Hallo hoe vinden jullie deze:
Gekookt of rauw?
Mocht u uw hond eens een keer vlees, vis of eieren willen geven, geef deze producten dan altijd goed doorgekookt. Rauw vlees kan allerlei ziektekiemen bevatten, zoals bijv. het Aujeszky-virus in varkensvlees, dat in geval van infectie bij de hond en de kat een dodelijke ziekte kan veroorzaken. Deze ziektekiemen worden onschadelijk gemaakt door het vlees goed te koken. Rauwe vis en rauwe eieren bevatten stoffen die bepaalde B-vitaminen kunnen afbreken, waardoor op den duur tekorten hieraan zouden kunnen ontstaan. Ook deze stoffen worden door koken onwerkzaam gemaakt. Dit soort problemen voorkomt u natuurlijk wanneer u uw hond een uitgebalanceerde, kant-en-klare hondenvoeding geeft. Bij dit soort voedingen is het geven van vlees, vis of eieren, met alle risico's vandien, niet nodig.
Welk bot geef ik mijn hond?
Geef een hond NOOIT botjes van gevogelte en karbonades. Deze zijn scherp en kunnen versplinteren, waardoor ernstige verwondingen kunnen ontstaan. Zachte botten en kraakbeen kunnen ook beter zoveel mogelijk beperkt worden, aangezien deze verstoppingen kunnen veroorzaken. Het beste kunt u een groot bot, bijv. een goed doorgekookte schenkel of, makkelijker nog, een speciale kauwkluif geven. Dit is niet alleen lekker voor de hond, maar ook goed voor kaken en gebit, zeker wanneer u een kauwkluif geeft die het gebit reinigt.
Dit vond ik op de site van Kynotrain die trouwens weer gesponserd word door Royal Canin.
Lachen he.