Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roel
#574867
Hoy, even een vraag over wild.

Ik heb in de diepvriezer nog een aantal everzwijnribben liggen. Kan ik dit geven zonder angst te moeten hebben voor het aujeszky-virus? ??? ???
Door Lizzy
#574873
Ligt eraan waar het everzwijn vandaan komt en of er in dat betreffende land nog deze ziekte heerst....
Door roel
#574891
Het is een belgisch everzwijn. Ik denk dat het geschoten werd in de ardennen.
Door Lil
#574944
Moet je zelf weten, ik voer absoluut geen zwijn of varken of iets dergelijks. Maar ik ben dan ook zo'n muts die eventjes eraan gedacht heeft om geen gevogelte te voeren ivm vogelgriep.
Door peerle
#575067
hoi :)

ik weet het eigenlijk ook niet goed. Ik zou er absoluut geen probleem mee hebben af en toe eens varken of zwijn te geven als ik zou weten dat het gecontroleerd is op aujesky voor het slachten, maar in dit geval weet je dat dus niet zeker...een vriendin van mij heeft daar geen problemen mee en geeft gewoon varken uit de super waar ze niks van weet, en haar kat is nog altijd in goede gezondheid, maar ik zou deze strategie niemand aanraden...weet wat je eet.
Aan de andere kant wil ik je niet nodeloos ongerust maken, de kans is niet groot dat het vlees besmet is met wat voor ziekte dan ook, maar je kan het niet geheel uitsluiten. Je zal zelf moeten beslissen ;), en als je beslist om het niet te geven kook ze dan uit, dan heb je volgens mij nog een goeie bouillon voor soep ;).
Groetjes,
Veerle
Door Lizzy
#575161
Bij mijn weten is Aujeszky in Belgie redelijk onder controle. Maar of het helemaal uitgebannen is? Ik durf het niet te zeggen. Ik gaf het niet. Varken/zwijn wordt sowieso NOOIT gecontroleerd, voor of tijdens of na slachting op de ziekte van Aujeszky. Om het simpele feit dat de ziekte totaal ongevaarlijk is voor mensen.

Uit de Barfplaats bieb:

"Over Aujeszky in Belgie:
Uit een overzicht van de Belgische overheid najaar 2003 blijkt dat alleen in het kerngebied van West- en Oost-Vlaanderen nog besmette bedrijven voorkomen: 68 zeugenbedrijven en rond de 200 vleesvarkensbedrijven. Op een twintigtal van de zeugenbedrijven is sprake van herhaald optredende viruscirculatie. Hierbij wordt geconstateerd dat vooral buurtinfecties een rol spelen. Gezien de varkensdichtheid is dit ook aannemelijk, ruim 60 procent van de Belgische varkensstapel ligt in dit gebied. In de Belgische provincies die langs de Nederlandse grens liggen, zijn geen besmette bedrijven meer aanwezig.
In de tabel hieronder is aangegeven hoe groot het aantal bedrijven is dat beschikt over het Aujeszky-vrij Certificaat. Dit zijn bedrijven met een A3- of A4- statuut. Het A3-statuut houdt in dat nog gevaccineerd wordt, het A4-statuut houdt in dat geen vaccinatie meer wordt toegepast. Aangegeven is ook hoe de percentages voor heel België in 2000 waren".

En: http://www.oie.int/hs2/sit_mald_freq_pl ... &c_mald=21

Belgie staat wel op de lijst.
Door roel
#576375
Bedankt voor het advies.
Ik ge voor alle veiligheid van het everzwijn maar een windfond maken.
Deze fond kan ik dan over onze honden hun eten gieten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door