Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Angeleyes270970
Hallo,

Mijn Duitse Dog teef van 14 maanden heeft vanaf dat ik haar heb (nu bijna 2 maanden) flink problemen met haar darmen. De eerste nacht alles onder de diaree.
Eerst dacht ik dat het kwam doordat zij bij de vorige eigenaar op 1 voeding per dag stond en net overgezet was door hun op ander voer. Heb haar toen op 4 maal daags gezet en dit terug gebracht naar 2 maal daags. Ging nog niet naar mijn zin, maar zag er op zich goed uit.

3 weken geleden kreeg ze weer acute diaree met bloedverlies. Op advies van de DA overgezet naar rijst met kip of gekookte eieren. Echter kreeg ze 2 dagen later er nog eens een beginnende maagdilitatie overheen. Na eerst daar medicijnen voor gekregen te hebben en nog op de rijst met kip te hebben gehouden weer contact gehad met de DA omdat ze erg mager werd. Medicijnen tegen de diaree gekregen en hypoalgergene brokken. Hier reageerde ze heel goed op ook toen de medicijnen op waren.

Helaas nu weer acute diaree met bloed en wederom contact gezocht met de DA. Nu een wormenkuur en andere medicijnen. Opmerking die de DA maakte was dit wel voor langere tijd zou zijn en misschien wel voor de rest van haar leven.

Mijn vraag is: heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en hoe heb je dit evt. kunnen oplossen?
Er zijn hier heel veel mensen die met hun honden iets dergelijks hebben meegemaakt, dus keus genoeg!
De oorzaak kan van alles wezen. Van een vervelende worminfectie, een darmontsteking, een hardnekkig virus tot een of andere vorm van allergie/intolerantie.

Giardia is een parasiet die niet zomaar te vinden is bij ontlastingonderzoek en die nare verschijnselen kan geven. Darmontsteking, bacterieel of viraal, kan hardnekkig zijn. En in heel veelg evallen blijkt dat de hond niet tegen bepaalde bestanddelen van zijn voeding kan. Hele bekende bestanddelen die tot problemen leiden zijn de granen in brokken, maar ook andere bestanddelen van brokken kunnen problemen geven.

Gekookte rijst met gekookte kip kan voor heel even in sommige gevallen de darmen rust geven, maar met name rijst kan ook nieuwe problemen geven. En daarbij is het een heel erg incompleet dieet dat je je hond beslist niet voor langere tijd moet voeren. Vergelijik het met het beschuitje met slappe thee als je zelf diarree hebt, dat moet je ook geen weken doen.

Ik heb een hond gehad met een gluten-intolerantie. Die poepte en kotste bloed op een gegeven moment. De dierenarts wilde hem direct met sterke wormkuren, ab-kuren en het beruchte kip-rijst dieet te lijf. Dat heb ik geweigerd en ben in plaats daarvan overgegaan op de hypo-allergene brok. Tja, toen wist ik nog niet beter. Maar het werkte wel voor Bas.

Zoals je gezien zult hebben is dit een barf-forum. Dat betekent dat hier enorm veel deskundigheid aanwezig is over het biologisch corret voeren van je hond of kat, en dat betekent vers en rauw, zonder granen, gekookt spul, kleur- geur- of smaakstoffen of conserveringsmiddelen. De ervaring van veel mensen is dat het voeren van een goed dieet op deze basis al voldoende is om de problemen op te lossen. Dus dat is iig iets wat je kunt doen. Daarnaast kun je je da vragen om een gericht onderzoek. Je kunt ontlasting op parasieten laten onderzoeken, je kunt een onderzoek naar giardia vragen, je kunt een allergie-test laten doen.
Persoonlijk zou ik altijd beginnen met de hond over te zetten op kompleet versvoer van een goed merk. Maar dat is mijn mening, en ik ben geen dierenarts. Aan de andere kant hebben de meeste dierenartsen totaal geen kaas gegeten van hondenvoeding.
Door Lizzy
Ja, ik heb hier ook een hond gehad die op de leeftijd van 1,5 jaar al -tig antibiotica's van de DA had gekregen. Zijn diarree + bloed begon eigenlijk altijd 1 tot 3 weken na zijn enting (tegen Parvo, bleek later). Tjonge, wat hebben wij wat afgetobt met deze hond.... En gelukkig is het allemaal goed gekomen!

Ik raad je, net als Kruimel, aan om een goed versvleesvoer te gaan geven of zelf rauw/vers te gaan samenstellen met deze hond. Ik zou wel langzaam overschakelen: ik zou het verse/rauwe voer de eerste paar dagen even enkele tellen koken. Dat zou ik na een paar dagen afbouwen. Meer daarover kun je hier lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790.

Ik zou ook een groene leem kuur doen. Direct. Al tijdens het overschakelen. Dat wil zeggen: 1 keer per dag 1 dessertlepel groene leem door zijn verse/rauwe eten.

Verder zou ik hem extra probiotica geven van een goed merk (Solgar, Protexin Soluble, Akropharma). De meeste van de probiotica's heten : Acidophilus. Je kunt hem de helft van de mensendosering geven.

Dikke kans dat bovenstaande voorgoed je problemen oplost. Mocht de ellende begonnen zijn na Parvo entingen: denk ik dat je er goed aan doet om te overwegen hem niet meer te laten vaccineren.
Door tieneke
Klinkt heel bekend....onze vorige Leonberger had jaren chronische dikke-darm ontsteking en van de ene op de andere dag was dit over  ;)
Op rauw vlees!,dus ik zou heel snel beginnen met een kompleet versvlees wat je de eerste dagen licht kookt ivm met de gevoelige darmen,is de ontlasting goed dan geef je het rauw.
Beterschap voor je hond!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door