Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Magic
#515989
Vervleesdagen (kvv) en brokken dat kan .
Nu vroeg ik me af kun je ook brokken geven en bv twee dagen barf geven?

Of is dat niet mogelijk een te zware overgang voor de hond ?
Door herder_lover
#516004
waarom brokken? :o
Gewoon kvv beginnen en als je zou willen kun je overgaan op Barf, of combi barf en kvv. Brokken? Neeeeeeeeeee :-X
Door pallas
#516008
begin lekker met 'n goede kvv en dan misschien over stappen op barf. :)
Door Peet
#516080
Magic schreef: Nu vroeg ik me af kun je ook brokken geven en bv twee dagen barf geven?

Of is dat niet mogelijk een te zware overgang voor de hond ?
Ik zou zeggen: niet doen!

Een barf-hond heeft een lage ph-waarde in zijn maag, en die is nodig om de botten te verteren.

Een brokkenhond heeft een veel hogere ph-waarde, door de vele koolhydraten uit zijn voeding. Die zal de botten niet goed kunnen verteren.
Met alle risico's van dien!!

Dus Barf + kvv kan prima. Maar barf + brok: zou ik zelf nooit doen.
Door peerle
#516091
toen ik lucy heb overgezet op BARF ben ik wel brok blijven geven, ongeveer 8 weken en toen was er geen grammetje brok meer in het dieet.
Redenen :
- Lucy is al een dagje ouder en daarom werd mij aangeraden juist langzaam over te schakelen. Ik weet ook nog niet goed wat ik ervan moet denken, maar ik denk dat het ongeveer zo zit : zolang de zuurtegraad van de maag niet gedaald is tot rauw-verterings-niveau (ph 1-2), lijkt het mij niet slecht om ook brok te geven, maar als de hond eenmaal rauw gewend is en dat het beste verteert kan je de brokjes wel achterwege laten. Voor meer uitleg koop je best het boek 'Rauwe voeding voor honden' van Mogens Eliasen eens.
- Ik kan helemaal geen kvv vinden in de buurt hier, en omdat ik tegelijk aan het bijleren was over BARF-geven, hielp het wel langzaam over te schakelen, ook voor mij, om niet te veel fouten te maken.

Als je hond jong en veerkrachtig is, en geen tekenen van ziekte vertoonde als je vroeger iets gaf waar hij niet aan gewend was, ben ik eerder geneigd te zeggen : laat die brokken maar achterwege en ga voor kvv/BARF. Elke hond reageert anders en je zult samen met je hond moeten uitzoeken wat voor hem/haar het beste is.
Succes & groetjes,
Veerle
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door