Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door torakay
#555032
Vraagje, en het zal best vaker gevraagd zijn, maar ik heb zoveel gelezen dat ik niet weet hoe ik nu precies moet beginnen.
Mijn honden krijgen 3 dagen Carnibest en 1 dag Pens,
nu wil ik de andere dagen gaan Barfen.
Hoe kan ik nu het beste een menu samenstellen voor die andere dagen.
Ik weet nog niet waar ik allemaal makkelijk aan kan komen, maar de pens haal ik bij een zelfslachtende
slager dus die heeft waarschijnlijk wel meer te koop.
Wie kan mij een beetje op weg helpen.

gr. Hannie
Door torakay
#555734
Oke bedankt Lizzy, ben er wel wat wijzer van geworden,
maar heb nog steeds veel vragen.
Mijn man heeft vandaag pens gehaald bij de slager en heeft zo eens geinformeerd wat er nog meer te krijgen was.
Kan daar ribben krijgen maar volgens mijn man was dat
ongeveer 80 % bot en 20 % vlees is dit wat. En als ik dit in een maaltijd verwerk moet ik er dan gewoon vlees bij doen omdat er zoveel bot aan zit ?
Kan ook een kop van een rund krijgen in stukken kan ik hier ook wat mee ?
En ik zag hier op het forum ergens rundertartaar en rundergehakt in een menu staan waar wordt
dit onder gerekend.
Ben met die rekenhulp bezig geweest maar ik snap
het niet goed. Ik heb een DH teef van 32 kg en een DH reu van 39 kg die wil ik voorlopig 4 dagen laten barfen en 3 dagen krijgen ze carnibest.
Hoe berek ik dit in godsnaam ? (ben blond)
Ze krijgen aan Carnibest resp. 600 gr. en 1000 gr. moet
ik deze gewichten dan ook aanhouden voor barfen.
Wel veel vragen hé, maar ik wil het ook wel een beetje goed doen.

Gr. Hannie
Door Twiz
#555798
Ook ik ben blond, maar heb er wat op gevonden. 4 dagen barf maal 600 gram is 2400 gram barf per week, dat deel je door 7, zodat je de benodigde hoeveelheid gewoon "per dag" in kunt voeren. De hoeveelheden die er dan uitkomen, zijn natuurlijk maar voor vier dagen, dus dan deel je de uitkomsten weer door 4 en voila je kunt een hoeveelheid (en ook in de juiste portie's) per dag gaan geven. Ohw, wat ziet dat er moeilijk uit. Hoe kan ik dat simpeler formulieren.

De rekenhulp vraagt om een hoeveelheid per dag, en gaat dan zelf aan de slag met alle percentages.
Als je voor jou honden resp. 345 gram en 570 gram per dag in voert (volgens bovenstaande reken som) komen er reps. 2415 gram en 3997 gram per week uit, en dat is ongeveer de hoeveelheid barf die ze per week gaan krijgen, toch?
Dat wordt per dag dan weer ong. 600 en 1000 gram.

En die gewichten zijn natuurlijk maar een richtlijn, daar kun je nog aan "sleutelen" als het niet echt goed bevalt.

Kop van een rund komt denk ik niet in aanmerking, en als je bot voert in de verhouding 80/20 is wat spiervlees denk ik wel aan te bevelen. Alle botten van volwassen dieren (dus ook rund) moet je mijden, die zijn doorgaans al te hard, zoals ook de dragende botten. Alleen de poten van konijn, kip en haas enz. zijn voor de hond eetbaar.

Maar eerst even goed inlezen kan geen kwaad, ook als je alleen "maar" part-time barft.

Maar beginnen bij het begin, dus als er nog niet eerder bot is gegeten, eerst maar eens kippennekken proberen en daarna vleugels en poten. Dan pas aan het "grovere" werk zoals lams/geiten en kalfsribben.
Laatst gewijzigd door Twiz op di 23 mei 2006, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door