Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Car
Zoals gezegt wil ik mijn hond graag laten barfen. Nou heb ik sinds kort een 2de duitse herder erbij, dit is een teefje en die wil ik dan natuurlijk mee laten barfen, net zo goed en gezellig en gezond. Sinds ik me aangemeld heb, heb ik zeer veel gelezen op dit forum maar om eerlijk te zijn kom ik er nog niet helemaal uit.

Ondertussen heb ik wel een vriezer, die al aardig vol zit met van alles en nog wat, vrijdag kan ik visafval ophalen bij de visboer en verder wilde ik vandaag of morgen kip gaan bestellen.
Nou heeft mijn reu ws een  kip-eiwit intolerantie, sinds ie van de kipbrok (hij krijgt nu lam-rijst van nutro-choice) af is gaat het al een stukje beter, verder krijgen ze beide al geregeld een vers vlees maaltijdje.
Maar kan ik hem wel verse kip geven, ik heb nl begrepen van diverse kanten dat de kwaliteit van de kip die in de brok wordt verwerkt beduidend minder is van kwaliteit (zeg maar ronduit slecht) dan natuurlijk de verse kipprodukten.

Verder is mijn reu absoluut geen groente of fruit eter, brood wil hij ook niet, alleen soms een wortel.
En met puur alleen vlees, kan dat of moet er juist wel groente en fruit bij.
Mijn teefje is juist weer wel een groente en fruit eter en brood gaat ook zo naar binnen.

Mss ben ik ergens wel te bang ofzo om te gaan beginnen, van de andere kant zie ik vooral mijn reu (de andere gaat gewoon mee, dus weet bijna niet beter) wel veranderen nu die meer vers vlees krijgt, hij is een stuk vrolijker en zit gewoon lekker in zijn vel. En dat is me toch wel erg veel waard, oftewel, ik wil wel beginnen, maar weet niet precies hoe.
Laatst gewijzigd door Car op di 13 feb 2007, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Hallo

Goed dat je op barf over wilt! En de vriezer al vol!
Misschien is het makkelijker om de overgang via kvv te doen. Energique of Smuldier zijn op veel plaatsen verkrijgbaar, da's wel niet zo 'echt' maar wel makkelijk als begin.
Ik zou sowieso voorzichtig beginnen met zacht spul als kippennekken, dan vleugels, en dan pas het meer serieuze werk. Je honden moeten eerst leren hoe ze met botten moeten omgaan.
Puur vlees (in de zin van spiervlees) alleen is GEEN goed dieet. Een dieet van hele prooidieren en/of spiervleees, vleesbotten en organen in de juiste verhoudingen is een prima dieet, ook zonder groente. Groente is goed als je honden het eten maar als ze dat echt vertikken is het geen ramp. Als je groente goed pureert (staafmixer) en mengt met een rauw ei met schil, evt wat joghurt en als ze het echt niet eten wat fijngesneden of gemalen vlees, gaat meestal goed naarbinnen. Een paar eetlepels zijn echt voldoende.
Brood is geen goede hondenvoeding dus ik zou het alleen bij uitzondering een keertje geven, als extraatje.
Kip in brok is niet hetzelfde als verse rauwe kip. De kip in de brok is verhit en ge-extrudeerd en weetikveel.
Je zou voorzichtig een stukje kip kunnen proberen, best kans dat je hond hierop helemaal niet reageert.
Door Car
Dank je wel voor je reactie.
Mijn reu is ongeveer 35 kilo, welke hoeveelheid moet hij dan ongeveer hebben per dag, deze vraag geld natuurlijk ook voor mijn teef die ongeveer 26 kilo is, maar wel nog volop in de groei, zij is 8 mnd oud.

Misschien heel veel vragen hoor, maar dit is voor mij toch makkelijker dan alleen het lezen, want dan vind ik wel de vragen die ik ook heb, maar is het toch net effe anders op de een of andere manier. In principe krijgen ze nu al geregeld smuldier of verse pens, afentoe een kluif (1x in de maand ofzo), er ligt runderlever in de vriezer in porties van ± 100 gr. en heb ik lamstongetjes. Mss is de afwisseling nog te kort maar ben dus druk of snuf naar meer soorten vlees.
Ik had ook al in de supermarkt gevraagt maar die gaven het helaas niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door