meesmerel1 schreef:
Nog nieuwe info hierover? In de richtlijn staat ook dat het EU-paspoort volledig moet zijn. Betekent dit nu dat alle (zgn normale) jaarlijkse entingen gegeven moeten worden?
Groetjes,
Marije
(over 2 weken gaat mijn hond mee naar Belgie, dus ik ben wel benieuwd)
Hoi Marije,
Maak je voor België geen zorgen. Hier is de rabiës-enting sowieso altijd al 2 jaar geldig. En de nieuwe regeling gaat pas in per 1 juli a.s.
Maar ik zal even zeggen wat er in de richtlijn staat (vertaald uit het Engels):
artikel 5
1. Als huisdieren van de soorten als genoemd in de delen A en B van Annex één (ga met bedoelde dieren maar uit van honden, katten en fretten) worden verplaatst , moeten ze, zonder het gestelde in artikel 6 (artikel 6 gaat dan weer over de voorlopig nog geldig blijvende speciale regels voor Engeland en Zweden) te overtreden, voldoen aan het volgende:
a. geïdentificeerd zijn volgens artikel 4 (= chip of tatoeage) en
b. vergezeld zijn van een paspoort uitgegeven door een dierenarts die daartoe de bevoegdheid heeft gekregen van de bevoegde instantie waarin een geldige rabiës enting of herenting is aangegeven (= in Nederland dus gewoon je eigen dierenarts) in overeenstemming met de aanbevelingen van het laboratorium dat het vaccin heeft gefabriceerd, uitgevoerd op het dier in kwestie met een geïnactiveerd vaccin van minimaal één antigene eenheid per dosis (standaard WHO).
2. Lid Staten mogen het vervoer van dieren uit de delen A en B van Annex 1 toestaan als ze jonger zijn dan 3 maanden and niet zijn ingeënt, als ze vergezeld zijn van een paspoort en ze sinds de geboorte verbleven op de plaats waar ze werden geboren zonder contact met wilde dieren die mogelijk werden blootgesteld aan de infectie of als de dieren zijn vergezeld van hun moeder van wie ze nog afhankelijk zijn.
Dan nog artikel 16:
Voor een overgangsperiode van 5 jaar, geteld vanaf de dag dat deze regelgeving in werking treedt (= vanaf 1 juli 2004 dus), mogen die lidstaten nog die speciale regels hebben voor de controle van echinococcosis en teken op de dag van in werking treding van deze regelgeving nog eisen dat dieren die hun grondgebied binnenkomen voldoen aan de eisen van die speciale regels.
Over andere entingen wordt niets gezegd. En ik denk niet dat die verplicht zijn, omdat deze regelgeving alleen maar is opgesteld, omdat rabiës ook een gevaar is voor mensen. Er zijn oudere regelgevingen, die dus deels vervallen door deze nieuwe regelgeving, maar voor zo ver ik die ken, is daarin ook niets te vinden over de andere entingen. Maar ik zal daar nog eens induiken.
Overigens kan ik me niet voorstellen, maar het vervelende is, dat er zo weinig bekend is, dat je alle entingen moet overdoen voor het paspoort. Ik denk dat voor oudere honden op de één of andere manier het bestaande entboekje als bijlage bij het paspoort geldt of zo.
gr.
Nicolette