Ben gister wat geschrokken.....
Kreeg een mail van een van mijn pupkopers dat haar hond positief was bevonden op giardia.
Haar boxer had vaak diarree en afwisselend zachte poep.
Ik wist dat een andere boxerfokker ook met dit probleem te maken had gehad en belde haar op.
Van haar verhaal ben ik erg geschrokken..
Het schijnt dus dat het giardia parasiet afgelopen zomer grote sterfte onder de boxerpups heeft veroorzaakt.
De honden hebben het opgelopen op de jonge hondedagen, die altijd zeer goed bezocht worden.
Deze fokker is 8! jonge honden erdoor kwijtgeraakt en andere fokkers ook diverse honden.
Deze doortastende boxerfokster, ja mijn petje af voor haar!!!, heeft zelf stappen ondernomen i.v.m. onderzoeken e.d.
De dierenartsen dachten aan ziekte van crohn en dikke darmontsteking.Uiteindelijk is met diverse dierenartsen en in samenwerking met de med. faculteit van Utrecht de conclusie gekomen dat er 1 middel effectief is tegen deze parasiet n.l. panacur. Antibiotica remt alleen de ontstekingen die de parasiet veroorzaakt en dood de parasiet niet,
Zo krijg je een "vertekent beeld" en zou je denken dat je hond Crohn heeft of een chronische dikke darm ontsteking, wat dus niet zo is.
Ze vond het een wonder dat het Floris, ze heet het hondje, nog leefde.
Floris is wel aan de poep maar verder niet erg ziek.
Hij heeft de eerste vier maanden wel alleen Barf gehad........
Ria