Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#733677
Hallo allemaal, Gunnar en Jeppe krijgen af en toe een lamsrib en mij valt het op dat ze de dag na het eten van lamsrib meteen verstopping hebben. Zijn er vleesbotten die dit niet veroorzaken? Want ik vind het heerlijk om ze te zien kluiven op een vleesbot, maar ik vind het vervelend voor hun dat ze de dag erna niet makkelijk kunnen poepen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties !! Nynke
#733686
Idd, wat orgaan erbij, of een groentemix met ei, dat laxeert ook. Of relatief wat minder bot en wat meer spiervlees.
Hoe erg is 'verstopt' trouwens? Honden die vers eten moeten meestal wat meer moeite doen om te keutelen, en da's juist goed omdat het de anaalklieren ook leegdrukt. En van vers poepen ze ongelofelijk veel minder dan van brok, zonder dat ze dan verstopt zijn.
Door Nynke
#733692
Hoi !! Met orgaan bedoel je bijv. kippenlever ? Ik bedoel met verstopt dat, vooral Gunnar (de oudste) wel 5-6 keer gaat zitten proberen voordat er wat komt, terwijl normaal in 1 keer alles eruitkomt. Alvast bedankt !! Nynke
#733694
Ja, lever, hart, maag, nier enz. zijn organen.
Een paar keer gaan zitten is idd niet zo fijn voor je hond maar ook niet echt een drama denk ik. De anaalklieren zijn dan goed leeg.
En het kan ook komen doordat de drolletjes kleiner zijn, niet zozeer harder, er zit gewoon minder in de darm.
Door Nynke
#733868
Hallo Rachel, sinds ruim een jaar eten ze Carnibest, Duck, Rodi en soms Energique en sinds een maand of drie voer ik af en toe kippennekken, -levers, hartjes en vandaag heb ik voor het eerst kippenmagen gekocht. Soms krijgen ze een lamsrib, 1 of 2 keer per week, maar dan hebben ze de volgende dag moeite met poepen, vooral de oudste. Jeppe heeft Syringomyelia en ik heb het idee dat hij moeite heeft met brokken eten. Daarnaast geloof ik echt dat vlees beter is voor honden. Groetjes, Nynke
#733874
Nynke F schreef: Hallo Rachel, sinds ruim een jaar eten ze Carnibest, Duck, Rodi en soms Energique en sinds een maand of drie voer ik af en toe kippennekken, -levers, hartjes en vandaag heb ik voor het eerst kippenmagen gekocht. Soms krijgen ze een lamsrib, 1 of 2 keer per week, maar dan hebben ze de volgende dag moeite met poepen, vooral de oudste. Jeppe heeft Syringomyelia en ik heb het idee dat hij moeite heeft met brokken eten. Daarnaast geloof ik echt dat vlees beter is voor honden. Groetjes, Nynke
Wat is Syringomyelia?
Krijgt je hond ook nog brokken dan?

Ik krijg de indruk dat je alleen af en toe kippennekken voert in combi met kvv en wat orgaanvlees, klopt dat? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Wellicht is dan lamsrib (voor nu) effe teveel van het goede? Lamsrib is volgens mij goed wanneer je hond beter aan bot gewend is. Hebben je honden al eens kipkarkas, eendennekken, eendenkarkas, parelhoen of konijn gegeten? Probeer dat eerst eens en kijk of het poepen dan beter gaat. Als de honden daar goed op reageren zou ik gewoon opnieuw kijken hoe ze op de lamsribben reageren.

Rachel.
Door Nynke
#733893
Hoi Rachel, ik voer voornamelijk kvv inderdaad en daarnaast wat je net al opnoemde van kipdelen en inderdaad lamsrib. Ik had de tip gelezen dat lamsrib vrij zacht is en dus goed te verteren. Ik voer ook (nog) geen eendenkarkassen enz. Dat komt wel, als ik weer een auto heb en een keer naar het Islam Centre kan gaan. Ik heb helaas niet al te veel ruimte in mijn vriezer en kan mij geen extra vriezer veroorloven voor karkassen enz.

Syringomyelia is een erfelijke ziekte die voornamelijk voorkomt onder cavaliers. Het is, kort gezegd, een afwijking in de achterhoofdsknobbel waardoor het hersenvocht niet vrijelijk kan circuleren. Dat veroorzaakt ten eerste druk op de hersenen en ten tweede gaat vocht ophopen in het ruggenmerg en veroorzaakt daar met vocht gevulde holtes. Honden met Syringo kun je herkennen doordat ze zeer vaak krabben aan hun nek terwijl ze aan een halsband/riem lopen. Het is een ziekte die zulke ernstige vormen kan aannemen dat hondjes al op zeer jonge leeftijd (soms 2 jaar) moeten inslapen omdat ze knettergek en ziek worden van de jeuk.

Vanwege die druk op de hersenen heb ik besloten geen brokken meer te voeren aan Jeppe, hij heeft altijd al moeite met brokken gehad, en dat vind ik wel logisch nu ik weet van de Syringo.
Groetjes, Nynke
#733896
Bedankt voor je uitleg! Weer wat geleerd! :) Maar, wat vervelend voor je hond zeg!

Eendennekken en karkassen zijn makkelijker te verteren dan lamsrib. Ik zelf vind lamsrib meer geschikt voor de meer ervaren barfer, die meer gewens is botten te eten. Ik zou hem de ribben dus voorlopig niet meer geven. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in diverse provincies ook mogelijkheden tot het thuisbrengen van barfproducten en dan kun je wel eerst met eendennekken o.i.d. beginnen.... Lees anders nog even het document over botten door....
Succes!

Rachel.
#733939
Nynke F schreef: Hoi, nee de ribben zijn niet te kaal en Gunnar heeft geen anaalklieren meer, die zijn verwijderd toen hij een jaar of 2-3 was omdat hij er altijd problemen mee had. Groetjes, Nynke
Tja, wat is niet "te kaal" als je kunst en vliegwerk uit zou moeten halen om er een fatsoenlijke ontlasting van te krijgen, want te harde ontlasting op een vleesbot zegt toch net zoveel als dat er verhoudingsgewijs te weinig vlees aan zit.
Door Nynke
#734086
Hoi Rachel, ik woon in Rotterdam en wil binnenkort eens kijken bij het Islam Centre, ik neem aan dat ze daar ook eendennekken o.i.d. verkopen?

Hoi Angelique, ik bedoel met niet te kaal dat er bet zoveel vlees als bot aan zit, en daarnaast, ze krijgen maar 1 rib en dan merk ik het de dag erna al bij ze.
Groetjes, Nynke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door