Hello,
Goh, ik geloof dat dit mijn eerste berichtje is hier. Ik lees wel af en toe mee, maar heb nog niets gepost.
Ik ben dus Eva en sinds half januari krijgt Chooky de husky geen brokken meer, maar vers vlees, bot, ei, groente en vis.
Nu heb ik net, na lezen op Doggy en hier, bij de groene winkel allerlei geplette granen gekocht (rogge, spelt, haver, boekweit, gerst en quinoa) en twee zakjes niet geplette, hele granen (rogge en spelt) om eventueel mee te kiemen, want ik heb ook een kiembaksetje gekocht.
Nou heb ik wat vraagjes. Ik las in een andere thread over zure en alkalische granen en dat je die zou moeten mengen. Welke granen zijn zuur en welke alkalisch?
Verder vroeg ik me af of elke hele graan geschikt is om te kiemen, en ik neem aan ook de boonsoorten?
Ook zag ik in de winkel een zakje staan met geplette lijnzaadjes. Nou las ik dat je lijnzaad moet koken of malen en dat het niet zo geschikt is om te kiemen (werd slijmerige zooi toch?). Biedt dit dan misschien een alternatief?
Ik geef Chooky nu af en toe een maaltijd van gemengde granen geweekt in water (ga nog op zoek naar rauwe melk, waar kan je dat in Nederland nog krijgen?) met een schep honing (rauw, vindt ze erg lekker. Boekweithoning was erg goed geloof ik he?) en geraspt kokosvet. Is dat ok?
groetjes Eva
Hoi Eva, ik weet dat havermout zuur is, rijst neutraal en gierst alkalisch. Maar, ik moet even verder gaan zoeken naar welke granen zuur/alkalisch zijn. Ik kom daar zo snel mogelijk op terug!
Bijna iedere graan, boon of zaad kun je spruiten! Alfalfa, linzen, mosterdzaad, spelt, tarwe, rogge, sesamzaad, zonnebloempitten, aduki-boontjes, zwarte bonen, mungu-boontjes (ofzoiets, daar komt tauge uit), etc. etc. Kijk anders even op
http://www.sproutpeople.com! Daar kun je precies lezen welke zaadjes/noten/bonen en granen je kunt kiemen. Erg leuke site!
Lijnzaad kan je ook heel goed kiemen. Je hebt daarvoor de hele lijnzaadjes nodig. Deze zet je 24 uur in de week (daar worden ze heel slijmerig van) en daarna in het kweekbakje. Het kiemen gaat hier erg goed en het bevalt mij uitstekend!
Je kunt ook gemalen lijnzaad aan je hond geven, hoewel ik heb gehoord dat er in rauwe lijnzaad (en ongekiemd) een stofje zit (een bepaald zuur) wat niet zo gezond is. Dus, je kunt de lijnzaadjes beter koken dan rauw geven. Je moet de zaadjes dan 24 uur laten weken, het weekwater weggooien en de zaadjes dan 30 minuutjes langzaam, al roerend, laten koken.
Omdat er in granen veel fosfor zit en weinig kalk, doe je er goed aan de granen te mengen met peulvruchten OF met zuivel. Ik meng het zelf met rauwe geitenmelk maar ook met bio-yoghurt. Rauwe melk heb ik bij een geitenboerderijtje gevonden... (heb ik gevonden op google door geitenboerderij in te tikken). Maar, met yoghurt vinden ze het hier veel lekkerder.
Rauwe honing en kokos er doorheen lijkt me prima!
Nou, last but not least: volgens Juliette moet je granen beslist niet combineren met vlees, dus als je granen hebt gegeven, doe je er goed aan om een paar uur geen vlees te geven.
Groetjes, Lizzy