Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#533675
Wat is de verhouding bot/vlees in bv. kuikenbouten of kipkarbonades,50/50?Of is het maar 15-20 % bot?
Dan weet ik of ik nog extra spiervlees moet toevoegen aan het menu. ???
Door Lizzy
#533684
Als je het echt wilt weten moet je het vakkundig ontleden...

Zie bijv. wat 202SPOTS voor prachtigs heeft gedaan:

Afbeelding

En anders zul je moeten gokken...

Wat versta je trouwens onder bout en karbonade?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#533747
Leuke foto's!
beetje moeilijk uit teleggen wat ik bedoel zonder plaatjes
Een kuikenbout is een eigenlijk een kipkarbonade met nog een stuk bot eraan,een soort handvat.Kuikenbouten wegen ong. 400 gram,ze zijn best groot.
Snap je me een beetje? ;)
Door 202spots
#533750
Ik heb alleen kalkoennek,kippennek en kipvleugel ontleed, ben nog niet aan deze onderdelen toegekomen,maar is misschien makkelijker om te zien wat je bedoeld?
Jij bedoeld nu de poot /kwart kip denk ik?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op do 20 apr 2006, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#533767
Ik denk dat een poot iets meer vlees als bot bevat. Hoewel het bot wel dragend deel is (en wel gegeten kan worden) en dus iets zwaarder is... Ik denk dat drumstick en dij eigenlijk hetzelfde laken een pak is: misschien iets meer vlees maar wel relatief zwaar bot. Ik zou dit soort dingen als 50:50 rekenen.
Door Suzanne
#533776
Hoihoi,
In dat kader...
zo'n dij, mag dat in zin geheel gegeven worden aan een 8mnd oude sheltie, die nog niet verder kwam dan kipnekje en een incidenteel vleugeltje? Met de nekjes heeft meneer geen enkele moeite overigens!

Of is lamsrib een betere vervolgkeus? En ja, ik weet het, meerdere aan elkaar ;-)

Had laatst ook bijna iets van konijn gekocht, wat eruit zag als een soort 'dij' van kip. Het was me alleen nog te duur, dat komt ff niet uit, dus ik heb 't laten liggen.

Groetjes,
Suzanne
Door Lizzy
#533780
Een hond die vers eet en die al wat botjes gewend is: die kun je in mijn ogen rustig zo'n dij geven. Lamsrib kan ook. Konijn ook ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 apr 2006, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#533819
Een karbo is rond de 25% bot en 75% vlees. Het poot-uiteinde (ook drumstick genaamd) bevat meer bot en minder vlees. Als je die aan elkaar plakt (of niet van elkaar scheidt ;D) heb je een hele poot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door