ik heb zelf een hond uit Turkije en die heeft LM.
Ondanks dat bij haar de ziekte onder controle is kan een hond hieraan overlijden. Wel of niet in combinatie met die andere ziekte Ehrlichiose.
Jesse is nu 3 jaar ziek (en wellicht langer).
En het gaat heel goed, maar ik weet niet of dit volgend jaar ook zo is.
Medicatie is niet erg duur. Alopurinol tabletten ca. 1 week per 2 maanden, maar nu doe ik een slag in de ronde want er zijn heel veel ''aanbevelingen''
Kijk ook eens naar
www.buitenlandsehonden.nl een forum over geadopteerde buitenlandse honden waar heel veel ''gebruikers'' ervaring is.
Bij jonge honden tot een bepaalde leeftijd is het dus niet te testen of ze positief of negatief zijn.
Negatieve test kan altijd positief worden, positieve test wordt nooit meer negatief. Vrijwel altijd overlijden deze honden aan lever en nierkwalen. De oudste hond is -van horen zeggen- 14 jaar toe hij overleed.
Jesse is nu 8.
Er zijn ''ervarings''verhalen van mensen met een LM hond waarbij de hond overleden is. De hond was heel, heel erg ziek.
Het is aan jou om te beslissen of je dit wilt. De hond kan dus gewoon ''gezond'' zijn, met in je achterhoofd dat je moet letten op de symptomen van LM.
Maar dat vind ik bij iedere geadopteerde hond uit het buitenland. Je moet er op bedacht zijn en de symptomen kennen. Daarentegen kunnen nederlandse honden ook ziek worden.
Daarnaast heb ik nog twee kerngezonde buitenlandse honden.
karin