Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dian
#759500
Rakker krijgt nu naast KVV 4 maaltijden in de week (van de 14; zo,n 450 gr op 1.100 gr totaal in de week) iets anders, kip, vis, rundvlees. Ik krijg nu bij het IC vandaan meer diersoorten, dus er bestaat een kans dat hij naast de kvv wel vaker in de week iets te knabbelen krijgt :D Tot welke verhouding (ruwweg) tussen kvv en barf hoef je nog niet zo op de percentages te letten en groenten e.d. bij voegen? Rakker moet wel al z'n noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen. Hij krijgt trouwens ook regelmatig een lepel of 2 biogarde.
Door Lizzy
#759503
Bij ongeveer de helft. Ga je voor meer dan de helft zelf samenstellen, dan zou je wat zorgvuldiger kunnen gaan kijken naar wat je voert. Hoewel dit ook weer niet helemaal waar is. Stel je voert voor de helft versvlees en de andere helft alleen hart: ben je ook niet goed bezig natuurlijk, maar dat was jij al helemaal niet van plan. Maar tis maar om aan te geven dat ook de andere helft zelf samengesteld wel een beeeeeetje ergens op moet lijken ;D
Gebruikersavatar
Door Dian
#759555
Dat zal er dus om hangen ;D Ik heb net bij de C1000 daarom ook maar wat groente voor Rakker gekocht. Krijgt hij daar ook nog iets van binnen. Kan ik dan 's morgens geven als hij 's avonds "te veel" vlees krijgt (als hij het mot, wel als ik hem af en toe groente uit de pan geef, maar dat is denk ik net even anders, dan eten we samen :-[). Volgens de barf-rekenhulp "moet" Rakker 170 gr. groente in de week. Als hij dan zo'n 80 tot 100 gr groente erbij krijgt moet ik wel goed zitten lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door Dian
#759638
Misschien een domme vraag, maar wat verstaan jullie in de rekenhulp onder tafelrestjes :-[ Dat zou bij mij een kliek spaghetti, boerenkool etc. zijn, maar mijn gevoel zegt dat dat in dit geval niet zo is :P
Door Lizzy
#759646
Dian schreef: Misschien een domme vraag, maar wat verstaan jullie in de rekenhulp onder tafelrestjes :-[ Dat zou bij mij een kliek spaghetti, boerenkool etc. zijn, maar mijn gevoel zegt dat dat in dit geval niet zo is :P
Alle tafelrestjes die gezond zijn voor de hond en die overblijven. Ik moet zeggen dat ik zelden tafelresten geef. Hier blijft nooit wat over ;D. Dus ik noem het extra's en daar valt onder: ei, zuivel, gemalen rauwe noten en zaden.

Maar echte tafelrestjes zijn dus groente die van de maaltijd over is (ook boerenkool), stukjes vlees, gebakken eitje, etc. En zelfs pasta en rijst. Die laatste twee ben ik niet wild van want ik voer mijn honden niet graag koolhydraatrijk voer. Hoewel ze hier ook wel eens een biologisch boterhammetje krijgen, dat over is.
Gebruikersavatar
Door Dian
#759649
oke, dan hoef ik er ook geen rekening mee te houden, hier blijft ook niet vaak wat over :-[ Als ik groenten eet, dan krijgt Rakker vaak wel iets mee, bonen of bloemkool ofzo, maar ik ben bang dat het toch te zout wordt? Dit krijgt hij dus als extra van mij :P
Door Henk en Donja
#759662
Volgens mij is juist een beetje de bedoeling dingen aan te bieden die niet in de kvv zitten, maar ook dus juist wel op afwisseling te letten. Dan maakt het dus ook niet meer uit hoe vaak en hoe veel je barft, ik zou kvv rustig als orgaanmaaltijd zien en dus iets anders aan gaan bieden.
Gebruikersavatar
Door Dian
#759668
Henk en Donja schreef: Volgens mij is juist een beetje de bedoeling dingen aan te bieden die niet in de kvv zitten, maar ook dus juist wel op afwisseling te letten. Dan maakt het dus ook niet meer uit hoe vaak en hoe veel je barft, ik zou kvv rustig als orgaanmaaltijd zien en dus iets anders aan gaan bieden.
Dat is ook juist de bedoeling. Rakker krijgt Barf met name om ook een keer iets te knagen te hebben. Maar gezien het feit het toch al mooi richting half om half gaat, wordt het tijd om te kijken of er naast vlees dus ook groenten etc. bij moeten en dat de verhouding bot niet uit de hand loopt ;)
Door Henk en Donja
#759697
Dian schreef: Dat is ook juist de bedoeling. Rakker krijgt Barf met name om ook een keer iets te knagen te hebben. Maar gezien het feit het toch al mooi richting half om half gaat, wordt het tijd om te kijken of er naast vlees dus ook groenten etc. bij moeten en dat de verhouding bot niet uit de hand loopt ;)
Ik heb net als jou ook niet zon grote hond(dan heb ik het even niet over daadkracht maar formaat he voor de duidelijkheid ;D) en ik zit ook een beetje met het hele bot verhaal in mn maag, want ik denk niet dat ze zo heel ver daarmee zal komen als ik even het formaat van een halve lamskop voor ogen haal. Maargoed ze zullen zien hoe ze ermee om gaat, teveel loze massa (qua gewicht) lijkt me ook niet haalbaar, ik zie het meer in het bijmengen van groentemix in de kvv maaltijd of zoiets dergelijks. En dan per maaltijd x2 per dag  barf geven. Een beetje op save spelen zegmaar.
Gebruikersavatar
Door Dian
#759709
tieneke schreef: Zou me niet zo druk maken zolang je zelf een beetje de basis in de gaten houdt  ;)
Ik heb nu ook groente voor Rakker klaar gemaakt en ingevroren. Krijgt hij dat samen met Barf. Het gaat nu wel echt richting een paar hele dagen Barf in de week. Tot nu toe gaf ik 's morgens zo'n 25 gr tot 50 gr kvv en 's avonds 100 a 120 gr vlees en 3 hele dagen kvv. De kvv op de barfdagen ga ik dan maar een paar ochtenden vervangen door groentemix :D (hij heeft al geproefd van de groente en vond het zelfs lekker ;))
Gebruikersavatar
Door Dian
#759716
Henk en Donja schreef: Ik heb net als jou ook niet zon grote hond(dan heb ik het even niet over daadkracht maar formaat he voor de duidelijkheid ;D) en ik zit ook een beetje met het hele bot verhaal in mn maag, want ik denk niet dat ze zo heel ver daarmee zal komen als ik even het formaat van een halve lamskop voor ogen haal. Maargoed ze zullen zien hoe ze ermee om gaat, teveel loze massa (qua gewicht) lijkt me ook niet haalbaar, ik zie het meer in het bijmengen van groentemix in de kvv maaltijd of zoiets dergelijks. En dan per maaltijd x2 per dag  barf geven. Een beetje op save spelen zegmaar.
Ach, waarom moet het perse lamskop zijn? Rakker krijgt nu vleugeltjes, poten van de kip, halve panharing, halve wijting. Straks komt daar dus eendepoot en geitenribben bij. Ik zorg wel dat het zo om en nabij de 150 gr wordt wat hij binnenkrijgt aan vlees met bot (knippen, zagen etc. ;))
Door 202Spots
#759717
Dian schreef: Misschien een domme vraag, maar wat verstaan jullie in de rekenhulp onder tafelrestjes :-[ Dat zou bij mij een kliek spaghetti, boerenkool etc. zijn, maar mijn gevoel zegt dat dat in dit geval niet zo is :P
Hier wel hoor...er is nooit echt veel over, maar dan "bewaar" ik evengoed 1 eetlepel of zo voor elke hond, of 't nou zuurkool stampot,pasta of nassi is,'n halve pieper of beetje groentes....altijd wel iets van tafel voor de spots.
En tafelresten moet ook wel "restjes" zijn he...geen bordvol als hele maaltijd aan de hond geven!
Gebruikersavatar
Door Dian
#759720
202spots schreef: Hier wel hoor...er is nooit echt veel over, maar dan "bewaar" ik evengoed 1 eetlepel of zo voor elke hond, of 't nou zuurkool stampot,pasta of nassi is,'n halve pieper of beetje groentes....altijd wel iets van tafel voor de spots.
En tafelresten moet ook wel "restjes" zijn he...geen bordvol als hele maaltijd aan de hond geven!
Voor een hond van formaat Rakker is het al snel te veel. Daarom wil ik hem ook niet zoveel van dit spul geven ;) Een paar boontjes of een stukje bloemkool wat overblijft gaat wel naar Rakker, maar geen aardappels ofzo. Ben bang dat ie daar veel te dik van wordt :-[ En ik wil niet net zo'n vette, vierkante westie als hier verder in de buurt rond lopen (daar is Rakker maar een mager scharminkel bij, terwijl hij echt niet te dun is :-\)
Gebruikersavatar
Door Dian
#759948
Dian schreef: Ik heb nu ook groente voor Rakker klaar gemaakt en ingevroren. Krijgt hij dat samen met Barf. Het gaat nu wel echt richting een paar hele dagen Barf in de week. Tot nu toe gaf ik 's morgens zo'n 25 gr tot 50 gr kvv en 's avonds 100 a 120 gr vlees en 3 hele dagen kvv. De kvv op de barfdagen ga ik dan maar een paar ochtenden vervangen door groentemix :D (hij heeft al geproefd van de groente en vond het zelfs lekker ;))
Haha, vanmorgen maar eens geprobeerd of hij groenten wil vreten. Nee dus >:( >:( Als ik het klaar maak, vindt meneer het heerlijk, op het moment dat hij het moet vreten vertikt hij het. De muts >:( Je had die kop eens moeten zien toen hij merkte wat er in z'n bakje lag ;D ;D In het weekend maakt hij me altijd wakker voor z'n eten, hij enthousiast naar de kamer, maar hij kwam bedrogen uit ;D ;D Gelukkig had ik nog een blikje tonijn in huis. Toen vond meneer het wel te vreten (alleen vond hij het volgens mij jammer dat hij niet alleen de tonijn er uit kon vissen :D) De druif ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door