Moderator: Lizzy
Anna Penta schreef: dankje! Helaas kan ik niet aan scharrelkonijnen komen (uitgezonderd m'n eigen drie superexemplaren, maar dat zijn Poncho's vriendjesAls je maar geen varkenskarbonade geeft!!!)
Ikzelf dacht nog aan vette vis, zoals een moot zalm. En misschien een karbonade met vette randjes? Misschien toch ook wat meer koolhydraten, zoals macaroni? Hoewel dat eigenlijk liever niet. Ze krijgt nu sinds kort ook aloe vera-sapkuur, plus bijenpollen. Zou ook goed moeten zijn voor algehele gezondheid, maar ze blijft maar wat slapjes en aan de magere kant. Ik ben toch niet tevreden over haar en het duurt allemaal te lang. Ikzelf zou denken dat ze wel wat meer vette bestanddelen kan gebruiken.
chooky schreef:Nee zeker geen varkenskarbonade! Ze krijgt nu een wisselend menu van lappen rundvlees, verse sardines of makreel (2 x per week), 2 x per week een rauw ei met gemalen schil, een keer of 4 per week een portie gemengde groenten met kiemen en groene kruiden, soms wat yoghurt, hutenkase, sinds kort kipvleugeltjes (uit te breiden met kippenpoten), een keer per week een heel runder- of lamshart, 1 x per 10 dagen ongeveer kippenhartjes of orgaanvlees, 1 x per week pens, ongeveer 1 tot 2 keer per week energique compleet. Omdat ik alleen ekovlees geef, ben ik wat beperkt want bij de Groene Weg hebben ze niet zo heel veel keus. Ik ga deze week eens bij de scharrelslager kijken en vragen om lamsribben.
Als je maar geen varkenskarbonade geeft!!!
Wat geef je haar nu precies?
Anna Penta schreef:Ik neem aan dat je hoofdmaaltijden bestaan uit
Nee zeker geen varkenskarbonade! Ze krijgt nu een wisselend menu van lappen rundvlees, verse sardines of makreel (2 x per week), 2 x per week een rauw ei met gemalen schil, een keer of 4 per week een portie gemengde groenten met kiemen en groene kruiden, soms wat yoghurt, hutenkase, sinds kort kipvleugeltjes (uit te breiden met kippenpoten), een keer per week een heel runder- of lamshart, 1 x per 10 dagen ongeveer kippenhartjes of orgaanvlees, 1 x per week pens, ongeveer 1 tot 2 keer per week energique compleet. Omdat ik alleen ekovlees geef, ben ik wat beperkt want bij de Groene Weg hebben ze niet zo heel veel keus. Ik ga deze week eens bij de scharrelslager kijken en vragen om lamsribben.
Tot nu toe krijgen ze de hoofdmaaltijd 's avonds. Meestal heeft ze 's ochtends geen honger. Als ze dat wel heeft komt ze erom vragen. Dat is lastig want dan is alles diepgevroren en krijgt ze wat brood met yoghurt of zo. Ik denk erover elke ochtend iets heel lekkers te gaan geven, misschien een kipvleugel of wat gehakt, en hoop dan dat ze dat eet. Dat zou wellicht al schelen.
Het blijft een beetje een kwestie van uitzoeken denk ik. Zal wel proberen haar wat meer te laten eten en wat ze eet, niet te mager te laten zijn. Ze weegt overigens 10 kilo, dus heeft ze snel genoeg gegeten.
Anna Penta schreef: Ik ben er verder nog niet helemaal uit wat de hoeveelheden betreft. Ik vind het lastig dat ik alles (behalve de groenten, die maak ik altijd vers) in de diepvries heb. Haal ik er te veel uit, dan blijf ik ermee zitten (dit komt voor). Haal ik er te weinig uit, dan heb ik een probleem.Maar Anna heb jij niet net als mij het vlees in 100 of 150 gram zakjes zitten, zodat je het makkelijk bijelkaar kan geven? Als wij zelf gaan samenstellen pak ik gewoon wat zakjes zodat ik ongeveer het gewicht aan vlees en orgaan heb wat ze die maaltijd moeten hebben! En het gaat hier altijd schoon op. Belfi is 10 kilo en krijgt 2x daags ongeveer 130 gram .
Dit gebeurde daarnet. Het rundvlees plus de groenten waren niet voldoende en ze bleven alle drie in de keuken hangen (doen ze niet als ze helemaal verzadigd zijn). Toen heb ik snel wat sardientjes ontdooid (het enige dat zich snel laat ontdooien) en dat nog gegeven. Nu lijkt me dat niet de ideale combinatie, rundvlees en vis. Het lijkt me handig als ik ervoor zorg dat ik steeds iets ontdooid heb dat ze bij honger altijd mogen hebben. Misschien pens?
of misschien hebben ze gewoon echt behoefte aan bot, zoals lamsrib. Dat lijkt me ideaal. Hoop dat de scharrelslager ze heeft.
Ollie schreef:hoi ingrid, nee dus, ik heb een schaaltje met bijvoorbeeld 400 gram vlees, dan moet je van tevoren goed weten hoeveel je ontdooit. Maar dat is wel een goed idee, om kleine porties in te vriezen. Zoals ik hiervoor zei, ga ik nu ook 2 x daags voeren. Bij vlees is het duidelijk maar als ik bijvoorbeeld vis of kipvleugel geef, dan weet ik niet altijd hoe zwaar het is. En het kan echt gebeuren dat als het te veel is, ze de rest laten staan. Maar tweemaal daags 130 gram lijkt me een goede richtlijn!
Maar Anna heb jij niet net als mij het vlees in 100 of 150 gram zakjes zitten, zodat je het makkelijk bijelkaar kan geven? Als wij zelf gaan samenstellen pak ik gewoon wat zakjes zodat ik ongeveer het gewicht aan vlees en orgaan heb wat ze die maaltijd moeten hebben! En het gaat hier altijd schoon op. Belfi is 10 kilo en krijgt 2x daags ongeveer 130 gram .