Anna Penta schreef:
Ik was vandaag met mijn hondje bij een dierenarts/homeopate/acupuncturist. Ik vertelde over barf. Zij stond hier zeker voor open maar had de volgende bedenkingen:
- zij zou zeker geen rauwe kip geven aan jonge, oude en zwakke dieren. Zij heeft in haar praktijk diverse salmonellagevallen gehad, soms met dodelijke afloop.
Hier heb ik net uitgebreid over geschreven (onder discussie - argumenten gezocht). Het zijn altijd brokkenhonden die een salmonellavergiftiging oplopen. Klopt ook wel want 99.9% van de honden eet brok... Ik heb 1 hond van 11 en die eet vrolijk kip! En als ik een pup krijg, dan krijgt tie kip! Ik vind dit complete onzin. Het maagzuur van een hond maakt korte metten met salmonella. Salmonella is ook zeer zuur gevoelig en sterft beslist in een zuur millieu. Het maagzuur van een vers/rauw etende hond heeft een pH waarde van 1. Tik maar in op Barfplaats bacterie of salmonella en je vindt uitgebreid schrijven waarom dit onzin is.
- zij zou geen vlees van dieren uit de bio-industrie geven. Toen ik haar vertelde dat er ook rauwe kippennekken worden gegeven, antwoordde zij dat dit juist het allerslechtste deel was waar alle hormonen in zitten (die in de nek worden gespoten). Zijzelf zou (net als ik overigens) wel voor ekovlees kiezen.
Tja..... De meeste brokken zijn gemaakt van bioindustrievlees. Dus in dat opzicht is er geen verschil of je dit bioindustrievlees rauw of gekookt geeft. Met koken verdwijnen er geen schadelijke stoffen zoals hormonen of antibiotica enzo. Dat verhaal over die kippennekken is echt onzin. Ik heb dit laatst uitgezocht en het is gewoon niet waar. Er mag helemaal geen hormoon meer ingespoten worden. En daarnaast zijn nekken gewoon geschikt voor menselijke consumptie. Waarom mag een hond niet eten wat een mens wel mag eten? Trouwens, als je het niet vertrouwt, dan haal je toch biologische kippennekken?
- volgens haar is elke dag vlees te veel voor een hond. Zij ziet de relatie tussen agressie en vlees (al dan niet veroorzaakt door hormonen e.d. in het vlees). Zij zegt dat de wolf de ene dag vlees eet en dan weer moet wachten op een nieuwe prooi.
Onzin. Een wolf eet (als ie de kans krijgt) iedere dag vlees. Neemt niet weg dat je 1 vegetarische dag per week in kunt lassen en 1 vaste-dag. Ik doe het niet. Ze krijgen hier alle dagen vlees. En er is geen relatie tussen agressie en vlees. Die is er gewoon niet. Punt.
- Verder vroeg ik haar nog of het waar is dat je brokken en vers vlees gescheiden moet houden (wat ikzelf betwijfel). Zij zag hier geen enkele reden voor omdat al het voer ten slotte in deeltjes uiteenvalt en moet worden verteerd (zij zei het wat ingewikkelder, kan het nog wel nagaan). Ik weet niet wat de mening hierover is op dit forum maar velen geloven dat er minstens 8 uur moet zitten tussen het geven van vers en van droog voer.
Het maagzuur van een hond die brokken eet heeft een pH waarde van 5. Als je nu op zoek bent naar een salmonella vergiftiging, dan raad ik aan om rauw te combineren met brokken..... Ik raad dit dus om deze reden (zuurgraad maagzuur) met klem af. Een hond heeft ook een zuur maagzuur nodig voor het verteren van botten.
Ik vond dit alles wel interessant, zeker ook omdat ik de mening van mijn acupuncturist heel hoog acht.
Het is niet rot bedoelt, maar ik raad haar aan zich beter in de materie te verdiepen....