Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#674652
Hoi,

Nu na een maand barf en de nodige opstart problemen zoals diaree ben ik redelijk tevreden.
Alleen is het zo dat mijn ouwe hond (ruim 13) wat moeite heeft met poepen, hij zit nogal lang te persen.
Ik wil nu het vleesbot percentage verlagen maar als ik dat met 2% doe dan zet dat geen zoden aan de dijk omdat het is grammen bijna niets uitmaakt.
Hij kreeg eerst 51 % vleesbot.
De nieuwe verdeling zou zijn:
45% vleesbot
9%  groente
16% orgaan
5%  divers
25% spier

Is dit een acceptabele verdeling?
Door Twiz
#674716
Je percentage vleesbot is met 45 % ook goed hoor, maar met moeilijke ontlasting zou ik i.p.v.  diversen (ik weet niet wat je geeft) wat extra groentemix geven als je hond het lust en dan met name bladgroente dat werkt iets laxerend.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#674773
Als diversen geef ik yoghurt, een eitje en huttenkase.

Ik heb net nog eens zitten kijken en als ik van 51 naar 45% ga dan geef ik 30 gram minder bot. In de praktijk komt hier waarschijnlijk niet zo veel van omdat het nooit helemaal precies af te wegen is en is het misschien handiger om inderdaad meer groente te geven.
Door Lizzy
#674840
45% vleesbot
9%  groente
16% orgaan
5%  divers
25% spier

Je kunt ook naar 40% vleesbot gaan. En in plaats daarvan wat meer groente geven. Zo'n 15%. En dan vooral gepureerde bladgroente, want dat laxeert en heeft lekker wat vezel. Of 10% groente en wat meer vlees en orgaanvlees. Dat kan ook. Maar op zich is 40% vleesbot prima, zeker bij honden die moeite hebben met ontlasten (daar kun je zelfs naar 30% vleesbot, alleen moet je dan echt goed uitkijken dat je geen vleesbotten geeft die vooral vlees en nauwelijks bot bevatten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door