Het is namelijk zo dat ik mijn vleesproducten bij de Groene Slager of bij de supermarkt (met ekokeurmerk) koop. Dat gaat prima. Ik heb dan wel niet zoveel keus als anderen, maar kom prima toe met spiervlees, kipvleugels, gevogeltedelen, verschillend orgaanvlees e.d. Met ook af en toe diepvriespens en Energique, Rodi e.d.
Een probleem zijn de botten. Bij de Groene Weg hebben ze soms wel botten soms niet. Maar volgens mij zijn het nooit het soort zachte botten dat je eigenlijk moet geven. Vorige keer hadden ze 'knauf', die hebben ze helemaal opgegeten. Had het idee dat dat bot redelijk zacht was, al weet ik het niet zeker.
Vandaag hadden ze van die ronde botten maar die heb ik niet genomen. Wel nam ik langwerpige lamsbotten, die keihard zijn. Het vlees is eraf gehaald maar vooral Poncho ging zo woest te keer dat ze toch al snel een half bot op had. Ik heb het maar weggegooid want dat leek me niet de bedoeling. Na het lezen van het stuk over botten op dit forum heb ik even de tanden geinspecteerd. Poncho had dus al behoorlijk afgesleten kiezen en ze is pas 4!
Nu ben ik 'ns goed gaan nadenken. Ik laat haar ten eerste niet meer op harde botten knagen, anders heeft ze op d'r achtste geen kiezen meer over. Maar ik kan er niet vanuit gaan dat ik aan zachte botten kan komen. Nu vroeg ik me af: de kipvleugel hebben ze vandaag keurig opgegeten, waarmee ik bedoel: niet schrokken en er een kwartier over gedaan. Zou het voldoende zijn om ze tweemaal per week of zo een kipvleugel en eventueel kippenpoot te geven? Deze eten ze dan helemaal op, ze kauwen een minuut of 15 flink en met het calcium zit het dan ook wel goed lijkt me (ze krijgen ook hele vis en 2 x per week gemalen eierschalen en ook ga ik tahin kopen).
Ik hoop dat iemand mij hierop een antwoord kan geven (maar dat denk ik wel