Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Misty
Was gisteren bij de DA om nierwaarden opnieuw te meten.
Nu was UREA iets gedaald 31.8 mmol/l tov 33.6 op 29/6, maar CREA was weer gestegen naar 257 umol/l tov 226 op 29/6. Gevraagd aan DA of het gezien de CREA verstandig was om te stoppen met de Fortkor (1/2 Fortekor 2,5 p.d op 4 kg). DA heeft geadviseerd het 1 maand te proberen, maar kon niet precies aangeven waarop hij dat baseerde.
Na alles hierover te hebben nagelezen op dit forum, ben ik toch bang dat zijn CREA hierdoor misschien verder gaat stijgen. En bij CREA hoger dan 300 gelezen dat Fortekor wordt afgeraden.
Nu ben ik bang dat het misschien nog te vroeg is om te stoppen met de Fortekor (immers grens is CREA hoger dan 300) en dat de CREA over een maand boven de 300 zal zijn, waardoor de Fortekor dan geen zin meer heeft. Ik twijfel ook omdat bij de meeting op 19/05 de CREA 304 was en op 29/6 gedaald was tot 226. En de Fortekor daarbij misschien wel heeft geholpen.

Graag advies. Alle info (ook onderzoek) is hierbij welkom.
Laatst gewijzigd door Misty op za 02 sep 2006, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
Ik zou je graag adviseren, maar ik mis er de kennis voor.
Toen onze nierpatiente in hongerstaking ging ben ik een maand gestopt met de Fortekor - eerste prioriteit was overleven en haar weer aan het eten krijgen - na die maand waren haar waardes weer gestegen. Gelukkig at ze toen ook weer goed en toen ben ik weer de Fortekor gaan geven.
Zij weegt 5.5. kg en krijgt 1 tablet (met smaakje) per dag.
Door Suzan54
Wat ik als leek inmiddels wel heb geleerd is dat de meetingen eerder verwarrend en zelfs tot herhaalde euthanasie-adviezen hebben geleid terwijl de betreffende katten nog vrolijk door het leven huppelen.
Waarom zou je stoppen met de Fortekor? Het is juist bedoeld voor langdurig gebruik.
Deze spreuk is niet van mij maar kan helaas bij nierpatiëntjes niet vaak genoeg genoemd worden: Read the cat, not the numbers.
Door Misty
Suzan54 schreef: Wat ik als leek inmiddels wel heb geleerd is dat de meetingen eerder verwarrend en zelfs tot herhaalde euthanasie-adviezen hebben geleid terwijl de betreffende katten nog vrolijk door het leven huppelen.
Waarom zou je stoppen met de Fortekor? Het is juist bedoeld voor langdurig gebruik.
Deze spreuk is niet van mij maar kan helaas bij nierpatiëntjes niet vaak genoeg genoemd worden: Read the cat, not the numbers.
Dat is het 'm nou juist. De ene dag is ie heel goed en de andere dag minder. Ik ben nu een paar dagen gestopt en volgens mij heeft hij verminderde eetlust, maar dat had hij ook regelmatig toen ie nog aan de Fortekor was. Ik kan er geen pijl op trekken.....helaas.
Suzan54 schreef: Waarom zou je stoppen met de Fortekor?
Omdat mij door Hitam is geadviseerd met de da te bespreken. Omdat bij te hoge waardes de Fortkor averechts kan werken. En ook eens te kijken hoe hij het doet zonder. En ergens anders gelezen dat bij onderzoek naar Fortekor alleen katten met een Crea van minder dan 300 gebruikt worden, omdat de Crea in het begin omhoog kan gaan.

Echter mijn DA wist het zelf niet goed te onderbouwen om te stoppen en na 4 weken zijn waardes weer te testen. En ik denk dan stop ik liever nu met de Fortekor om te kijken hoe de waardes over een paar weken zijn. Om als ze dan toch gestegen zijn (tot Crea 300) weer te kunnen beginnen met de Fortekor. Nu moet ik zeggen dat ik van mijn theorie niet helemaal overtuigd ben. :-\

Echt ik wil echt alles proberen wat het beste voor mijn kat is. Zolang het dragelijk is welteverstaan. Eigenlijk weet ik het niet meer zo goed..............
Door Rosita
Ik weet niet vanaf welke waarde het Ureum misselijkheid en minder eetlust geeft, maar misschien heeft hij daar wel last van. Ik weet niet hoeveel jouw kat drinkt, maar dat heeft ook heel veel invloed op de waarden. Mijn Dante is b.v. een echte natnek, vooral vers water vindt hij heerlijk. S' ochtends verschoon ik het water en meneer kan dan voor 12 uur 's middags al een half bakje (heel bakje is iets van 300 ml) water op hebben. 'S middags verschoon ik het nog een keer en ook dan drinkt hij, maar minder vaak. Tegen de avond heeft hij denk ik wel 300 ml of meer op aan vocht. Daarnaast maak ik zijn CB nog extra vochtig. Zijn Crea was de laatste keer 214 (was 1 jaar daarvoor 207) en zijn Ureum 11.5 (was 1 jaar daarvoor 12). Dante heeft soms een paar dagen dat hij extra veel drinkt, meestal wanneer hij een periode extra veel heeft gegeten. Hij is een echte vreetzak, ik weeg het voer ook altijd af, maar soms zijn er dagen dat ik dit vergeet (zoals de eerste 3 weken toen mijn puppy hier net was, het was toen erg chaotisch) en geef ik hem meer dan normaal. Hij reageert hier niet gelijk op, maar na een paar dagen/weken gaat hij opeens meer drinken. Zodra hij dan weer een aantal dagen afgepast eet wordt dit weer minder. Ik weet dat sommige mensen hun kat 1x of 2x per week spoelen met vocht en dit schijnt heel goed te werken, vooral bij katten die uit hun zelf toch nog te weinig drinken.
Door Suzan54
Je kan knap wanhopig zijn wanneer je een dier met ziekteverschijnselen verzorgt. Ik denk niet dat de wisselingen in eetlust etc. te maken heeft met de Fortekor en pleit dus voor stabiliteit op dit gebied. Dit middel wordt namelijk ook met succes gebruikt voor de ondersteuning van de hartfunctie en je weet maar nooit waar dit bij jouw kat goed voor is. Zodra je stopt met dit middel zullen niet alleen de waardes in het bloed stijgen maar zal ook de beschadiging van het nierweefsel sneller doorgaan. Die bloedwaardes kunnen komen en gaan maar de schade aan het nierweefsel is blijvend.

Hou de moed erin.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door