Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#667296
Ik heb al van alles geprobeerd, maar Vienna eet dus slecht een ei. Kan ik de schaal ook in de droger drogen? En hoe lang?
Door Lizzy
#667303
Waarom zou je dat willen doen? Je kunt het ei natuurlijk ook gewoon zonder schaal geven. Door het eten. Als je genoeg vleesbot voert, dan krijgen je honden echt niet te weinig calcium binnen van dat beetje 'hapje fosfor' (ei). Je kunt eierschaalpoeder maken (ik gebruik het nooit) door de schalen goed te wassen (met koud water anders stolt het eiwit) en ze te drogen in bijv. een oven op 50 graden. Of in de droger ja. Tot ze droog zijn. Daarna malen in een koffiemolen gaat het beste.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#667405
Lizzy schreef: Waarom zou je dat willen doen? Je kunt het ei natuurlijk ook gewoon zonder schaal geven. Door het eten. Als je genoeg vleesbot voert, dan krijgen je honden echt niet te weinig calcium binnen van dat beetje 'hapje fosfor' (ei). Je kunt eierschaalpoeder maken (ik gebruik het nooit) door de schalen goed te wassen (met koud water anders stolt het eiwit) en ze te drogen in bijv. een oven op 50 graden. Of in de droger ja. Tot ze droog zijn. Daarna malen in een koffiemolen gaat het beste.
Oke
Bedankt, ben gerustgesteld! :)
Door judith1967
#667410
Ik heb ook een vraagje betrefende de eierschaal.

Cairo eet elke ochtends vlees compleet(smuldier) en s;avonds geit of kip of rund.
Ik wilde eigenlijk niet meer zo vaak kvv geven ,vandaar alleen de ochtenden nog maar.
Maar Cairo eet geen bot,is het dan ook beter om hem een x aantal keren per week eierschaalpoeder te geven door zijn eten?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#667835
judith1967 schreef: Ik heb ook een vraagje betrefende de eierschaal.

Cairo eet elke ochtends vlees compleet(smuldier) en s;avonds geit of kip of rund.
Ik wilde eigenlijk niet meer zo vaak kvv geven ,vandaar alleen de ochtenden nog maar.
Maar Cairo eet geen bot,is het dan ook beter om hem een x aantal keren per week eierschaalpoeder te geven door zijn eten?

als ik naar Lizzy haar antwoord, dus wel
Door Lizzy
#667882
Dat hangt er een beetje vanaf. Ga je gemalen vleesbotten geven? Ik vind persoonlijk alleen eierschaalpoeder niet echt ideaal. Vleesbotten zijn veruit te prefereren. Maar goed, als je dus ook gemalen vleesbot gaat geven (zo'n 40% tot 50% van het totaal), dan hoef je geen eierschaal poeder te geven. Ga je de helft gemalen vleesbot geven, dan kun je de spiervleesmaaltijden aanvullen met wat eierschaalpoeder. 1 theelepel op 500 gram vlees of orgaanvlees is voldoende.
Door judith1967
#668206
Lizzy schreef: Dat hangt er een beetje vanaf. Ga je gemalen vleesbotten geven? Ik vind persoonlijk alleen eierschaalpoeder niet echt ideaal. Vleesbotten zijn veruit te prefereren. Maar goed, als je dus ook gemalen vleesbot gaat geven (zo'n 40% tot 50% van het totaal), dan hoef je geen eierschaal poeder te geven. Ga je de helft gemalen vleesbot geven, dan kun je de spiervleesmaaltijden aanvullen met wat eierschaalpoeder. 1 theelepel op 500 gram vlees of orgaanvlees is voldoende.
Lizzy,bedankt voor je antwoord.
Ik heb toch nog een vraagje.

Cairo heeft na die maagkanteling geen bot meer gegeten.Nouja 1 x een drumstick,dat was alles.En aangezien hij toch zijn calcium nodig heeft voor zijn botten,kwam ik dus op eierschaalpoeder uit.

Maar zou een kippedrumstick ook voldoen als vleesbot,want dat wil ik toch weer gaan proberen,dat is makkelijk te verteren,een geiten of lamsrib e.d durf ik toch niet te geven.
Want als een kippedrumstick voldoende is als vlees bot dan ga ik dat gewoon geven aan Cairo.Wel langzaam an opbouwen,natuurlijk,want ik vind het toch nog wel eng. :-[
Dan heb ik de eierschaalpoedeer niet eens nodig.
Door Lizzy
#668243
Ik denk dat je eerst zou kunnen beginnen met gemalen kippenbotten. En daarna zou ik zelf dan beginnen met geplette kippennekken. Dan zou ik zelf geplette kippenvleugels geven en kipkarkassen. Als dat goed gaat, zou ik de botten niet meer pletten en eendennekken toe gaan voegen. En dan kun je dat langzaam gaan uitbouwen naar delen van hele kip, eend, konijn, parelhoen, etc. Of eventueel deels vleesbot en deels eierschaalpoeder geven. En als je helemaal geen vleesbot durft te geven: dan is eierschaalpoeder heus een goed alternatief. Maar in dat geval zou ik dan zelf toch in ieder geval af en toe gemalen vleesbot geven....
Door judith1967
#668407
Lizzy schreef: Ik denk dat je eerst zou kunnen beginnen met gemalen kippenbotten. En daarna zou ik zelf dan beginnen met geplette kippennekken. Dan zou ik zelf geplette kippenvleugels geven en kipkarkassen. Als dat goed gaat, zou ik de botten niet meer pletten en eendennekken toe gaan voegen. En dan kun je dat langzaam gaan uitbouwen naar delen van hele kip, eend, konijn, parelhoen, etc. Of eventueel deels vleesbot en deels eierschaalpoeder geven. En als je helemaal geen vleesbot durft te geven: dan is eierschaalpoeder heus een goed alternatief. Maar in dat geval zou ik dan zelf toch in ieder geval af en toe gemalen vleesbot geven....
Wow,lizzy bedankt!!! :)

Ga ik toch maar kippebotten eerst malen.
Nu dan nog een vraagje :-[

Waar kan ik een vleesmolen kopen om de kippebotten mee te malen?

En welke is goed??
En kan ik daar dan ook een zalmkop mee malen,want die had ik gekocht om in kleine stukjes te knippen,maar dan kan ik hem net zo goed ook  door de vleesmolen doen
Laatst gewijzigd door judith1967 op di 28 nov 2006, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#668414
judith1967 schreef: Wow,lizzy bedankt!!! :)

Ga ik toch maar kippebotten eerst malen.
Nu dan nog een vraagje :-[

Waar kan ik een vleesmolen kopen om de kippebotten mee te malen?

En welke is goed??
En kan ik daar dan ook een zalmkop mee malen,want die had ik gekocht om in kleine stukjes te knippen,maar dan kan ik hem net zo goed ook  door de vleesmolen doen
Mjah, moeilijk, om je daar antwoord op te geven. Je kunt een handmolen (http://www.en-garde.nl/index.php?cPath= ... 064c849680) kopen maar ik vind het best zwaar, daar botten mee malen. Een electrische vleesmolen : volgens mij maakt het niet veel uit, welk merk. De goedkopere vleesmolens bevatten geen van alle een bescherming tegen doorbranden. En kippennekken en vleugels en karkasjes kunnen ze zeker wel aan, maar als het zwaarder materiaal wordt: krijgen ze het al gauw moeilijk. Ik weet niet of ze zalm-kop kunnen malen.... Professionele molens: die zijn gewoon stervens duur. Zonde van je geld, want uit eindelijk heeft je hond zelf een uitstekend vleesmolentje in zijn bek staan!
Door Mevroi Kruim
#668442
Op Marktplaats kijken naar een grote maat handmolen (minstens 8, beter 10 of 12)
Kosten een paar euro en je kunt er prima nekken en karkassen in malen. Poten is wat zwaarder werk maar op zich nog goed te doen.
Door judith1967
#668743
Bedankt voor jullie antwoorden.Ga ik wel  eerst even op Martplaats kijken.

die gemalen kippebot,dat geef ik dan (neem ik aan)niet als een hele maaltijd,maar dat  doe ik gewoon over zijn vlees of vis maaltijd heen?
Door judith1967
#669823
Nou Marktplaata had niet echt wat .
En die vleesmolens van die site vindik wel erg duur voor zo maar even.
Door judith1967
#672422
Toch nog even gekeken op marktplaats en ik heb er 1 gevonden.Nr 10 is het.Ga morgen even bellen,of tie er nog is en wanneer ik hem op kan komen halen :) :) :)

En de prijs ,dat is een lachertje!! :D :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door