- do 23 mar 2006, 09:10
Ja, bovenstaande is de theorie van Mogens Eliasen, toch Rachel? En dat zal allemaal best wel zijn.....
Maar ik ben toch meer van de theorie die Roefus heeft beschreven: pens maakt gewoon een onderdeel uit van de totale maaltijden. Want een prooi bestaat ook maar voor xx% uit pens.
En pens IS heel goedkoop en pens IS heel gezond en ik denk ook dat je het best meer kan voeren (meer als bijv. lever of hart of ander orgaanvlees), maar om het daarom maar onder spiervlees te gaan rekenen (zoals Eliasen dat doet) en echt grote hoeveelheden te gaan voeren: ik vind het niks.... En het is geen spiervlees (zoals ik de definitie van spiervlees hanteer) en het wordt nooit spiervlees ook....
Volgens mij wordt het een tikje overdreven en ik vind ook dat Eliasen hier met 2 maten meet. Van hart en ander orgaan hanteert hij namelijk wel de regel "dat een prooidier maar voor maximaal xx% uit hart of lever bestaat".
Ik ben er overigens ook nog helemaaaaaal niet uit of je met pens echt zo goed bezig bent. De koeien van tegenwoordig staan nauwelijks nog in de wei. Ze staan vooral op stal en eten daar kuilgas en koeienbrokken. En geloof mij maar als ik zeg dat die koeienbrokken van dezelfde ordegrote troep is als hondenbrokken.
Goed, heb ik het nog niet over alle ontwormingskuren die koeien en schapen krijgen en ook nog niet over de medicijnen die ze toegediend krijgt.... Ik denk dat de koe van vandaag niet meer vergeleken mag worden met de koe van 60 jaar geleden. En mede daarom voer ik zoveel mogelijk pens van biologisch gehouden koeien. En geef ik ook gewoon 'normale pens' hoeveelheden pens. Ik denk dat ik een % of 7 pens. voer.
OK, even een rekensommetje: een beetje 2-jarige stier weegt 550 kg (en dan worden de koeien/stieren waar ik de pens van haal geslacht). Een pens van zo'n stier weegt ongeveer 15 kg. Ik ben mijn slag in rekenen even kwijt, maar klopt het dan als ik zeg dat een rund voor ongeveer 2,7% uit pens bestaat? Volgens mij wel. Nou, volgens mij ben je dus niet goed bezig wanneer je standaard op het totaal van je menu 25% pens gaat voeren.... Maar goed, da's mijn mening.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 mar 2006, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.