Even voorop stellen: ik begin dit discussie onderwerp niet om jullie om te turnen tot niet barfers. Maar ik heb er behoefte aan om er ook eens met anderen, die al heel lang over voeding voor honden nadenken over te discussiëren. Hondenvoeding is nl. ook onderdeel van de cursus in Engeland die ik momenteel volg voor gedragstherapeut. Aangezien ik die cursus schriftelijk doe, weinig kans tot discussie en gedachtenwisseling.
Waar gaat het om: in de Engelstalige landen is inmiddels nogal breed Raymond Coppinger aanvaard, bij mijn weten nog niet vertaald in het Nederlands. Coppinger zegt: De hond is geen getemde wolf, maar een andere soort die los en naast de wolf is geëvolueerd. Die honden hadden door, dat er makkelijk aan voedsel was te komen door in de afvalhopen van mensen rond te scharrelen en zo voedsel te vergaren. De Engelsen hebben een mooi woord voor zulk gedrag: scavenge, of wel in vuilnisbakken wroeten, vuil doorzoeken en aas eten.
Uitgaande van deze theorie zeggen sommige Engelse voedseldeskundigen inmiddels: de hond is eerder een omnivoor dan een carnivoor. In de lange tijd dat hij bij de mensen leeft, heeft hij geleerd alles te verteren. Door zijn manier van voedsel vergaren in afvalhopen moet je de hond ook niet 1 of 2x per dag voeren, maar veel kleine maaltijden per dag. Maaltijden die je hem kunt geven tijdens trainen e.d., in Kongs en verzin maar iets. Als de hond maar iets moet doen om aan eten te komen. Het zou het welzijn van de hond ten goede komen.
Uitgaande van deze theorie wordt voedsel, de manier van voeden, maar ook de componenten ervan, inmiddels ingezet bij het bereiken van gedragsverandering bij probleemhonden. Eén zo'n mogelijkheid is om honden meer koolhydraten te voeren. Koolhydraten zouden nl. goed zijn voor alle lichaamsfuncties en speciaal voor de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Aangezien koolhydraten uit zetmeel en suiker komen, zou dat dus betekenen het voeren van brood, rijst, maccaroni e.d.
Tekort aan koolhydraten zou hersenbeschadiging, verlies van energie, depressie en apathie te weeg kunnen brengen. Bij een voedsel met te weinig koolhydraten zou het lichaam eiwitten gaan verbranden om aan energie te komen, waardoor de nieren overwerkt raken doordat ze de vrijgekomen giften moeten afvoeren. Daarvan gaat de hond dan weer enorm drinken.
Uiteraard wordt er ook ingegaan op eiwitten, vetten, mineralen, vitamines en de gevolgen van een onbalans in deze voedingsstoffen en ook op het feit, dat een hond die weinig beweging heeft, minder gevoed moet worden dan een hond met veel beweging. Wellicht is dat het volgende onderwerp. Maar ik wilde het eerst eens over deze stellingen hebben.
Dank al vast voor jullie meedenken en jullie commentaren.
gr.
Nicolette