Sombra schreef:
Hoi,
Ik heb sinds 10 dagen een pup (75% Labr/25% Leonberger), ze krijgt dagelijks barf, maar ik vind nu steeds meer schilfers in haar vacht. Ze krijgt 4 x daags voer:
7:00 puppiebrokken (ivm drukte kinderen naar school)
12:00 groenten/fruitmix + orgaanvlees (meestel hart)
17:00 natuurmix van Bibi
22:00 kippenvleugels of nekken (klein geknipt)
Door de groentenmix gaat vit C, 2 Biergisttabletten, 2 kelptabletten, olijfolie of zonnebloemolie (afwisselend) AH appelcider biologisch, af en toe een 1/2 knoflooktablet en 1 x p. week een kindervitamine tablet.
Wat doe ik niet goed?
Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om dit goed in de gaten te houden en desnoods even bij de dierenarts langs te gaan voor een afkrabsel.
Maar daarnaast denk ik dat je een paar dingen kunt verbeteren in de voeding die je nu geeft. Ik zou het trouwens geen barf willen noemen, maar een verzameling van alle hondenvoedingen. Heb je dit advies van de fokker meegekregen trouwens? Er is niets mis mee hoor, met van alles geven, daar niet van! Hoewel je de brokken van mij weg zou mogen laten... Maar, volgens mij kan het wel beter, het menu. Ik denk wel dat dit een uiterst kritieke fase is voor de hond (hij moet van klein naar heel groot groeien) en dat je dan zeer goed moet weten wat je doet. En dat is (volgens mij) nog lastiger als je alle soorten hondenvoeding combineert.
Maar OK, hier een aantal tips:
Aangezien er in Bibi al meer dan genoeg orgaanvlees zit, zou ik je aan willen raden om geen orgaanvlees meer te geven (hart), maar spiervlees te geven. Spiervlees van bijv: rund, schaap/lam, paard, konijn, kalkoen, eend, etc. etc. Of rauwe/hele vis, bijv. sardientjes of makreel. En dit zoveel mogelijk af te wisselen. Dus de ene dag lam en de andere dag rund, etc. Je geeft nu teveel orgaanvlees met dat hart.
Geef je iedere dag kippenvleugels/nekken? Volgens mij mag het totaal van de voeding voor niet meer dan 50% bestaan uit een bepaalde vlees/bot soort. Volgens mij zit je al aardig tegen de 50% aan (er zit ook al gemalen kippenbot in Bibi). Maar misschien moet je dat even uitrekenen. En als je rond de 50% kip zit, dan doe je er goed aan dit af te gaan wisselen met bijv. parelhoenkarkas of eendennekken/vleugels. Reken dus het kippenbot in Bibi wel mee! Later, als jouw pup groter is zou je ook lamsvleesbotten en kalfsvleesbotten kunnen gaan geven.
Misschien is het ook wel goed om even uit te rekenen hoeveel bot je nu eigenlijk in totaal (dus met Bibi) aan jouw hond geeft. Het is altijd (denk ik) prettig om te weten of je niet teveel of te weinig bot geeft! De percentages van de Bibi staan op Barfplaats, ergens onder product-informatie. Als het percentage botten dat je nu geeft goed is, maar je aan de hoge kant zit, dan is het helemaal een goed idee om je af te vragen of je nog wel brokken moet geven. Want ook in brokken zit calcium.
Ik zou zelf stoppen met de biergist tabletten. Dit is afval van de bierindustrie en bevat gist hetgeen (in mijn ogen) niet gezond is. Ik neem aan dat je dit voor de vitamine B geeft? Vlees bevat voldoende vitamine B, maar wil je persee wat meer vitamine B's geven, dan kun je bijv. ook kefir met tarwekiemen aan je hond geven (af en toe een bakje) of desnoods een vitamine B complex capsule.
De zonnebloem olie zou ik ook gelijk mee stoppen. Zonnebloemolie bevat niet-actieve omega 6 vetzuren en dat zit al voldoende in de rauwe voeding. Ergo, teveel niet-actieve omega 6 vetzuren zijn ongezond. De voeding komt meestal juist omega 3 vetzuren te kort. Je kunt het beste wat lijnzaadolie geven voor de omega 3 vetzuren en borageolie voor de actieve omega 6 vetzuren (GLA).
Mag ik vragen waarom je appelcider geeft?
Nou, ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt!
Groetjes, Lizzy