Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Fido
#705298
Ik wil hier met deze topic een discussie openen om iedereen na te laten denken welke weg er bewandeld kan worden voor rauwe voeding.
Ik heb wel even getwijfeld om dit te doen omdat ik niet als "bedrijf" aangevallen wil worden. Ik doe het omdat ik O zo graag wil dat meer eigenaren op een makkelijke en goede manier in aanraking kunnen komen met rauwe voeding.

Oké hier komt mijn gedachte spinsel;
Het voeren van rauwe voeding en de kennis daarover wordt aan alle kanten onderdrukt (verdere uitleg niet nodig ;)) We vormen nu een eigen rauwe"onderwereld" die gelukkig steeds populairder wordt. Volgens mij houden we (met we bedoel ik dus de rauwe voerders incl.mijzelf)  het ook zelf in stand.
Kijk maar op barfplaats en andere forums, we doen er alles aan om het zo goedkoop mogelijk te krijgen, kofferbakruil op parkeerplaatsen, adressen met goedkoop goedkoper goedkoopst enz enz. Het lijkt wel of er niet verdient mág worden aan rauwe voeding. Er wordt zo intens afgegeven op brok en hoeveel geld "men" er aan verdiend.

Als men een verdere en snellere groei wil hebben in rauwe voeding dan moeten we het met z'n allen ook aantrekkelijker maken voor ondernemers om er tijd en geld in te willen investeren. Dat zal dan oa inhouden dat we bereid zijn om niet altijd voor het allergoedkoopste te willen gaan maar iets meer willen betalen bij die ondernemer die zijn nek ervoor uitsteekt. Natuurlijk bedoel ik daar niet mee dat rauw tig keer overdekop moet maar een gebruikelijke marge.

Ik heb een aantal mensen (waaronder ook da) gesproken die geloven in rauwe voeding maar die niet willen/kunnen investeren omdat het niet rendabel is.
Je kan er natuurlijk lang en kort over praten maar ondernemers doen niet iets voor niets (iedereen wil zijn geld verdienen ;)).
Ik denk dat als er verdienende (normale) marges op rauwe voeding zit dat er veel meer verkooppunten in Nederland komen. Ondernemers hebben dan ook ruimte om advertenties over rauwe voeding te plaatsen zodat het bekender wordt, zodat er meer mensen in aanraking komen, zodat er meer omzet is enz enz.

Hoe denken jullie daarover?
Door Erna
#705304
Van mij mag iedereen geld verdienen met rauwe voeding alleen vind ik het niet meer dan normaal dat ik mijn honden op een goedkope manier gezond en verstandig laat eten. Ik ben dan ook zeker niet bereid om te gaan investeren in ondernemers die rauwe voeding willen verkopen. Dat is hun pakkie an en niet de mijne.

In mijn optiek zullen ondernemers die aan rauwe voeding willen verdienen moeten gaan praten met leveranciers en niet met potentiele klanten. Er zit genoeg marge op welk KVV merk dan ook en daar is de eerste winst uit te halen. Als het mij lukt om 100 kilo kippennekken a 50 cent de kilo te kunnen scoren kan een fabrikant die ettelijke honderden kilo's scoort dit nog goedkoper. Ik vermoed dat de kostprijs voor een kilo KVV (met uitzondering van biologisch vlees) rond de 1 euro per kilo ligt.

Daarbij komt dat ik niet verantwoordelijk ben voor de gehele hondenpopulatie in Nederland. Ik ben verantwoordelijk voor mijn honden en de honden die ik op de wereld zet en ik doe daar meer dan genoeg aan om het hele spul op een rauwe voeding te houden. Misschien erg kortzichtig maar mijn bereidheid tot meer betalen houdt echt op bij mijn eigen honden en ras. Hier wordt namelijk ook heel erg hard gewerkt om de boel draaiende te houden en als ik ook nog ondernemers moet gaan sponsoren dan kunnen wij aan het droge brood.
Laatst gewijzigd door Erna op wo 07 feb 2007, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#705315
Misschien zie ik het verkeerd, maar als ondernemers het duurder gaan maken, zullen er toch alleen maar minder mensen geneigd zijn rauw te gaan voeren?  :-\

Daarnaast geloof ik dat een beetje ondernemer echt wel voor zijn zaak staat en er voor zal zorgen dat hij, hoe goedkoop ook, nog steeds zal verdienen aan zijn produkten. Ik geloof niet dat er ondernemers zijn die rauw vlees onder de kostprijs verkopen omdat "het voor die aardige mensen is die het beste voor hun hondjes willen".
Gebruikersavatar
Door Angelique
#705331
Ik begrijp je standpunt wel, maar zoals bij ieder product moet de fabrikant een marge bieden aan zijn afnemers. Doet deze dat niet dan is het product op voorhand veroordeelt tot grotendeels "schuurtjesverkoop".
Ik vind de marges op alle  kvv's  totaal niet de moeite om er als ondernemer enige energie in te moeten steken, zeker niet als in veel gevallen de fabrikant je grootste concurent is vanwege de hoge kortingen bij bulkafname af-fabrikant. Ook is van marktbescherming totaal geen sprake en ook dat is ongunstig voor een ondernemer. Maar dat zijn dus allemaal dingen die overeengekmen moeten worden tussen fabrikant en afnemer, daat staat de klant volledig buiten.
Persoonlijk vind ik het dus een zaak tussen de ondernemer en de leverancier om tot een samenwerking te komen waar beide partijen goed mee kunnen leven. De enige rol die de klant hierin heeft is dat hij/zij zelf mag kiezen waar hij/zij het product haalt.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#705377
Lastig onderwerp.
Ik merk wel dat er een groei is, puur om het feit dat ik in het begin zonder problemen aan mijn spullen kon komen. Nu grijp ik regelmatig mis bij "mijn "adresje.
Op internet zie ik steeds meer ondernemers die "mijn" spullen verkopen. Vraag is hebben zij hetzelfde adresje als ik, zoja dan betekent dit dat ik bijna genoodzaakt ben "mijn" ribben bij deze ondernemer te bestellen  maar dan wel voor een euro extra de kilo.
Door Boefke
#705405
Fido schreef:Volgens mij houden we (met we bedoel ik dus de rauwe voerders incl.mijzelf)  het ook zelf in stand.
Kijk maar op barfplaats en andere forums, we doen er alles aan om het zo goedkoop mogelijk te krijgen, kofferbakruil op parkeerplaatsen, adressen met goedkoop goedkoper goedkoopst enz enz. Het lijkt wel of er niet verdient mág worden aan rauwe voeding. Er wordt zo intens afgegeven op brok en hoeveel geld "men" er aan verdiend.
In mijn beleving is dit onzin. Als ik al mijn vlees voor Boef bij de slager zou moeten halen dan is dat voor mij onbetaalbaar, omdat ik het dan moet doen met vlees voor menselijke consumptie. Kippennekken, vuile pens, schapenkoppen, geitenstrotten, het ligt simpelweg niet bij de slager. Iig niet hier waar ik woon. Maar als mijn slager, of DA of whoever hier in de buurt voor een redelijke prijs mijn barfproducten aanbiedt dan rijd ik er geen 50km meer voor om. Alleen vrees ik dat ik de enige ben in mijn dorp die ervoor in de rij staat. Dat er aan brok zoveel verdiend wordt hoort volgens mij in het hele verhaal niet thuis. Persoonlijk vind ik het niet ok wanneer er veel verdiend wordt aan een slecht product, welk product dat dan ook is. Ik betaal met liefde iets meer als het een goed product is. Zo betaal ik ook liever meer voor een biologische kip dan minder voor een bioind kip (als ik het heb ten minste). Maar wat ik voor vers over heb om te betalen heeft niks te maken met wat er op brok verdiend wordt. (weet trouwens niet zeker of je ook barf bedoeld of alleen kvv, maar t staat in de barf discussie hoek) Daar moet ik wel bij zeggen dat als pietje hetzelfde voor minder aanbiedt dan klaasje en beide om de hoek wonen, dat ik dan ook voor pietje kies.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#705439
Algemeen gezien proef ik wel een sfeer dat er aan rauwe voeding niet verdiend mag worden en dat de verkopers daarvan het maar moeten doen voor "het hoger doel". Zie alleen al op dit forum regelmatig de topics van jantje vraagt een duppie meer voor het pakje kvv dan Pietje bij mij in de straat en dat dan Jantje volledig afgeslacht wordt en weggezet als vuile zakkenvuller.
Aan de andere kant kan ik het mensen niet kwalijk nemen dat ze geen dief zijn van hun eigen knip en dat ze voor kofferbakruil e.d. gaan omdat ze daarmee hun voordeel kunnen doen. Zuur voor de ondernemer die daar in de buurt zit, maar het zijn de fabrikanten die dit mogelijk maken. Niet alleen bij kvv, bij brok gaat dat net zo daar krijg je ook al vrij vlot fokkerskortingen en/of grootverbruikerskortingen en als ik die als fokker hier in de buurt ga uitventen voor weinig is dat ook zuur voor de plaatselijke brokverkoper. Maar zo schijnt het nou eenmaal te werken in de petfoodindustrie.
Door Lizzy
#705446
Fido schreef: Ik wil hier met deze topic een discussie openen om iedereen na te laten denken welke weg er bewandeld kan worden voor rauwe voeding.
Ik heb wel even getwijfeld om dit te doen omdat ik niet als "bedrijf" aangevallen wil worden. Ik doe het omdat ik O zo graag wil dat meer eigenaren op een makkelijke en goede manier in aanraking kunnen komen met rauwe voeding.

Oké hier komt mijn gedachte spinsel;
Het voeren van rauwe voeding en de kennis daarover wordt aan alle kanten onderdrukt (verdere uitleg niet nodig ;)) We vormen nu een eigen rauwe"onderwereld" die gelukkig steeds populairder wordt. Volgens mij houden we (met we bedoel ik dus de rauwe voerders incl.mijzelf)  het ook zelf in stand.
Kijk maar op barfplaats en andere forums, we doen er alles aan om het zo goedkoop mogelijk te krijgen, kofferbakruil op parkeerplaatsen, adressen met goedkoop goedkoper goedkoopst enz enz. Het lijkt wel of er niet verdient mág worden aan rauwe voeding. Er wordt zo intens afgegeven op brok en hoeveel geld "men" er aan verdiend.

Als men een verdere en snellere groei wil hebben in rauwe voeding dan moeten we het met z'n allen ook aantrekkelijker maken voor ondernemers om er tijd en geld in te willen investeren. Dat zal dan oa inhouden dat we bereid zijn om niet altijd voor het allergoedkoopste te willen gaan maar iets meer willen betalen bij die ondernemer die zijn nek ervoor uitsteekt. Natuurlijk bedoel ik daar niet mee dat rauw tig keer overdekop moet maar een gebruikelijke marge.

Ik heb een aantal mensen (waaronder ook da) gesproken die geloven in rauwe voeding maar die niet willen/kunnen investeren omdat het niet rendabel is.
Je kan er natuurlijk lang en kort over praten maar ondernemers doen niet iets voor niets (iedereen wil zijn geld verdienen ;)).
Ik denk dat als er verdienende (normale) marges op rauwe voeding zit dat er veel meer verkooppunten in Nederland komen. Ondernemers hebben dan ook ruimte om advertenties over rauwe voeding te plaatsen zodat het bekender wordt, zodat er meer mensen in aanraking komen, zodat er meer omzet is enz enz.

Hoe denken jullie daarover?
Neuh, waarom zou ik? Ik heb drie honden en ik wil hen graag het beste voeren (topkwaliteit) voor een zo redelijk mogelijke prijs. En dat houdt in dat ik mijn spullen dus niet bij jou haal of bij een andere ondernemer. Want jullie zijn voor mij simpelweg te duur. En ik zie niet in waarom ik een ondernemer moet spekken. Als ik het zelf voor weinig, rechtstreeks ergens kan halen.

Ik denk simpelweg dat je twee soorten mensen hebt: de die-hard barfers (waar ik mijzelf onder schaar) die desnoods naar Oost Friesland rijden om daar voor een goede prijs het beste spul te halen. En je hebt de mensen die of net starten, of kleine hondjes hebben, of lang niet zo flexibel/mobiel zijn zoals ik, nog onbekend zijn met de materie: en die kopen bij jou (of soortgelijke ondernemingen). En daar zul jij je dan op moeten richten.

Overigens kan het natuurlijk heel goed zijn dat ik met jouw producten helemaal niet duurder uit ben, wanneer ik ze bij jou koop. Ook al betaal ik bij jou meer! Aangezien ik ver moet reizen om bij mijn adressen te komen: sla ik heel veel tegelijkertijd in. En dus moet ik zeer veel/grote vriezers hebben. Die hier dag en nacht staan te loeien (ik heb 4 grote vriezers altijd aan staan). Maar als jij slimme ondernemer bent, dan reken jij voor mij uit wat het mij bespaard als ik bij jou op regelmatige basis koop zodat ik A)niet meer hoeft te reizen en B)Ik er geen 4 vriezers op na hoeft te houden. Maar goed, dit is aan de slimme ondernemer en niet aan mij om uit en voor te rekenen.

Jij zal je (samen met je conculega's) moeten richten op een specifieke doelgroep waar jij je spullen aan kwijt kunt raken. En misschien he, misschien zul je ooit de conclusie moeten trekken dat er aan barf niet te verdienen valt. Omdat het voor de mensen godzijdank makkelijk is om zelf hun spullen ergens te halen. Of met groepen tegelijktertijd naar het Islam Center rijden. En een slimme onderneming gaat dan iets ondernemen waar ie wel aan verdiend. Of het lukt wel, doordat je een goede manier vindt om voor een goede prijs mensen altijd te kunnen voorzien van een ruim assortiment. Bijvoorbeeld.

Ik zie het heel simpel. Ik heb jou (en andere ondernemingen) niet gevraagd om ondernemer te worden. En als je dat wel wordt: dan moet je zelf de creativiteit hebben om er een goedlopende business van te maken. En niet door mij te vragen om alsjeblieft meer te gaan betalen... Want dat doe ik niet en ga ik niet doen, tenzij het niet anders kan (ik 80 ben en niet meer naar Friesland kan rijden). Ik word beloond voor het feit dat ik door heel Nederland rijd voor het beste spul voor de beste prijs. En ik ken zat mensen die dat ook voor hun eigen voer doen. En daarover klaagt Albert Heijn ook niet. Tenminste, dit denk ik. Maar misschien zit ik er wel naast, zoals ik boven al schetste. Aan jou de taak om met goede marketing mij te overtuigen dat het kopen van jouw producten niet duurder is als het door heel Nederland rijden om voor weinig grote hoeveelheden te scoren.

Neemt niet weg dat ik het heel raar vind dat je aan rauwe/verse voeding niet zou mogen verdienen! Zodra je "commercieel bent" word je uitgekotst. Dat is natuurlijk te zot voor woorden! Ian Billinghurst wordt uitgebraakt omdat hij 'commercieel is gegaan'. Hij zou een trade mark hebben op BARF. Onzin, hij is een eigen voer gaan maken, onder de naam BARF diet en daar heeft hij een TM op. Niet op BARF. Dat is en blijft gewoon een vrije term. Maar ondertussen word hij uitgespuugd. Mogens Eliasen. Vroeg geld voor zijn lezing. En werd uitgespuugd. Het schijnt heel vies te zijn, commercie, binnen rauw/vers. En daarin is men gewoon doorgeslagen, vind ik. Mensen steken tijd en geld en energie in bepaalde dingen en mogen daar in mijn ogen gewoon voor betaald worden. Voor niks gaat de zon op.

Wat ik ook denk is dat mensen geen flets idee hebben wat het inhoud om eigen ondernemer te zijn. En dat ze al helemaal geen flets idee hebben wat het inhoud om BARFspullen te verkopen. Men vergeet dat er vlees gehaald moet worden (meestal niet om de hoek), het verpakt moet worden, invroren moet worden, opgeslagen moet worden in vriezers, een winkelpand betaald moet worden, busjes rond moeten rijden, personeel moet worden aangenomen en betaald. En de gemiddelde Nederlander denkt dat zo'n bedrijf als het jouwe door 1 persoon kan worden gerund. Maar als mensen dus even nadenken, dan snappen ze toch ook wel dat jij (of welk bedrijf dan ook) niet op 3 plaatsen tegelijkertijd kan zijn en dus niet en vlees kan gaan halen en vlees kan opslaan en de winkel kan runnen, allemaal tegelijkertijd. En om zelf nog van je zaak te kunnen snavelen (eten), moet je dus echt wel heel veel pens verkopen hoor, dat je voor misschien 50 eurocent inkoopt, voor 10 eurocent laat verpakken en opslaan en voor 5 eurocent in de winkel ligt en je 100 euro kwijt bent aan je personeel (ik roep nu gewoon maar wat bedragen he. Het gaat er mij om dat mensen snappen dat het niet alleen een kwestie is van lamsribben inkopen en voor 4 keer zoveel verkopen - de kosten die een gemiddelde ondernemer heeft zijn hoog en volstrekt onderschat, denk ik). Mensen hebben echt geen weet. Ik denk dat jij (en andere ondernemingen) zich de krampen werken voor weinig. Voor een heel groot deel werkt bovenstaande denk ik ook voor de verkooppunten van kant en klaar versvlees. Heel veel werk voor weinig....

Overigens ken ik de kant en klaar versvleeshandel niet daar kan ik niet over oordelen. Maar aangezien dit in de categorie BARF staat en jij refereert aan kofferbakverkoop (en dat gaat over barf ingredienten): heb ik me vooral daarop geconcentreerd, op verkoop van BARF ingredienten.
Door Cindy de Wolf
#705468
Natuurlijk mag er wel verdiend worden maar ook ik ben geen def van mijn eigen knip. Met 7 hondenmondern te voeden (2 staan er helaas nog op brok) en net als Lizzy 4 grote vriezers die dag en nacht staan te draaien is het al duur genoeg. En ook ik rijdt rustig naar de andere kant van Nederland om goedkoop te kunnen inslaan. Misschien zou het werken met 1 hondje of als je geld genoeg hebt. Dat heb ik niet en dus koop ook ik zo goedkoop mogelijk en zo verantwoord mogelijk in. Verders sluit ik me aan bij voorgaande commentaren.

Kijk als je het wilt promoten zal er een ijzersterk stuk geschreven moeten worden en gepubliceerd worden in de algemene hondenbladen. Daarnaast zou het handig zijn om wat da's mee te krijgen en meer van dat soort dingen. Helaas is dit niet zo en moet men zelf tot de conclusie komen dat een hond een vleeseter is. Mensen komen hier bij toeval achter, eigenlijk zoals ik, of er zijn mensen die zich geen raad meer weten en barf/kvv hun laatste hoop is.
Door DaanTarah
#705503
Ik ben KVV'er geen barfer..dus ik weet niet of ik echt recht van spreken heb hier.

Ik denk dat het goedkoop inslaan ook komt omdat het grootste deel slachtafval is. (toch?) En men is denk ik niet bereid veel geld te betalen voor een restproduct wat anders weggegooit zou worden.
Dat dit gene ook juist dat is wat voor de honden zo goed voer is blijkt mooi meegenomen en dat doet een Hollands hart goed...goed voor het dier en goed voor de portemonnee ;)
Voor ik heel het forum op me nek krijg. Ik bedoel niet dat wij barfers/kvv'ers krenten zijn.
Door mutsie
#705639
Ik vind dat als een ondernemer verse spullen aanbiedt, daar best meer voor mag vragen.
Zeker als het kant- en klaar in zakjes zit en desnoods tegen een vergoeding wordt bezorgd.

Natuurlijk kan je alles zelf halen. Doe ik nu ook, maar het kost me veel tijd wat ik vaak niet heb. Ook kost het brandstof. Kijk maar eens naar een ritje even naar Mill enz.

De ''grondstoffen'' zullen misschien niet duur zijn en vaak afval.
Maar het is alle rompslomp eromheen wat het duur maakt.

Een ondernemer moet het goed kunnen invriezen, portioneren en dat kost nogal wat ruimte en stroom.

Als er meer omzet in is dan kan de ondernemer betere marges krijgen bij de leverancier en zo goedkoper doorverkopen.

Ik zit er zelf wel aan te denken om barfspullen te laten bezorgen.
Simpel omdat ik vaak de tijd niet heb.

Maar eerlijk is eerlijk ik ga niet 4x zoveel betalen als ik nu doe.

Karin
Door evds
#705654
Ondernemen in het op de markt zetten van rauwe voeding voor honden is net als elk ander ondernemen. Je moet een goed "product" kunnen leveren tegen een concurerende prijs. Kun je dat zodanig dat er voldoende marge over blijft dan heb je bestaansrecht, anders simpelweg niet.

Klanten krijgen en binden doe je primair door het leveren van  kwaliteit, service en een scherpe prijs. Dus, wat mij beterft, niet op basis van (louter) ideologische overwegingen.  Dat zijn tenminste mijn ondernemers uitgangspunten  ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#705659
Tja, ik zie het zo. Je hebt de fanatiekelingen die heinde en verre reizen om goedkoop van alles te verzamelen. Daar heb je als winkelier niets aan, lekker laten gaan, zou ik zo zeggen.
En je hebt mensen die daar geen tijd en zin in hebben en die halen het bij ons in de winkel. Daar is het wat duurder. Daar verdienen we aan en dat mag ook best.
Maar je kunt ook kleine hoeveelheden halen, zodat je niet 4 vriezers hoeft te hebben op je zolderkamertje.

Is niets mis mee.
Door Dogshome
#705664
Denk dat er ook bij komt kijken wat kan je missen,
ik zou misschien wel wat meer kunnen betalen dan wat ik nu doe.
En tuurlijk is het handig als het al netjes verpakt zit netjes in porties.
Scheeld je een hoop werk en tijd is inderdaad zo.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik er lol in heb,zoals we het nu doen.
We rijden rustig naar de anderen kant van Nederland,
om spullen op te halen.
En zoals de verzamelplaats het samen afspreken vind ik ook een uitkomst,
gewoon samen de onkosten betalen voor naar Mill of R,dam.
En je vriezer is weer vol voor een leuke prijs,kan ik van genieten.
Door Lizzy
#705670
DaanTarah schreef: Ik ben KVV'er geen barfer..dus ik weet niet of ik echt recht van spreken heb hier.

Ik denk dat het goedkoop inslaan ook komt omdat het grootste deel slachtafval is. (toch?) En men is denk ik niet bereid veel geld te betalen voor een restproduct wat anders weggegooit zou worden.
Dat dit gene ook juist dat is wat voor de honden zo goed voer is blijkt mooi meegenomen en dat doet een Hollands hart goed...goed voor het dier en goed voor de portemonnee ;)
Voor ik heel het forum op me nek krijg. Ik bedoel niet dat wij barfers/kvv'ers krenten zijn.
Ik wou ff tussendoor zeggen dat je natuuuurlijk wel recht van spreken hebt! (zie niet waarom niet) en ik denk dat je een punt hebt en we niet moeten vergeten dat het hier vaak om slachtafval gaat. En bovendien; ik denk dat de meeste barfers wel krenten zijn ;D! Ja, misschien ben ik de enige hoor, maar ik vind het gewoon een sport om aan kwalitatief schitterend spul te komen voor weinig. Ik kan daar echt van genieten. En mijn dag is dan weer goed. Het fijnst vind ik nog als ik mooi biologisch/scharrel heb kunnen scoren, voor een mooie prijs. Dubbel goed gevoel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door