Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjolein
#264
Hallo allemaal,

Ik ben er nu geloof ik wel helemaal aan toe om de honden helemaal op barf te zetten. Ze krijgen nu Bibi en om de dag kippenkarkassen of een runderbot. Nu zit er niet veel vlees aan, dus ik geef ze dat nu gewoon als lekker/gezond tussendoortje. Heel af en toe krijgen ze ook kippenvleugel,kipkarbonades of vuile pens.

Nu wil ik dus graag gaan beginnen met ze overzetten op Barf. Ik zat er zelf aan te denken om het wel in combinatie te doen met een compleet vers vlees. Kan dit/mag dit? Nu heb ik al het een en ander gelezen natuurlijk en dan lees ik veel over de groente- en fruit mixjes. Moeten ze dit iedere dag of om de dag (heb daar nu verschillende dingen over gelezen).

Dan heb ik nog even een voorbeeld groentmix bedacht en wil graag weten of ik op de goede weg ben.

Bloemkool
Wortel
Andijvie
Appel
Ei
gehakt(runder)

Zou dit bij elkaar een goede mix zijn of moet er nog meer in of uit.

Ik zat er dan aan te denken om dit bijvoorbeeld 's morgens te geven en dan gewoon bibi ofzo iets 's avonds. Dit dus ook in verband met het feit dat ik niet echt aan botten kan komen met veel vlees. Natuurlijk blijven ze dan hun kippenkarkasjes en vuile pens gewoon als tussendoortje krijgen(mits dit geen kwaad kan).

Dan heb ik nog 1 laatste vraagje voorlopig dan.............. Hoeveel moet een hond van 20 kilo ongeveer hebben van de groente mix. Daar kan ik niets over vinden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met al deze vragen.


Groetjes Marjolein
Door Angelique
#265
Hallo allemaal,

Ik ben er nu geloof ik wel helemaal aan toe om de honden helemaal op barf te zetten. Ze krijgen nu Bibi en om de dag kippenkarkassen of een runderbot. Nu zit er niet veel vlees aan, dus ik geef ze dat nu gewoon als lekker/gezond tussendoortje. Heel af en toe krijgen ze ook kippenvleugel,kipkarbonades of vuile pens.

Nu wil ik dus graag gaan beginnen met ze overzetten op Barf. Ik zat er zelf aan te denken om het wel in combinatie te doen met een compleet vers vlees. Kan dit/mag dit? Nu heb ik al het een en ander gelezen natuurlijk en dan lees ik veel over de groente- en fruit mixjes. Moeten ze dit iedere dag of om de dag (heb daar nu verschillende dingen over gelezen).

Dan heb ik nog even een voorbeeld groentmix bedacht en wil graag weten of ik op de goede weg ben.

Bloemkool          
Wortel
Andijvie
Appel
Ei
gehakt(runder)

Zou dit bij elkaar een goede mix zijn of moet er nog meer in of uit.

Ik zat er dan aan te denken om dit bijvoorbeeld 's morgens te geven en dan gewoon bibi ofzo iets 's avonds. Dit dus ook in verband met het feit dat ik niet echt aan botten kan komen met veel vlees. Natuurlijk blijven ze dan hun kippenkarkasjes en vuile pens gewoon als tussendoortje krijgen(mits dit geen kwaad kan).

Dan heb ik nog 1 laatste vraagje voorlopig dan.............. Hoeveel moet een hond van 20 kilo ongeveer hebben van de groente mix. Daar kan ik niets over vinden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met al deze vragen.


Groetjes Marjolein
Hoi Marjolein,

Ik wissel ook compleet (Carnibest) af met zelf gemaakt en dat gaat prima. Een paar eetlepels groentemix per dag is voldoende. Zelf maak ik niet zovel groentemixen omdat er door de Carnibest al groenten zit en ik me die moeite dan ook graag bespaar. Ik zou bij je "zelfmaakvlees" wat meer afwisseling aanbrengen, misschien nog wat hart erbij, eventueel kopvlees zodat je lekker kunt variëren.
Meer tips zul je wel krijgen van de groentemixexperts :D
Gebruikersavatar
Door chooky
#266
Hoi marjolein,
Ik zet mijn antwoorden er even tussen
Hallo allemaal,

Ik ben er nu geloof ik wel helemaal aan toe om de honden helemaal op barf te zetten. Ze krijgen nu Bibi en om de dag kippenkarkassen of een runderbot. Nu zit er niet veel vlees aan, dus ik geef ze dat nu gewoon als lekker/gezond tussendoortje. Heel af en toe krijgen ze ook kippenvleugel,kipkarbonades of vuile pens.

Nu wil ik dus graag gaan beginnen met ze overzetten op Barf. Ik zat er zelf aan te denken om het wel in combinatie te doen met een compleet vers vlees. Kan dit/mag dit?
Ja dit kan. Alleen zou ik het dan een paar dagen versvlees en een paar dagen zelf samenstellen doen, niet mixen. het versvlees is compleet, en als je daar dan dingen aaan toevoegt, raakt het uit balans.
Nu heb ik al het een en ander gelezen natuurlijk en dan lees ik veel over de groente- en fruit mixjes. Moeten ze dit iedere dag of om de dag (heb daar nu verschillende dingen over gelezen).
men verschilt hierover van mening. er zijn mensen die helemaal geen groentemix geven, anderen die alleen de etensresten geven als ie er zijn, een er zijn mensen die dagelijks groente geven.
Ik zit er een beetje tussenin. ik maak een paar soorten groentemix en vries die in in ijsblokjes. ongeveer 3 à 4 keer per week (als ik het kan mixen, los eet ze het niet) geef ik een stuk of 5 blokjes door haar voer heen. ik reken het als extra.

Dan heb ik nog even een voorbeeld groentmix bedacht en wil graag weten of ik op de goede weg ben.

Bloemkool          
Wortel
Andijvie
Appel
Ei
gehakt(runder)

Zou dit bij elkaar een goede mix zijn of moet er nog meer in of uit.
als je kijkt naar wat algemeen wordt aangeraden op de verschillende sites en fora over zelf samenstellen, kom je uit op groene bladgroenten, zoals spinazie, kiemen (alfalfa,, fenegriek, mosterdzaad, tuinkers, etc) en ondergrondse groente zoals wortel. Ikzelf geef ook vaak venkel en peterselie.
kool kan je wel geven, maar met mate. rode paprika kun je geven voor de vitamine C, maar sommige honden zijn daar overgevoelig voor. zuurkool is ook goed als probiotics.
Ik zat er dan aan te denken om dit bijvoorbeeld 's morgens te geven en dan gewoon bibi ofzo iets 's avonds. Dit dus ook in verband met het feit dat ik niet echt aan botten kan komen met veel vlees. Natuurlijk blijven ze dan hun kippenkarkasjes en vuile pens gewoon als tussendoortje krijgen(mits dit geen kwaad kan).
Je kunt bij die botten met weinig vlees ook gewoon vlees bijgeven, bijvoorbeeld kipfilet, rund- of paardafsnijdsels. Bij het zelf samenstellen is het vlees/bot/orgaanvlees gedeelte het belangrijkste in de maaltijden. Die zou ik dan ook als zodanig geven en niet als tussendoortje.
Dan heb ik nog 1 laatste vraagje voorlopig dan.............. Hoeveel moet een hond van 20 kilo ongeveer hebben van de groente mix. Daar kan ik niets over vinden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met al deze vragen.


Groetjes Marjolein
daarover verschilt men dus van mening, maar volgens mij is het bij de methode van billinghurst zo dat het ongeveer 10-20% van het totale menu mag zijn.
groetjes Eva
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door