Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chester
#690787
Hallo,

Bij onze manchester terrier van 11 jaar is nierinsufficientie vastgesteld aan de hand van urine en bloed monster.
Hij is in1 jaar van 10,5 naar 8,55 kg lichaamsgewicht gegaan, maar daar hadden wij nooit iets achter gezocht, hij werd ouder, kreeg light voer.
Nu ging hij enige weken geleden steeds meer drinken en had minder eetlust.
We moesten toch naar de DA voor zijn jaarlijkse prikjes en hebben hem toen ook gelijk een ochtend urine monster gegeven. daaruit bleek dat het niet goed zat, ook een bloedmonster bevestigde dit.
De hond is echter nog steeds levenlustig en ziet er nog goed uit.
De DA heeft Hills K/D voer en Sulcralfaat en Fortekor medicijnen voorgeschreven.
De brokjes lust hij niet erg, maar na nat maken en uit de hand geven gaat het wel naar binnen, de blikjes met K/D lust hij wel.
Zijn hierpas 2 dagen mee bezg, dus resultaten zou nog te vroeg zijn.
Ik wil echter weten wat kan ik nog meer doen voor mijn hond, je hoort zo veel tegenstrijdige zaken op internet, van de DA mag hij eigenlijk niets buiten zijn Hills voeder.
Mag hij brood, rijst, pasta,de brokjes wat smakelijker maken met pens (welke?)
Eieren, de ene zegt wel de ander niet.
Ik weet niet goed wat ik moet doen.
Kan ik hem vitaminen/mineralen supplementen geven, welke, waar te koop?
Jullie zien een heleboel vragen, maar dit is ook nieuw voor ons, we hebben hem zijn hele leventje het beste proberen te geven en willen nu dit natuurlijk ook, nu hij "ziek"is.
Ik hoop dat dit forum mij op weg kan helpen.
Echt ik weet niet waar nu goed aan te doen.
We willen hem een zo gevarieerd mogelijk dieet aanbied, hopelijk ook eentje die de dierenarts ondersteunt.
Door Lizzy
#690884
Sec gezien vind ik simpelweg iedere brok (van welk merk dan ook) totaal ongeschikt voor honden met nierproblemen. Juist die doodgekookte droge rommel is de pest voor de nieren van de hond!

Honden zijn carnivoren. Zij eten prooien. En prooien bevatten een hoop vocht. Vocht is exact wat een levend wezen nodig heeft om de nieren gezond te houden. Nu kun je denken "ja, maar mijn hond drinkt toch?". Ja, maar dat is toch niet hetzelfde.... Ten eerste bevat het vocht (bloed en metaboolvocht) van de prooi zeer gezonde en makkelijk opneembare voedingsstoffen. Ten tweede moeten de nieren van de hond ongelofelijk hard werken om die droge brokkenmeuk, die stijf staat van de chemische middelen EN doodgekookte eiwitten EN onnatuurlijke mineralen, te verwerken. Met andere woorden: brok belast de nieren van de hond teveel en ze zijn gewoon te droog.

Wat is er speciaal aan het zogenaamde nier-dieet-voer?

Nier blikjes en brokkies bevatten een verlaagd fosforgehalte bevatten. En, weinig zout. En misschien een verlaagt eiwitgehalte. Nou, nu is het verlagen van het eiwitgehalte gewoon een achterhaalde zaak. Bij nierproblemen. Ergo, honden die een eiwitbeperkt dieet krijgen, doen het gewoon veel minder goed als honden die gewoon eiwit te eten krijgen. Maar dan moeten ze wel het juiste eiwit te eten krijgen. En er is, voor de carnivoor, maar 1 juist eiwit: juist! Eiwit uit vlees! De natuur is zo gek nog niet! Brokken staan ook nog eens stijf van de (voor de hond) onnatuurlijke eiwitten. Namelijk plantaardige eiwitten uit bijv. soja en andere plantaardig voedingsmiddelen. En natuurlijk bevat een brok ook nog wat vlees. Als je mazzel hebt zo'n 20% vleesmeel. Dat is dus veeeeel te weinig! En de pest is met vleesmeel: vleesmeel is verhit geweest. En dus zijn de eiwitten niet meer hetzelfde als in rauw vlees (rauw, zoals de natuur het bedoeld heeft). En ook daarom weer belast je de nieren van de hond wederom dubbel, met brokken! Het eiwit is ongeschikt doordat het niet volledig afkomstig is van vlees en het dierlijk eiwit is ongeschikt doordat het verhit is geweest. Twee keer fout, dus.

Wat je in mijn ogen zou moeten doen? Zelf gaan samenstellen! Met behulp van rauwe, geschikte vleesbotten, rauw spiervlees, orgaanvlees en gepureerde rauwe groentes.

Wat moet je verder niet geven: dingen als kaas. Staat stijf van de fosfor. 

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, kwartel, konijn : dat soort dingen. Geen grote botten van bijvoorbeeld geit of lam. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten is echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen. En je wilt de nieren niet teveel belasten met mineralen.

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor! Maar als je mijn eerlijke mening wilt weten? Je moet gewoon helemaal geen granen geven. Geen pasta, geen brood, geen rijst, geen macaroni. Een hond is een carnivoor en eet geen macaroni.... Daarmee belast je alleen maar onnodig zijn systeem (lichaam).

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen (zoals ik al eerder schreef) dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Ik zou wel lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Visolie is broodnodig! Geef ook weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de diarree. Probeer daarin een goede balans te vinden.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben. Absoluut uit den boze!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Dat is goed voor de nieren, waterrijke voeding. Om door te spoelen. Biologische groente bevat overigens minder fosfor als niet-biologische groente. En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Niet teveel orgaanvlees dus, want orgaanvlees bevat gewoon meer fosfor als spiervlees. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

Dus ik zou zelf beginnen met het samenstellen met de volgende percentages: 30% vleesbotten, 25% groentemix, 5% orgaanvlees zoals lever en hart (geen nier: te zout), 20% vuile runder of schapenpens en 20% spiervlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 13 jan 2007, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chester
#691092
Dank je, veel informatie ineens, ik heb zelf weinig kennis van zaken in deze en ga (ging) op de aanwijzingen van de DA af.
Ik ga deze reactie uitprinten en meenemen naar mijn DA, kijken wat hij te hierop te zeggen heeft.
Ik sta nog steeds in dubio, want ja die artsen hebben er toch voor geleerd zou je zo denken.
Maar mocht ik besluiten je advies op te volgen, hoe kom ik aan de vleesbotten, van kippen?
Wat betreft het spiervlees, hier kan ik gewoon kipfilet en hamlappen voor kopen en moet ik dit dan rauw geven of opkoken zoals ik altijd deed met soepvlees, gewoon half gaar koken en dan soepgroenten erdoor.
De botten, moet ik die dan malen of zoiets?
De visolie, kan ik gewoon in de reformzaak kopen?
Misschien allemaal domme vragen, maar nogmaals ik sta hier als volslagen leek en wil alleen het beste voor mijn hond.
Ik durf nog niet echt na pas twee dagen het Hills voer gegeven te hebben het roer om te gooien.
Mijn hond heeft wel constant honger en drinkt ook veel, gaat dit nog veranderen of blijft dit hetzelfde of gaat het misschien nog erger worden?
Zijn vacht glimt nog steeds tegen je op en wandelen vind hij ook nog steeds fijn, alleen het weer zit tegen en gezien het weinige vet op zijn lijf, bibbert hij wel wat met dit vochtige, winderige weer.
Ik hoop dat jij of iemand anders mij nog wat verder op weg wilt helpen, zodat als ik mocht besluiten het roer om te gooien, goed geinformeerd ben.
In ieder geval hartelijk dank voor de reeds geposte informatie.
Door Klazien
#691108
Ik ging ook altijd braaf af wat de dierenarts zei....dat is verleden tijd. Als je deze reactie aan je dierenarts laat lezen ben ik heel benieuwd hoe hij/zij erop reageert. Ben bang dat hij toch Hill's gaat adviseren, werd er bij ons ook heel lang geadviseerd. Ik wou dat ik jaren geleden hier terecht was gekomen en dan weten wat ik nu weet (door hier veel te lezen). Hier komen er geen brokken meer in. Dat is alleen maar vragen om problemen. Zoals Lizzy hierboven  schrijft lijkt mij echt het beste wat je nu kan doen. Je hond zal je er dankbaar voor zijn.
Door ulla
#691119
Ben het helemaal met het gegeven advies eens,en ik zou als de sode...............,het advies opgaan volgen.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken,dan rek je mogelijk het leven van je hond.
Als je dierenarts verstandig is,zal hij het gegeven advies beamen.
Sterkte met je beslissing.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#691133
Ik heb/had een hond met nierproblemen.
Ik ben na diverse dieetbrokken overgestapt op rauw voeren. Tegen het advies van mijn dierenarts in.....
Het eerste half jaar Carnibest, daarna volledig zelf samengesteld.
Sanne krijgt precies wat Lizzy hier noemt als nierdieet: Botten met mate, alleen van kip, kalkoen, eend, konijn. Heel sporadisch, 1 x per 6 weken of zo, krijgt ze lamsribbetjes. Verder weinig orgaanvlees, wat lever, hart en kippenmaagjes. Wel een ruime hoeveelheid pens. Ruime porties gepureerde rauwe groenten, hoer voeg ik gedroogde brandnetel aan toe, dat werkt bloedzuiverend. Eén x per week een maaltijd vette vis. Verder probeer ik vrij vet te voeren, soms voeg ik extra rauw schapenvet toe, als ik mager vlees heb. Geen eieren.
Verder krijgt ze dagelijks visolie, en zo af en toe wat vit B complex, omdat ze dat snel uitspoelen bij nierproblemen.
Nu, 2 jaar na onze start met rauwe, natuurlijke voeding, zijn haar nierwaardes niet verslechterd, sterker nog, ze waren de laatste keer normaal!!!!
Ik kan je dus maar 1 ding aanraden, alle brokken de deur uit, en lekker vers gaan voeren!
Laatst gewijzigd door Sanyo op za 13 jan 2007, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chester
#691250
Hartelijk dank jullie allemaal voor je advies.
Ik wacht een weekje met Hills voeren af en kijk wat de bloedwaarden dan zijn, als er geen verbetering of zelfs een verslechtering is dan gooi ik het roer om.
Rest mij nog te vragen, waar kan ik al het bovenstaande halen?
Ik bedoel kippebotten en schapenvet en gedroogde brandnetel?
Kan iemand soms een soort dieetje voorleggen, hij weegt nu zo'n 8,5 kg.
Negen kilo zou  mooi zijn voor hem als ik hem daar op kan houden.
Maar ik heb geen benul van hoeveel ik van iets zou moeten geven.
Gewoon soepvlees kreeg hij meestal een onsje met wat groenten en Primeval poeder.
Daarbij kreeg hij soms ook wat rijst, pasta (zonder saus), aardappel, brood.
Dus mocht er iemand zijn die dit nog kan beantwoorden voor me.
Oh, ja de botjes moet ik die vermalen of zo, schoonmaken ?
Hoe vaak moet ik voeren, nu met het Hill's voer ga ik maar over op 4 keer per dag want bij 2 maal is hij sávonds en s'nachts onrustig van de honger.
Hij loopt buiten ook alles na te speuren of er iets eetbaars ligt.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hartelijke en snelle reacties.
Door Lizzy
#691809
Chester schreef: Dank je, veel informatie ineens, ik heb zelf weinig kennis van zaken in deze en ga (ging) op de aanwijzingen van de DA af.
Ik ga deze reactie uitprinten en meenemen naar mijn DA, kijken wat hij te hierop te zeggen heeft.
Ik sta nog steeds in dubio, want ja die artsen hebben er toch voor geleerd zou je zo denken.
Maar mocht ik besluiten je advies op te volgen, hoe kom ik aan de vleesbotten, van kippen?
Wat betreft het spiervlees, hier kan ik gewoon kipfilet en hamlappen voor kopen en moet ik dit dan rauw geven of opkoken zoals ik altijd deed met soepvlees, gewoon half gaar koken en dan soepgroenten erdoor.
De botten, moet ik die dan malen of zoiets?
De visolie, kan ik gewoon in de reformzaak kopen?
Misschien allemaal domme vragen, maar nogmaals ik sta hier als volslagen leek en wil alleen het beste voor mijn hond.
Ik durf nog niet echt na pas twee dagen het Hills voer gegeven te hebben het roer om te gooien.
Mijn hond heeft wel constant honger en drinkt ook veel, gaat dit nog veranderen of blijft dit hetzelfde of gaat het misschien nog erger worden?
Zijn vacht glimt nog steeds tegen je op en wandelen vind hij ook nog steeds fijn, alleen het weer zit tegen en gezien het weinige vet op zijn lijf, bibbert hij wel wat met dit vochtige, winderige weer.
Ik hoop dat jij of iemand anders mij nog wat verder op weg wilt helpen, zodat als ik mocht besluiten het roer om te gooien, goed geinformeerd ben.
In ieder geval hartelijk dank voor de reeds geposte informatie.
Tuurlijk!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door