Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#811720
Na vandaag mijn kat een parkietje ( :-X) met smaak hebben zien wegwerken, wil ik toch al eerder gaan barfen dan de bedoeling was... maaaar ik heb totaal geen verstand van wat mijn kereltjes dan moeten hebben... wie kan me ermee helpen???

De hond is 28 kg, reu, niet te mager, niet te dik, vreselijk energiek en lomp...
De kat in kwestie weegt 4 kg en is (voor mijn idee) iets aan de magere kant (helemaal nu in de zomer)

Wie kan mij helpen met een menu samen stellen? (eventueel de rest in "overleg") zodat ik aan de slag kan....

Ik moet nog wel een vriezertje hebben, maar dan weet ik met een hoeveel liter vriezer ik kan...
En jullie bestellen voor een hele maand heh? of zijn er ook van jullie die per week bestellen?
Door pallas
#811770
ik heb een vrieskist van 250liter, daar kan voor 2 maanden eten in voor twee honden van ruim 20 kilo. Er zitten dan ook hele prooidieren bij, die nemen wel wat meer ruimte in beslag.
Door Minna
#811779
Ik bestel per 6-8 weken, het aantal kg's vlees die ik dan wil hebben (zeg maar 100 kilo voor het gemak, maar ja ik heb dus 6 honden...) deel ik door twee, dat is het aantal kg's vleesbot wat ik bestel dus karkassen, ribben etc.
De overige 50 kilo deel ik als volgt; 25-30 kilo spiervlees en 15 kilo orgaan, en dan nog wat zalmkarkassen en eendagskuikens er bij. Ik had een vriezer die was ingedeeld als 2 laden spier/orgaan, 3 laden vleesbot (neemt meer ruimte in beslag).
En dan kregen ze een dag vleesbot, en een dag spiervlees en/of orgaan. Dat vind ik heel makkelijk werken.
Je zou kunnen beginnen met spiervlees diverse soorten, eendennekken, geitenribben, en karkassen van kwartels, konijnen en kippen, penslappen, sardientjes, lever en hart.
Kan zijn dat je hond in het begin afvalt, dat is gewoon normaal.
Kan ook zijn dat die dus gaat ontgiften (verharen, prutogen, pukkels, bij ons had alleen Hope dit) ligt een beetje er aan wat je nu precies voert. Kan ook zijn dat hij heel wat rustiger wordt.
Niet suf of zo maar net dat "te" er af.
Ik zou beginnen met 2% van zijn lichaamsgewicht.
En dan met ogen voeren, mijn een mechelaar eet (Chic) vreet gewoon 800 gram per dag, terwijl Ko genoeg heeft aan 450 gram. Ko at met brok wel altijd 800 gr per dag maar ze bleef te mager, dat was ook een van de redenen dat we over zijn op vers!
Over katten kan ik niks zinnigs zeggen... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door