Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sabine Ooijen
#617750
Even een vraagje;wanneer kan je nu het beste een katertje laten castereren?
Ik hoor n.l. zo veel verschillende verhalen....de een zegt eerst uit laten groeien en dan met ± 9 maanden en ik hoor ook vaak dat ze het al met zo'n 4 a 5 maanden doen omdat als ze eenmaal gaan sproeien je dan te laat bent en ze dat dan niet meer afleren.
Ik vind het wel moeilijk.Mijn katertje is nu 4 maanden,we hebben ook een poes van 10 maanden,maar die is wel al gesteriliseerd.Dus daar hoeven we in elk geval niet bang voor te zijn dat er kleintjes komen.
Door Suzan54
#617763
Er spelen zoveel argumenten mee. Tot voor kort zag men totaal geen gevaar in het erg jong castreren. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat er een klein risico op botproblemen is. De angst voor blaasgruis heeft weinig te maken met het jong castreren wat eerder altijd wel werd gedacht. Ook dekkaters kunnen dit probleem krijgen. Het meer te maken de voeding en dan vooral het droogvoer.
Eenmaal piesen, altijd piesen gaat ook lang niet altijd op. Waar je ook rekening mee moet houden is de mate van de wijde wereld in gaan. Als hij dat mag, dan is jonger castreren ook een aanbeveling.
Observeer je katertje en neem op grond van alle informatie t.z.t. de je beslissing.
Door jet
#617931
onze katertjes zijn met zes en half mnd "geholpen"omdat ik het niet langer willde uitstellen i.v.m. kans op sproeien.volgens de dieren arts kan het ook eerder maar ik citeer ; je moet wel houvast hebben!
Door Tineke *
#617973
Mijn katers zijn allemaal gecastreerd toen ze ongeveer 1 jaar werden.Ze hebben nooit gesproeid hier.
Maar dat was mss mazzel.

              Tineke
Door *Robin*
#617981
ik zat eerst bij een "foute" DA >:(
Die zei, als je de balletjes voelt kan hij gecastreerd worden, was ook nog voor dat ik hier kwam en had er maar weinig verstand van. dus ik net als de rest van de wereld volg het advies van de DA. :-[ :-[ :-[
met 5 maanden gecastreerd....... hij vertoond sproeigedrag maar sproeit niet echt. hij is een hitsig ventje want hij wil mijn arm nog wel eens even proberen. toen Roxy hier net een week was had hij haar ook steeds vast in haar nekvel en wist toen niet hoe het verder moest. gelukkig joeg ze hem al van haar af voor hij kon bedenken waar hij mee bezig was, dus bij Roxy ga ik wachten tot een maand of 9 á 10 had ik bij hem ook gewoon moeten doen.
bij een kater zou ik de volgende keer zelf wachten tot een maand of 8
Door Sabine Ooijen
#618095
Ik wil dan,denk ik toch,proberen te wachten tot 8 a 9 maanden zeker en liever nog langer.Maar......misschien een domme vraag;maar wat is dan eigenlijk "sproeigedrag"?Hoe kan ik dat een beetje in de gaten houden,zeg maar?
Het is mijn eerste kater,dus vandaar heb ik daar geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#618102
Sproeien is met de staart trillen en urine naar achteren spuiten.

Ik heb een kater gehad die deed dat al voor de 5 maanden en die heb ik toen al wel laten helpen want als je dat laat gaan dan gaat dat gedrag ook niet meer weg na castratie en dan ben je helemaal lekker  :-\
Door jet
#618243
wij hadden nog een reden om onze jongens te laten helpen,en die reden was moeder poes die reageert niet zo lief op ze als ze al ziet begint ze al te grommen en als ze naar haar zin te dicht bij zitten/komen dan valt ze ze aan.
En krijgen ze een haal .

De jongens doen niks terug maar ik ben bang dat als ouder zijn(ze worden volgende week 7 mnd) dat wel gaan doen.Phoebe reageert zo heftig na dat zijzelf geholpen was , hopelijk went ze ng aan de situatie want ik wil ze alledrie niet kwijt. 


        gr jet
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door