Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#647476
Solange schreef: mag je zonnebloempitten met pelletje aan malen of  niet? 
Nee. Die schillen zijn keihard en onverteerbaar. Je kunt beter gepelde zonnebloempitte kopen.
Door Lizzy
#647847
Waar wil je eigenlijk zonnebloempitten voor geven? Ik weet dat ze veel vitamine E bevatten maar ze bevatten ook veel omega 6 vetzuren, hetgeen helemaaaaal niet gezond is, te meer een hond daar al zat van binnen krijgt (kip/gevogelte bevat bijv. veel omega 6 vetzuur).
Door Robert Koncarevic
#647866
Lizzy schreef: Waar wil je eigenlijk zonnebloempitten voor geven? Ik weet dat ze veel vitamine E bevatten maar ze bevatten ook veel omega 6 vetzuren, hetgeen helemaaaaal niet gezond is, te meer een hond daar al zat van binnen krijgt (kip/gevogelte bevat bijv. veel omega 6 vetzuur).
Hoe vertaald een teveel aan omega 6 vetzuren zich in de gezondheid van een hond?

Borageolie is toch omega 6?
Door Lizzy
#647894
Robert Koncarevic schreef: Hoe vertaald een teveel aan omega 6 vetzuren zich in de gezondheid van een hond?

Borageolie is toch omega 6?
Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen. Laat me weten als ik niet duidelijk ben, OK?

Zonnebloemolie/zonnebloempitten bevat vooral veel linolzuur. Linoleenzuur moet in het lichaam omgezet worden naar gamma linoleenzuur oftewel GLA.

Wanneer deze omzetting naar GLA niet plaats vindt, ontstaat er in het lichaam dus teveel linolzuur. En linolzuur dat niet omgezet wordt naar gamma linoleenzuur, zet zich om in archidonzuur. Archidonzuur is geen gezonde stof. Dit is hetzelfde zuur als dat vrij komt bij het verhitten van rood vlees. En dit zuur maakt ook weer een stof aan (prostaglandine 2) dat ontstekingen juiste bevordert! En dit lijdt weer tot allerlei problemen zoals: reuma, allergieen, huidproblemen, etc.

GLA is een gezonde stof. Het maakt weer andere stoffen aan, namelijk: prostaglandine 1 en 3. Deze prostaglandines zorgen weer voor een vermindering van ontstekingen, verwijderen van bloedvaten, verlagen van bloeddruk, etc.

Om linolzuur om te kunnen zetten naar GLA, moet het lichaam genoeg vitamine B's en C en zink en dergelijke binnen krijgen. En door allerlei problemen zoals ongezonde eetgewoontes, teveel linolzuur!!!, te weinig vitamine B's, C en zink enzo, kan het gebeuren dat het lichaam het linolzuur dus niet omzet naar GLA. En dan ontstaat er dus een teveel aan archidonzuur. En dat is dus niet gezond, zie hierboven.

Omega 3 vetzuren (zoals in visolie) remt de aanmaak van archidonzuur, trouwens.

Goed. Gaan we weer een stap verder. Borage olie bevat dus al vrij veel GLA! Met andere woorden: er hoeft geen omzetting van linolzuur naar GLA plaats te vinden. Met andere woorden: borage-olie bevat GLA en GLA is goed voor het lichaam.

Wanneer een lichaam precies genoeg linolzuur binnen krijgt en wanneer dit zich allemaal keurig om kan zetten in GLA doordat alle factoren aanwezig zijn (gezonde eetgewoontes: dus niet teveel linolzuur eten, genoeg vitamines eten, etc): heb je geen borage-olie nodig.

Maar, doordat wij mensen en dieren teveel linolzuur binnen krijgen en vaak niet gezond genoeg eten, is de kans groot dat niet al het linolzuur zich netjes om zet in GLA. Daarom kan het raadzaam zijn om omega 3 vetzuren in te nemen (visolie), om het proces naar archidonzuur te verminderen. Verder is het dus raadzaam om niet te gaan overdrijven in de inname van linolzuur.

Nou moet je dus weten dat vlees (en vooral kip) behoorlijk veel linolzuur bevat. Dit moet dus allemaal omgezet worden in GLA. Maar als we teveel linolzuur aan de hond geven en de hond dit niet allemaal om kan zetten in GLA (want dit geldt ook voor de hond): dan krijgt hij dus teveel archidonzuur in het lichaam, waardoor hij problemen kan krijgen met de huid en gewrichten. Vandaar dat ik zeg: geef geen olieen waar veel linolzuur in zit, zoals zonnebloemolie. De hond krijgt al ruimschoots omega 6 vetzuren binnen via het vlees. En daarom kan het beslist geen kwaad om honden ook extra visolie of vette vis te geven. Omdat dit dus de aanmaak van archidonzuur remt. En als een hond huidproblemen heeft, dan kan het dus ook geen kwaad om borage olie tegeven.

Poeh.... Ik geef toe dat het een ingewikkelde materie is... Leg ik het zo een beetje duidelijk uit?
Door Robert Koncarevic
#647919
Lizzy schreef: Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen. Laat me weten als ik niet duidelijk ben, OK?

Zonnebloemolie/zonnebloempitten bevat vooral veel linolzuur. Linoleenzuur moet in het lichaam omgezet worden naar gamma linoleenzuur oftewel GLA.

Wanneer deze omzetting naar GLA niet plaats vindt, ontstaat er in het lichaam dus teveel linolzuur. En linolzuur dat niet omgezet wordt naar gamma linoleenzuur, zet zich om in archidonzuur. Archidonzuur is geen gezonde stof. Dit is hetzelfde zuur als dat vrij komt bij het verhitten van rood vlees. En dit zuur maakt ook weer een stof aan (prostaglandine 2) dat ontstekingen juiste bevordert! En dit lijdt weer tot allerlei problemen zoals: reuma, allergieen, huidproblemen, etc.

GLA is een gezonde stof. Het maakt weer andere stoffen aan, namelijk: prostaglandine 1 en 3. Deze prostaglandines zorgen weer voor een vermindering van ontstekingen, verwijderen van bloedvaten, verlagen van bloeddruk, etc.

Om linolzuur om te kunnen zetten naar GLA, moet het lichaam genoeg vitamine B's en C en zink en dergelijke binnen krijgen. En door allerlei problemen zoals ongezonde eetgewoontes, teveel linolzuur!!!, te weinig vitamine B's, C en zink enzo, kan het gebeuren dat het lichaam het linolzuur dus niet omzet naar GLA. En dan ontstaat er dus een teveel aan archidonzuur. En dat is dus niet gezond, zie hierboven.

Omega 3 vetzuren (zoals in visolie) remt de aanmaak van archidonzuur, trouwens.

Goed. Gaan we weer een stap verder. Borage olie bevat dus al vrij veel GLA! Met andere woorden: er hoeft geen omzetting van linolzuur naar GLA plaats te vinden. Met andere woorden: borage-olie bevat GLA en GLA is goed voor het lichaam.

Wanneer een lichaam precies genoeg linolzuur binnen krijgt en wanneer dit zich allemaal keurig om kan zetten in GLA doordat alle factoren aanwezig zijn (gezonde eetgewoontes: dus niet teveel linolzuur eten, genoeg vitamines eten, etc): heb je geen borage-olie nodig.

Maar, doordat wij mensen en dieren teveel linolzuur binnen krijgen en vaak niet gezond genoeg eten, is de kans groot dat niet al het linolzuur zich netjes om zet in GLA. Daarom kan het raadzaam zijn om omega 3 vetzuren in te nemen (visolie), om het proces naar archidonzuur te verminderen. Verder is het dus raadzaam om niet te gaan overdrijven in de inname van linolzuur.

Nou moet je dus weten dat vlees (en vooral kip) behoorlijk veel linolzuur bevat. Dit moet dus allemaal omgezet worden in GLA. Maar als we teveel linolzuur aan de hond geven en de hond dit niet allemaal om kan zetten in GLA (want dit geldt ook voor de hond): dan krijgt hij dus teveel archidonzuur in het lichaam, waardoor hij problemen kan krijgen met de huid en gewrichten. Vandaar dat ik zeg: geef geen olieen waar veel linolzuur in zit, zoals zonnebloemolie. De hond krijgt al ruimschoots omega 6 vetzuren binnen via het vlees. En daarom kan het beslist geen kwaad om honden ook extra visolie of vette vis te geven. Omdat dit dus de aanmaak van archidonzuur remt. En als een hond huidproblemen heeft, dan kan het dus ook geen kwaad om borage olie tegeven.

Poeh.... Ik geef toe dat het een ingewikkelde materie is... Leg ik het zo een beetje duidelijk uit?



Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Door Lizzy
#648210
pike schreef: Prima uitgelegd! en net op tijd want ik wou ook eens een keertje zonnebloempitjes gaan malen. Ik kreeg elders hier nl. de indruk dat ze wel goed waren:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg645349
Voor de vitamine E bedoel je? Tja, het is een beetje een keuze die je kunt maken. Ik voer ze niet. Ze krijgen genoeg andere dingen waar vitamin E in zit (orgaanvlees zoals nier en bal, groente en andere noten) en ik heb dus persoonlijk liever niet dat ze zulke omega 6 vetzuren binnen krijgen....
Gebruikersavatar
Door pike
#648214
Lizzy schreef: Voor de vitamine E bedoel je? Tja, het is een beetje een keuze die je kunt maken. Ik voer ze niet. Ze krijgen genoeg andere dingen waar vitamin E in zit (orgaanvlees zoals nier en bal, groente en andere noten) en ik heb dus persoonlijk liever niet dat ze zulke omega 6 vetzuren binnen krijgen....
Oke blijf ik een beetje zitten met de vraag. Wel of geen supplementen. Als het nou niet nodig is een gezonde hond die voldoende afwisseling in bot-vlees-orgaan-groente krijgt iets extra te geven, en het in sommige gevallen dus zelfs kwaad kan doen, waarom zie ik hier dan menig ervaren barfer toch allerlei extra's geven zoals noten zaden yoghurt kwark hüttenkäse ea..  Doe ik mijn hond werkelijk niet te kort als hij buiten zijn normale eten geen extra toevoegingen krijgt?
Door Lizzy
#648216
pike schreef: Oke blijf ik een beetje zitten met de vraag. Wel of geen supplementen. Als het nou niet nodig is een gezonde hond die voldoende afwisseling in bot-vlees-orgaan-groente krijgt iets extra te geven, en het in sommige gevallen dus zelfs kwaad kan doen, waarom zie ik hier dan menig ervaren barfer toch allerlei extra's geven zoals noten zaden yoghurt kwark hüttenkäse ea..  Doe ik mijn hond werkelijk niet te kort als hij buiten zijn normale eten geen extra toevoegingen krijgt?
Ik beschouw noten, zaden, yoghurt, kwark, etc. niet als supplementen. Voedingssupplementen vind ik pillen/poeders en olieen. En die laatste geef ik eigenlijk niet/nooit/zelden. Verder vind ik de extra's in de vorm van zuivel absoluut niet noodzakelijk. En eigenlijk noten en zaden ook niet. Maar ik geef af en toe zuivel (laat het 1 keer per week zijn) en ik geef af en toe gemalen noten en zaden, te meer daar pompoenzaad een wormafdrijvende werking heeft en ze hier noten en zaden gewoon super lekker vinden.
Gebruikersavatar
Door pike
#648224
Dus dat soort extra's moet ik meer zien als een koekje bij de koffie, of toetje na de maaltijd. Pillen (zoals bv vit.) en zo zal ik idd ook nooit geven.
Door Lizzy
#648228
pike schreef: Dus dat soort extra's moet ik meer zien als een koekje bij de koffie, of toetje na de maaltijd. Pillen (zoals bv vit.) en zo zal ik idd ook nooit geven.
Mwah, ik vind dat gemalen noten en zaden wel gezond zijn, gezonder als een koekje bij de koffie. Voor mensen zijn rauwe noten en zaden ook heel gezond trouwens. Dus ik zou het eerder vergelijken met een lekker en zeer gezond tussendoortje, extraatje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door