Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laska
#790813
Mijn teefje Laska heeft 11 pups van drie weken oud. Op zich gaat het goed, maar ze vragen uiteraard nogal veel energie van haar. Ze eet nu meer dan 2 kilo barf per dag (normaal 400 gram) (ze weegt 20 kilo). En ze valt nog steeds af. Ik geef haar wat ze wil, maar op gegeven moment zit ze gewoon vol en het moet ook allemaal verteerd. Heeft iemand nog ideeen of ik haar misschien iets geconcentreerder kan voeren ofzo. Ik dacht zelf aan wat Carnibest erbij geven, dan is het al gemalen en misschien makkelijker te stouwen? Ze krijgt 55-60% vleesbot, 15 orgaan, 15 spier en 10 groente.
#790819
20 kilo voor een toller teef lijkt mij wel vrij veel...enne meeste teven worden toch wat mager als ze pups hebben, na het zoogperiode komt het er wel weer op terug lijkt mij. Wat ook misschien zou kunnen is wat vetter voeren maar daar kunnen de ervaren fokkers waarschijnlijk wat meer zinnigs op zeggen.
#790836
Laska schreef: Mijn teefje Laska heeft 11 pups van drie weken oud. Op zich gaat het goed, maar ze vragen uiteraard nogal veel energie van haar. Ze eet nu meer dan 2 kilo barf per dag (normaal 400 gram) (ze weegt 20 kilo). En ze valt nog steeds af. Ik geef haar wat ze wil, maar op gegeven moment zit ze gewoon vol en het moet ook allemaal verteerd. Heeft iemand nog ideeen of ik haar misschien iets geconcentreerder kan voeren ofzo. Ik dacht zelf aan wat Carnibest erbij geven, dan is het al gemalen en misschien makkelijker te stouwen? Ze krijgt 55-60% vleesbot, 15 orgaan, 15 spier en 10 groente.
Wauw, ik vind 2 kilo al heel erg veel! Dat is 5 keer zoveel dan normaal! Is dit niet een beetje teveel, waardoor ze overmatig veel gaat ontlasten, waardoor haar lichaam veel te veel bezig is met het voer te verteren en het niet eens meer goed opneemt? Eet ze het allemaal nog wel of tegen heug en meug?

Overigens ben ik niet anders gewend, dan dat teven mager worden, wanneer ze pups hebben. Nu heb je natuurlijk mager en mager, het hoeft geen wandelend skelet te worden maar wat weegt ze nu? Weegt ze nu echt zoveel minder dan de 20 kilo die ze normaalgesproken weegt?

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van satinballs, maar misschien is het niet verkeerd om wat extra koolhydraat en verrijkte melk te gaan voeren. Ik zou zelf minder gaan voeren, hoe gek of dat ook klinkt (maar het lichaam moet nu volgens mij teveel energie steken in het verteren van de voeding). Ik zou de hoeveelheid van het onderstaande recept zelf dus tenminste in mindering brengen op wat je haar in totaal voert.

Wat ik verder zou doen: ik zou rauwe geitenmelk bij de geitenboer halen. Hier zou ik havermoutvlokken in weken (12 uur). Een paar eetlepels. Dan zou ik aan de geweekte havermout toevoegen: rauwe honing (reformwinkel), een rauw ei, een schep echte volle kwark (bij de AH hebben ze volle Franse kwark). En dit zou ik dan niet mengen met vlees. Ik zou dit in de ochtend geven, om de dag mee te beginnen. Dit is een snelle energie-gever. Gedurende de dag zou ik een paar keer een scheut rauwe geitenmelk met rauwe honing geven.

Ik zou beslist geen versvlees erbij gaan geven. Je moet je hond niet volstouwen. Tenminste, dat vind ik. Je hond heeft dan alleen maar veel energie nodig om het eten te verteren, terwijl ze haar energie nodig heeft om de pups te voeren. Nee, ik zou haar zeer beslist gewoon lekker laten barfen. Ik weet niet precies wat je haar voert? Dat is wel handig om te weten. Ik zou zelf bijv. proberen om de wat calorie-rijke dingen te geven. Dus geen kippennekken maar wel eendennekken. Eend is veel vetter/calorie-rijker dan kip. En verder de wat calorie-rijkere vleessoorten zoals lam en geit (in plaats van bijv. magere soorten zoals hert en paard).
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jul 2007, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#790888
Dank voor alle reacties. Ze krijgt al een halve liter rauwe geitenmelk per dag met een rauw ei en rauwe honing erdoor. Ik gaf een liter, maar op jullie advies heb ik dat gehalveerd. Maar ik zal die kwark en havervlokken eens proberen. Verder voer ik ekologisch en heb ik niet alle soorten vlees, ik heb kipkarkas, kipnek, kiporgaan, rundvlees, runderkopvlees, runderpens en runderorganen, geitenvlees, geitenorganen en geitenpens, zalm, sardines, hertorgaan, hertribben en hertvlees. Ik zal dan wat meer geitenvlees en runderkopvlees geven. Dat is dacht ik wat vetter.

Overigens is 20 kilo voor deze teef niet teveel. Er lopen veel kleinere en tengerdere tollers rond (soms zelfs kleiner dan de rasstandaard) waardoor ik op shows vaak het gevoel heb met een olifant te lopen, maar Laska valt gewoon onder de rasstandaard en is absoluut niet dik. Ze is wel redelijk stevig gebouwd en heeft veel spieren.

Ik vind die 2 kilo ook erg veel, maar bijvoorbeeld Ian Billinghurst zegt dat je bij een groot nest zelfs onbeperkt moet voeren en dat doe ik nog niet eens. Laska eet het graag allemaal op. Haar ontlasting is goed, natuurlijk wel veel meer dan normaal, maar niet anders.
#790902
Overigens is 20 kilo voor deze teef niet teveel. Er lopen veel kleinere en tengerdere tollers rond (soms zelfs kleiner dan de rasstandaard) waardoor ik op shows vaak het gevoel heb met een olifant te lopen, maar Laska valt gewoon onder de rasstandaard en is absoluut niet dik. Ze is wel redelijk stevig gebouwd en heeft veel spieren.
Okay ik ken wel forse reuen maar eigenlijk alleen wat kleinere teven. Mijn hollandse herder teef weegt (als ze op gewicht is)kilo of 19, nu is ze te dik  :-[ daarom leek 20 kg mij zo veel!
#790909
Ik heb toen mijn teef aan de top van haar productie zat de botten gemalen gegeven, inderdaad met het idee dat er dan meer inkon. Ik gaf wel meer rund/geitspiervlees dan jij en wat minder groente. Als het echt te gek wordt kun je (zoals iemand anders ook al zei) wat pupmelk bijgeven. Je neemt dan b.v. het voorgestelde ontbijt van Lizzy en ipv de havervlokken doe je er een paar scheppen pupmelk bij in. Of je geeft tussendoor b.v. een kwart liter water aangelengd met een paar scheppen pupmelk.
De top hier is zo'n 2,5 kilo per dag met 9 pups, maar mijn teefje weegt normaliter tegen de 40 kilo aan, dus verhoudingsgewijs is jouw hoeveelheid erg veel.
#790920
Nog een weekje, dan kunnen ze zelf een hapje gaan eten.
Hier is pupmelk voor de teef nooit een succes. Sjeest er door heen en daar zit je al helemaal niet op te wachten.
Dat merk je wel, zodra je het probeert.

Hanny
#791020
Heb net mijn vriendin aan de foon gehad , haar hond heeft een nest van 9 , en het is heel normaal dat je hond zoveel eet en ontlasting heeft , je teef  eet ook ontlasting van 11 pups dat tikt dus ook aan , en dat je hond mager wordt klopt ook , Spot krijgt nu al een 2 kilo perdag en 1 liter vla en één liter Yogurt , puppen melk kun je beter niet voeren zij zegt dat het te vet is ( sorry voor het eerdere advies )
#791155
Mijn teefje dat zopas puppen heeft gehad weegt normaal 15 kg. Toen de pups 3-5 weken waren kreeg zij 2kg!! vlees per dag!  Ik heb geitenmelk geprobeerd, maar dit was volgens mij veel te vet voor haar en ze kreeg er enkel diarrhee van.  Ze kreeg als extra wel yoghurt, eieren en ook extra koolhydraten onder vorm van pasta.  Ook al is dat dan misschien niet goed, maar het zijn wel goede energieleveranciers.  Na die 5 weken kon ik de hoeveelheid afbouwen en op 8 weken zat ze weer op haar normale portie van 0.500 gr per dag.  Oh vergeten ze had ook 11 pups.
#791251
Mijn teven zijn nog nooit mager geworden bij een nest.
Ik moet altijd oppassen, dat ze niet te dik worden, ook bij nesten van 9, 10 of 11 puppen.
Op een gegeven moment eten ze wel 3000 gram CARNIBEST verdeeld over 4 of 5 maaltijden per dag, anders zitten ze ook te snel vol.
Dat is meestal als de pups 3-4 weken oud zijn.
Maar dat moet ik niet te lang doen, want anders wordt de teef moddervet.
Vanaf dat de pups normale maaltijden per dag eten, ga ik het rantsoen van moeders al weer afbouwen.
Ik zeg altijd wanneer de moeder mager wordt, moet je haar meer te eten geven ............
#791262
Bedankt voor alle reacties, dat geeft in ieder geval zelfvertrouwen dat het op zich wel goed gaat. Wel tegenstrijdige adviezen (de een zegt lekker laten eten, Lizzy zegt minder voeren). Ik denk dat ik mijn gevoel maar volg in deze en goed op Laska let. Ik ga deze week de pups ook beginnen bij te voeren met een beetje vlees, dus dan wordt de druk op Laska ook vanzelf minder.
Door Decibels
#791267
Laska schreef: Mijn teefje Laska heeft 11 pups van drie weken oud. Op zich gaat het goed, maar ze vragen uiteraard nogal veel energie van haar. Ze eet nu meer dan 2 kilo barf per dag (normaal 400 gram) (ze weegt 20 kilo). En ze valt nog steeds af. Ik geef haar wat ze wil, maar op gegeven moment zit ze gewoon vol en het moet ook allemaal verteerd. Heeft iemand nog ideeen of ik haar misschien iets geconcentreerder kan voeren ofzo. Ik dacht zelf aan wat Carnibest erbij geven, dan is het al gemalen en misschien makkelijker te stouwen? Ze krijgt 55-60% vleesbot, 15 orgaan, 15 spier en 10 groente.
ze zit met 3 weken op de top van haar melkafgifte...ik neem aan dat je één dezer dagen begint om de pups bij te voeren. Na de zoogperiode komt het er bij moeder wel weer aan.
#791271
Laska schreef: Bedankt voor alle reacties, dat geeft in ieder geval zelfvertrouwen dat het op zich wel goed gaat. Wel tegenstrijdige adviezen (de een zegt lekker laten eten, Lizzy zegt minder voeren). Ik denk dat ik mijn gevoel maar volg in deze en goed op Laska let. Ik ga deze week de pups ook beginnen bij te voeren met een beetje vlees, dus dan wordt de druk op Laska ook vanzelf minder.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Wat ik heb geprobeerd te schrijven is dat ik zelf de hoeveelheid dat je geeft aan havermoutpap in mindering zou brengen op de hoeveelheid voer die je nu in totaal geeft.

Ik zou overigens beslist wachten met de pups vlees te gaan geven tot ze 4 weken zijn. Eerder kun je ze wel bijvoeren met melk-achtige producten maar voor 4 weken is het niet raadzaam om al vlees te gaan geven.

Ik quote hier Angelique even: "De vertering is voor de vier weken nog niet optimaal waardoor voedselresten zich in de darmen kunnen ophopen wat een uitstekende voedingsbron is voor het distempervirus en wormen. Tevens kunnen de darmen op die leeftijd nog doorlekken wat een grotere kans geeft op voedselintoleraties in de toekomst.
Als je een groot nest hebt dan mag je moeders in de derde week best wat helpen met het bijvoeren in de vorm van pupmelk. Ik gebruik daarvoor die van Farmfood, dit is op basis van geitenmelk en die bevalt hier prima".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door