Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hanny
#800181
Met enige regelmaat lees ik, dat hart ook een belangrijk deel is van de orgaan hoeveelheid.
Ik begrijp natuurlijk, dat hart en ook nier erbij hoort, maar waar laat ik dat nu weer?
Tot nu toe, heb ik het niet gegeven. Weleens hart i.p.v. spiervlees, maar al tijden niet meer.
160 gram orgaan, een kwart lever en de rest pens, dat is wat er naar binnen gaat.
Ik las, dat vooral hart goed voor vit.E zou zijn, las ook, dat zonnebloemolie dat ook geeft. Nu geef ik tweemaal per week maar een theelepeltje per hond.
Als ik dus toch geadviseerd zou krijgen om hart en nier te geven, in wat voor gewicht dan?
Het komt dan i.p.v. spiervlees. RMB zit zeker boven de 50%, smaakt ze uitstekend en ik heb een hekel aan kleine
botgedoetjes. Dan nog spiervlees en orgaan 160 gram en het is voldoende. In de groentemix zitten geen noten. Is eenvoudig, wat er in de tuin groeit, wordt per twee dagen gemaakt met een ei erbij.
Eerst gaf ik nog een pensmaaltijd, maar dat is terug gebracht tot 100 gram met een karkasje. Kwam er wat meer plaats voor spiervlees.
Ben al één keer per dag gaan voeren, omdat de porties zo klein werden en er voor spiervlees bijna geen plaats meer was, dat is nu wel  redelijk.
Is pens en lever en wat zonnebloemolie voldoende, of zou het uitgebreider moeten?

Hanny
Door Mevroi Kruim
#800226
Hart, lever, nier en pens zijn orgaan dus vallen onder de ong. 15% orgaan die je volgens de percentages zou voeren. Als je orgaan tot nu toe uit lever en pens bestaat en je voert idd ong 15% dan zou je dat nog kunnen uitbreiden naar max. 20% en dat dan eerlijk verdelen over de orgaansoorten. Dus het merendeel pens, dan lever en het restje hart en nier. Je hoefft er geen kilo's van te voeren, zoveel zit er ook niet in een dood beest, maar het hoort er wel bij.
Zonnebloemolie is geen zinvol supplement voor honden. Vet kunnen ze voldoende uit hun vleesmaaltijd halen en de vitamines en vetzuren hebben ze niet nodig, die zitten ruim voldoende in vlees. Als je iets wilt supplementeren is visolie zinvoller, maar nog beter is vette vis.
Door Hanny
#800406
Ze eten één keer per week zalm.
Zal me wel vergissen, maar ik meende, dat je voor vit. E noten aan de groentenmix zou moeten toedienen.  Dat gebeurt hier niet.
Wordt nu dus 200 gram orgaan, 100 pens, 40 lever en de rest nier en hart. Zullen ze me ook niet arm aan eten.
Karmijn zal wel geen nier lusten. Lever bak ik voor haar even, verwacht, dat nier bakken wel zal stinken.  Maar eens uit proberen.
Een hapje minder spiervlees en ze kunnen op gewicht blijven.
Bedankt hoor,

Hanny
Door Lizzy
#800924
Hanny schreef: Ze eten één keer per week zalm.
Zal me wel vergissen, maar ik meende, dat je voor vit. E noten aan de groentenmix zou moeten toedienen.  Dat gebeurt hier niet.
Wordt nu dus 200 gram orgaan, 100 pens, 40 lever en de rest nier en hart. Zullen ze me ook niet arm aan eten.
Karmijn zal wel geen nier lusten. Lever bak ik voor haar even, verwacht, dat nier bakken wel zal stinken.  Maar eens uit proberen.
Een hapje minder spiervlees en ze kunnen op gewicht blijven.
Bedankt hoor,

Hanny
Nier en testikel bevat ook vitamine E. En groentes bevatten ook vitamine E. Ja, noten bevatten ook vitamine E maar als je voldoende afwisselend groente en orgaanvlees voert: zou ik me persoonlijk niet druk maken om vitamine E. En al zeker geen zonnebloemolie gaan voeren. Want daarmee voer je ook extra omega 6 vetzuren en zoals Kruimel aan gaf: die heeft een hond niet extra nodig, dat zit al voldoende in de rauwe voeding. En teveel aan omega 6 is schadelijk. Eventueel zou je overigens ook wat minder pens kunnen voeren, als je het moeilijk vindt om nog nier/hart en dergelijke ertussen te proppen.
Door Hanny
#801045
Ben al aan het rekenen gegaan. Zal wel lukken. ik rekende de helft van de helft enz., dan kom je dus op 12,5% orgaan.
De helft rmb is nogal royaal, (dus geen helft), dat bevalt goed. Als ik dan 20 procent orgaan zou voeren, blijft er weinig spiervlees over.
ik heb nu even 15% aan gehouden en dat lukt wel. De ene week lever en de andere week nier. Moest ik hart nog ergens kwijt en dat kan ook per twee weken. Krijgen ze op hartdag een kleiner knabbel gedoe. Zal de
eendvleugels eens proberen, die schijnen 60 à 70 gram te wegen. Ik haat kleine dingen, maar eens zien.
De nier zit al in de vriezer, maandag maar even bakken. Karmijn stond gisteren al bijna te kokhalzen toen ze eraan rook. Loopt ze weg en komt niet meer in de keuken. Lever eet ze gebakken ook met smaak, dus ik heb goede hoop, dat dit er zeker wel zal ingaan.
Volgende week even hart regelen, ik weet, dat ze dat wel lust.
Is dat een redelijke verhouding 800 gram orgaan,
400 pens, 200 lever, 100 nier en 100 hart?
Het komt natuurlijk niet zo precies, maar is dit redelijk?

Bedankt,

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door