vlcaki schreef:
<<Of dit nu voor honden is of voor mensen het is nu eenmaal zo dat:
1 gram eiwit 4 Kcal levert
1 gram vet 9 Kcal levert en
1 gram koolhydraat levert 4 Kcal.
Dat een hond weinig heeft aan koolhydraat en zijn energie hoofdzakelijk haalt uit vet doet niets af aan een berekening.<<
Paul, elke vlees soort heeft zijn eigen eiwitwaarde dus kcal waarde.
die kunnen teruggevonden worden in voedingstabellen die gebaseerd zijn of samengesteld zijn voor menselijke normen.
Eiwitten in paardevlees hebben een totaal ander kcal dan eiwitten in bijvoorbeeld schapevlees, enweer andere dan in rundsvlees of gevolgelte en organen.
kcal waarden van spiervlees varieren van 100 kcal tot 375 naargelang van welk dier en welk deel van het dier zelfs.
Voor vetten liggen die een pak hoger en wat koolhydraten betreft, vb; granen, daar verschillen die zelfs naargelang het over bv. haver of gerst gaat.
Al die factoren zijn berekend naar menselijke normen, bij mijn weten is hier nooit een studie naar hondenvoeding voor gedaan wat die waardes betreft.
Zelfs D'hond gebruikt tabellen in zijn boek en dat is gebaseerd op wat mensen benutten.
Ik ga uit van het feit dat dit voor honden anders is, zie vb. de energie die honden uit vetten halen.
volgens mij zijn die factoren 4 voor eiwitten uit vlees, en koolhydraten en 9 voor vetten totaal verkeerd.
Moc ht je hier echter een wetenschappellijk onderbouwde side of werk over hebben dan hoor ik het graag, zeker als blijkt dat het over kcal benutting gaat voor honden of carnivoren en niet voor mensen.
Karel
Karel,
Eiwitten in b.v. schapenvlees en eiwitten in b.v. paardenvlees hebben volgens mij exact dezelfde hoeveelheid Kcal !!!
Wel is het zo dat schapenvlees gemiddeld 3x zo vet is als paardenvlees zodat het totaal aantal Kcal van schapenvlees beduidend hoger is als van paardenvlees m.a.w. 1 kilo schapenvlees geeft meer energie als 1 kilo paardenvlees.
De hoeveelheid eiwitten zijn anders ja dat ben ik met je eens maar dat de energiewaarde van eiwit anders zou zijn in diverse vleessoorten ga er bij mij niet in.
Dat dit varieert van 100 tot 375 Kcal zou best kunnen maar dat is een kwestie van de opbouw van het vlees oftewel de percentages eiwitten en vetten die in het vlees aanwezig zijn.
Dat dit voor iedere vleessoort anders is en voor organen weer anders moge duidelijk zijn.
Jij gaat ervan uit dat dit voor honden anders is maar deze stelling ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen.
Wat is volgens jouw idee de faktor als ik vragen mag en hoe kom je aan die gegevens.
Tot slot een persoonlijke vraag Karel:
Aan je gebruikersnaam te zien ben je waarschijnlijk in het bezit van een Tsjechoslowaakse wolfshond (of meerdere) en ik krijg het vermoeden dat je uit België komt.......kennen wij elkaar??