Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Woutertje
#599620
(Hopelijk is dit de goeie plek voor mijn onderwerp)

Na het gisteren niet helemaal goed te hebben gedaan, heb ik het vandaag hopelijk goed gemaakt.

Vandaag heb ik Harry (fb, 13 kg) een 1/4 kip gegeven, buiten in het gras. Hij heeft daar bijna een uur (!!!) van genoten, en alles behoorlijk goed gekauwd, ik was zooo trots op hem!  Verder heeft hij wat visolie en een beetje zoete aardappel gehad in de avond.

Momenteel ben ik er nog niet helemaal achter hoe nu verder te gaan. Ik ben wel van plan hem voor deze eerste week de rest van de kip te geven, gedeeltelijk omdat ik denk dat zijn maag dan de tijd krijgt een beetje te wennen, en gedeeltelijk omdat ik nog 3 kwart kippen heb liggen  ???

Ik heb al behoorlijk wat contacten gevonden hier in de buurt om goed en voordelig in te kopen, o.a. via een groep gelijkgestemde honden- en kattenbezitters. Daar ben ik hartstikke blij mee, maar nou moet ik nog uitvinden wat ik het beste kan inslaan, en DAT weet ik dus niet.

Harry's dagelijkse behoefte is een ietsje onder 250 gram per dag.
Ik heb vandaag ook een stuk varkensvlees (een stuk dijbeen volgens mij) gekocht, ziet er prachtig uit en is ietsje zwaarder dan 250 gram. Maar ik heb begrepen dat botten uit dragende delen te hard zijn; maar als ik het hem geef, zou het een hele tijd duren voor hij aan het bot toe was, en ik kan het dan weghalen. OF ik kan het bot eruit snijden. Doe ik daarmee iets verkeerds?

Ook heb ik een flink stuk runderleven gekocht, zodat ik dat met stukjes kan invriezen en hem over de week het benodigde orgaanvlees kan geven.

Wat een vragen he? En d'r komt voorlopig nog geen einde aan...  ::)
Laatst gewijzigd door Woutertje op di 25 jul 2006, 05:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#599622
kan je komen aan lever hart nieren longen tong maag/pens?
dat is zo'n beetje het orgaan gedeelte
spiervlees is dus al het vlees zonder botten wat niet valt onder orgaan, dus alles wat het skelet bedekt.
en botten.... kippebotten eendebotten konijn/hazebotten, lams en geitenribben (alleen van jonge dieren) lamskop, kalkoen is wat hard dus dat kan je beter achterwege laten.

ik weet niet of er bij jullie ook kans is op aujezki?? anders zou ik dat varkensvlees niet geven, als je het wel kan geven zou ik het been eruit snijden, dragende delen (vooral van oudere dieren) is echt te hard, daar breekt hij zijn tanden op

Als je nog niet zo goed weet wat je nou moet doen stel ik voor dat je eerst begint met een kant en klare versvoeding en dan een mooi menu'tje samensteld (met onze hulp) en als je alle spullen in huis hebt pas gaat beginnen.

Heel veel succes en leuk dat er nog iemand uit America hier is :P
Door Lizzy
#599727
Woutertje schreef: (Hopelijk is dit de goeie plek voor mijn onderwerp)

Na het gisteren niet helemaal goed te hebben gedaan, heb ik het vandaag hopelijk goed gemaakt.

Vandaag heb ik Harry (fb, 13 kg) een 1/4 kip gegeven, buiten in het gras. Hij heeft daar bijna een uur (!!!) van genoten, en alles behoorlijk goed gekauwd, ik was zooo trots op hem!  Verder heeft hij wat visolie en een beetje zoete aardappel gehad in de avond.
Kijk, dat is hartstikke mooi! Hij eet dus heel rustig! Fantastisch!
Momenteel ben ik er nog niet helemaal achter hoe nu verder te gaan. Ik ben wel van plan hem voor deze eerste week de rest van de kip te geven, gedeeltelijk omdat ik denk dat zijn maag dan de tijd krijgt een beetje te wennen, en gedeeltelijk omdat ik nog 3 kwart kippen heb liggen  ???

Het is prima om hem de rest van de week kip te geven. Als hij een wat gevoelige maag heeft, dan is het helemaal niet verkeerd om het overwennen langzaam aan te doen en hem bijv. deze week alleen kip te geven en volgende week iets nieuws te introduceren, bijv. rundvlees. Als je dan 1 week kip + rundvlees gegeven hebt, introduceer je de week erop lam of kalkoen of geit of vis ofzo.

Als hij geen gevoelige maag/darmen heeft, kun je wat sneller nieuwe dingen introduceren.
Ik heb al behoorlijk wat contacten gevonden hier in de buurt om goed en voordelig in te kopen, o.a. via een groep gelijkgestemde honden- en kattenbezitters. Daar ben ik hartstikke blij mee, maar nou moet ik nog uitvinden wat ik het beste kan inslaan, en DAT weet ik dus niet.

Harry's dagelijkse behoefte is een ietsje onder 250 gram per dag.
Ik heb vandaag ook een stuk varkensvlees (een stuk dijbeen volgens mij) gekocht, ziet er prachtig uit en is ietsje zwaarder dan 250 gram. Maar ik heb begrepen dat botten uit dragende delen te hard zijn; maar als ik het hem geef, zou het een hele tijd duren voor hij aan het bot toe was, en ik kan het dan weghalen. OF ik kan het bot eruit snijden. Doe ik daarmee iets verkeerds?

Volgens mij kun je varkensvlees gewoon geven omdat er in de US geen ziekte van Aujeszky heerst. Nu vind ik varkenspoten nogal hard. Je kunt 2 dingen doen:

1)De veiligste manier is het vlees eraf halen, bot weggooien en vlees geven.
2)Hem het bot geven, hem het vlees eraf laten kluiven en bot wegnemen. Als hij een voorzichtige eter is, kun je dit riskeren. Bij mijn honden hoef je dit niet te doen. Die gaan op zo'n bot in de aanval en zouden hun tanden en kiezen er in zetten, waardoor je gewoon teveel kans hebt op beschadigingen aan het gebit (mijn hond heeft 1 kies finaal verklooit op een runderbot...).
Ook heb ik een flink stuk runderleven gekocht, zodat ik dat met stukjes kan invriezen en hem over de week het benodigde orgaanvlees kan geven.

Wat een vragen he? En d'r komt voorlopig nog geen einde aan...  ::)
Welnee joh, dat valt hartstikke mee (dat er geen einde aan komt)! Je moet je vragen gewoon stellen hoor, daar is dit forum toch voor!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door