Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yorick
#44835
Hoi,



Ik heb alles in de bibliotheek ivm botten eens doorgenomen. En nu komt mijn vraag: wat bedoelen ze met inknippen van botten? De scherpe kantjes erafhalen? En platslaan dat wil dan letterlijk zeggen de kippennekken helemaal platslaan? Bestaan daar foto's van zodat ik er een goed idee van heb aub?

Bedankt!
Door sharpie
#44879
Hoi,
met het inknippen van kippenvleugels bedoelen ze dacht ik, dat je het hoekje in de kippenvleugel een stukje inknipt, zodat het hoekgewricht niet meer zo stijf/ stevig is, maar een beetje bungelt als het waren.
Zodat het niet kan blijven steken in de keel geloof ik ???
Misschien dat iemand anders het beter uit kan leggen?

Platslaan is idd letterlijk met een hamer de kippennek of kippevleugel platslaan, zodat het bot in kleine stukjes splintert.
Je laat gewoon het vlees eromheen zitten.

Ik heb er geen foto's van helaas.
Door Lizzy
#44944
Het inknippen van kippenvleugels: de vleugel loopt zo:

<

Om te voorkomen dat een beginner (hond) de vleugel in 1 keer inslikt en deze ergens blijft steken, knippen we de vleugels wel in met een snoeischaar. We knippen het bochtje door zodat de vleugel niet meer in een bochtje loopt. Overigens: voor grote honden die ze in 1 keer inslikken zijn ze eigenlijk niet geschikt.

Kippennekken: je kunt daar paar keer met de achterkant van een bijltje of hamertje op slaan zodat de kippennek iets platter is en de botjes gekraakt zijn. Dit hoeft alleen bij pups of erg beginnende barfhonden. Ik heb dit bij de nekken nooit gedaan omdat mijn honden al aan rauw vlees met gemalen bot gewend waren. Zij konden dus al botten verteren.

Als het niet duidelijk is zal ik Leo vragen er eens wat foto's van te maken.
Door Twister
#45142
Het is mij wel duidelijk, maar ik voer nog geen botten, neemt niet weg dat ik er wel eens foto´s van wil zien ;D (ik geef toe pure nieuwsgierigheid hoe het eruit ziet ;))
Door Jolly
#45154
ik heb een foto hieronder staan en zal ff voor je zoeken, waar ik nog meer foto's heb staan van bot etende Chasey.
brb
Door Yorick
#45158
Dit is al duidelijker, bedankt! ;) Mooie foto's trouwens!

Moest het niet teveel moeite zijn zou ik toch ook liever de foto's bekijken van een platgeslagen kippennek en ingeknipte vleugels, dan ben ik zeker dat ik het goed door heb! Yorick is niet echt een schrokker maar beter voorkomen voor de eerste keer hé! Want als je zegt dat je de nek platslaat dan brokkelt dat bot toch af ???

Bij ons in de dierenwinkel verkopen ze soepbenen in de VRIEZER, (het lijkt erg op een merbeen maar dan met vers vlees en vet eraan) Is dit aan te raden om na ontdooiing te geven?

Dank je!
Laatst gewijzigd door Yorick op di 27 jan 2004, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#45161
ja kippevleugels etc heb ik nog nooit gegeven :-[, (alleen hele kippen, maar dat komt omdat wij zelf een vleeskuikenbedrijf hebben) dus voor foto's van ingeknipte kippenvleugels enzo, moet je toche cht even bij Lizzy zijn.
Door sharpie
#45385
Als je de nek plat slaat worden het kleine stukjes en daar is niks mis mee hoor.
Je kan een kippennekje ook gewoon heel geven hoor, als je hond er op zal kauwen en niet in 1 keer doorslikt.
Of geef een kippenrug inplaats van een vleugel, dan moet je hond kauwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door