Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#675125
In het topic over runderribben las ik dat Tieneke een heggenschaar gebruikt in geval van twijfel.
Nu heb ik bij de slager opnieuw vlees en botten gehaald.
Maar aangezien er de vorige keer ook runderbotten tussenzaten wil ik het zeker weten.
Ik moet alleen nu weg en kom pas vanavond laat thuis. Robert gaat daarom wegen en in porties verpakken.

Om een lang verhaal kort te maken.
Hoe kan hij checken bij twijfel of het een geschikt bot is, als je het dan met de heggenschaar makkelijk door krijgt, zou het dan geschikt zijn??
Ik laat hem nu ff zien waar dit staat op Barfplaats zodat hij kan wachten op antwoord en dan aan de slag kan.
Dus wie wil Robert helpen en hier antwoord op geven??
Door Cathelijn
#675168
ik kijk bijvoorbeeld of het een dragend bot is: dus dik met een knobbel van een gewricht aan een kant: deze zijn bij voorbaat te hard. Sommige ribben kun je een beetje buigen, die zijn dus niet zo hard. En verder: bij twijfel gewoon niet doen of inderdaad even de heggenschaartest.

Succes ;)
Door Lizzy
#675178
Dragende botten geef ik sowieso niet (die herken je aan ronde kogelgewrichten en lange pootbotten). Ja, qua jonge of oude dieren is lastig... Hoewel ik aan ribben direct zie of het van jong of oud lam, geit, etc is. Van oudere dieren zijn de ribben veeeeeel langer. Maar ja, sec gezien ben ik eigenlijk van mening dat je een heel directe vraag bij je slager neer moet leggen en hij gewoon moet leveren wat jij vraagt.... want thuis gekomen zie je alleen het verschil als je echt een getrained oog hebt, denk ik. En de heggeschaar-truc pas ik hier niet toe aangezien ik toch best wel eens botten van lammeren geef die met de heggeschaar niet door te krijgen zijn, maar die mijn honden (zeer getraind) toch opvreten.... Als je een ongeoefende hond hebt, dan is de heggeschaar truc wel toepasbaar, denk ik. Niet door te knippen? Niet geven. Maar nogmaals, sec gezien zou ik dit "probleem" bij de slager neerleggen. Hij weet wat hij verkoopt. Of zou dat moeten weten.
Door tieneke
#675181
Daphne schreef: In het topic over runderribben las ik dat Tieneke een heggenschaar gebruikt in geval van twijfel.
Mag het ook een snoeischaar zijn?  ;D
Door Daphne
#675236
tieneke schreef: Mag het ook een snoeischaar zijn?  ;D
;D ;D Natuurlijk. Das wel grappig want toen ik het truucje aan Robert vertelde had hij het over een snoeischaar en toen verbeterde ik hem (helemaal verkeerd dus..) dat het heggeschaar moest zijn  ;D ;D
Door tieneke
#675243
Daphne schreef: ;D ;D Natuurlijk. Das wel grappig want toen ik het truucje aan Robert vertelde had hij het over een snoeischaar en toen verbeterde ik hem (helemaal verkeerd dus..) dat het heggeschaar moest zijn  ;D ;D
Arme mannen van ons  ;D  ;D
Door Lizzy
#675819
Happy Tail schreef: ik heb hier een wandelende botten checker rondlopen :)
Baya wil wel voorproeven en als het bot te hard is dan eet ze het niet op ;D
Ja, dat is inderdaad ideaal. Een hond die zelf voorzichtig probeert en het laat liggen als het te hard is. Brutus laat het ook liggen hoor, als het te hard is. Maar eerst zet hij er zo hard zijn tanden in dat er een keer een kies zei "pang". Je hoorde de kies gewoon afknappen...
Door Lil
#676578
Oh... nachtmerrie  :'(
Maar goed zo ging het in mijn brokkenperiode dus met de hoektand van boris op zo'n mooi gekookt kalfsbot (poot) vanuit de dierenwinkel. Toen ik het daar vertelde geloofden ze het niet  :-\

Maar goed, hier kan dus ook alles met een goede schaar bewerkt worden of met een vleesbijl (daar krijg je dus wel harde ribben mee door, maar geen dragende onderdelen).
Door tieneke
#676586
Happy Tail schreef: ik heb hier een wandelende botten checker rondlopen :)
Baya wil wel voorproeven en als het bot te hard is dan eet ze het niet op ;D
Hier zou vooral Tinus de meest harde botten gewoon naar binnen werken,moet er echt niet aan denken dat er een tand of kies sneuvelt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door