin je van zelf met barf dingen erbij geven.
Ze eten hier nu zo'n 3 jaar vers, waarvan Shannado hoofdzakelijk kvv eet en Savanne die barft.
Gebruikersavatar
Door koekje
#868788
toen sientje bij mij kwam met 12 weken had ze in haar geboortehuis alleen maar lidl brokken voor volwassen katten gehad. ze was te klein en te dun, en zat onder de vlooien en wormen.
bij mij kreeg ze al eerste instantie zakjes whiskas en brokjes, beide voor kittens. en ook kruidvat kuipjes. brokjes wilde ze niet goed eten, en de da zei dat ik ze moest weken. ook zei de da dat ik alleen maar brokken moest voeren, en van een premium merk (royaal konijn of heuvels). dat vond ik beide nix; premium is geen beschermde naam, ze kunnen alles wel premium noemen, ik merk dat met name in mn portemonnee. ook altijd alleen maar brokken vond ik ook nix; sien hield er niet zo van, en ik zou zelf ook niet altijd van die droge brokjes willen eten. het idee van een tandreinigende functie vond ik ook al raar met brokjes.

toen hadden ze het op een kattenforum over carnibest.
ik wist niet wat dat was, en ze zeiden dat het heel gezond voor katten was. ik ben eens een worstje gaan halen. sien vond het geweldig! ze gromde er zelfs bij!
een weekje later heb ik haar een kipvleugel gegeven, en ook eens een nekje. ze was er zo gelukkig mee.
ze ben ik af en aan vanalles gaan voeren. en ben ook met kuikens begonnen; dat bleek het grootste succes. de eerste keer dat sien een kuikentje at, was onbeschrijflijk. het speeltje had een geweldige geur, ze bleef eraan ruiken. toen mee gooien en spelen, en ging het kuikentje open. je kon het ook opeten! vanaf dat moment wilde ze er iedere dag eentje.

doordat sien te dik was, ben ik van de brokken afgestapt, en alleen nog maar hoogwaardig natvoer gegeven met iedere dag een kuikentje. natvoer werd vaak vervangen door een week cb. cb werd een beetje duur, dus ben ik me langzaam gaan verdiepen in barf. sien at rustiger op barfonderdelen, en leek het lekkerder te vinden en was er erg gelukkig mee.

inmiddels woont otje ook een tijdje alweer bij ons. otje at geen natvoer, alleen brokjes, vers vond ze ook maar raar. met een beetje dwang en een nieuwsgierige ot (wat sien eet zal wel lekker zijn) eet ze langzaam aan meer vers. inmiddels is ze verplicht op de cb, ze krijgt gewoon geen brokken meer. kuikentjes eet ze nu ook heel graag, en gromt er soms bij als sien het wil afpakken.

sien is erg gelukkig met haar barfmenu, ot nog iets minder.
otje is wel erg blij met de kuikentjes, misschien dat alleen prooitjes iets beter voor haar is.

ik ben dus met vers en rauw begonnen omdat de katten (eerst alleen sientje) het zo lekker vonden en zo gelukkig leken.
ook vond ik het zelf gewoon kloppen en het leek me erg logisch.
ik denk ook omdat ze slechte jagers zijn (sien is te blij, en ot mag nog niet buiten) doe ik ze een groot plezier met prooitjes; ik ben immers de mama die het voer voor ze vangt  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door