¡[?
4?hor=Lizzy link=board=1;threadid=2868;start=#msg61867 date=1078522057]
Linda.B schreef:
Gisteren heeft Nero voor het eerst een heel konijn gehad (wel schoongemaakt en ingewanden eruit), maar met kop. Ik heb er wel wat vlees afgesneden tot het zo half bot/half vlees was. Hij heeft echt alles opgegeten dus ook tandjes en nageltjes. Vanmiddag begon hij te braken en kwamen er echt scherpe botstukken uit. Ik neem aan dat hij die niet goed kon verteren. Moet ik me voor een volgende keer zorgen maken om beschadiging van de slokdarm?? Of valt dat reuze mee?
Vanavond heeft hij ook de lamsribben weer uitgespuugd, er kwamen echt grote stukken weer uit, dus waarschijnlijk heeft hij niet goed 'geknipt'. Het was wel zo dat hij de vorige keren de ribben aan een stuk kreeg. Maar vandaag had de islamiet alleen van die losse ribbetjes en die heeft hij gehad, zal dat toch te klein voor hem zijn?
groetjes, linda
Hoi Linda, oeps sorry... ik had deze vraag niet eens eerder gezien

.
Is Nero al helemaal gewend aan botten? Zo niet, dan waren deze botten misschien toch iets teveel van het goede..... Ik zou in dat geval willen aanraden om langzamer op te bouwen (het wennen aan botten).
Als hij het wel gewend is om botten te eten, dan denk ik dat deze botten gewoon echt te hard voor hem waren. Maar op zich is het gek dat konijn te hard zou zijn.... ik zou denken dat een hond die bot gewend is wel een konijn aan moet kunnen... Ik geef zelf nooit hele konijnen, maar misschien dat Roger of Helen of Eva hier meer over kunnen zeggen. Zij voeren vaker hele konijnen.
De rib kan gewoon echt te hard geweest zijn. Dat heb ik hier ook wel eens. Dan verdenk ik het bot er meestal van afkomstig te zijn van te oude dieren. Mijn honden hebben dus ook wel eens scherpe stukjes bot op gebraakt. Het is hier altijd goed gegaan, maar ik zou je nooit garantie kunnen geven dat het echt altijd goed gaat. Hoewel de slokdarm van de hond een stevig en flexibel ding is... Beter voorkom je dus dit soort dingen. Was de rib erg kaal? Had je Nero daarvoor vlees gegeven?
Groetjes, Lizzy
Wat mij opviel in je berichtje is dat je vlees van het konijn afgesneden hebt om de verhouding bot/vlees 50/50 te maken. Ik zou dit voortaan niet meer doen. Ik zou zelfs zorgen, door spiervlees bij te geven dat de verhouding bot/vlees in de richting van 30/80 is. Je kunt ook bijvoorbeeld wat graanvlokken over het vlees heen doen (als je hond er niet allergisch voor is). Dit kan enigzins de functie van de vacht van het prooidier imiteren door om de eventuele scherpe botstukjes heen te gaan zitten.
Maar ik zou in ieder geval zorgen dat je het aandeel bot niet te groot laat zijn. Een prooidier wat een wolf zou eten heeft ook geen botpercentage van 50%. Dit komt eerder in de richting van de 15-20%. Een konijn geef ik dan ook het liefst zo compleet mogelijk.
groetjes Eva