Ik gebruik de Lizzy Plat-Coelers methode

. Oftewel: ik heb van allerlei percentages uitgeprobeerd en deze bevallen mij het beste:
40% a 50% rauwe vleesbotten (die voor tenminste 50% uit vlees bestaan en eerder nog meer).
15% groentemix
15% orgaanvlees (inclusief pens)
20% a 30% spiervlees
Ian Billinghurst's percentages zie je inderdaad in de rekenhulp. 60% vleesbotten betekent dus 30% bot, kaal.
Mogens Eliasen is meer deze richting:
33% rauw vlees + orgaanvlees
33% rauwe groentes
33% vet en botten
(da's bijna 100%

).
Tom Lonsdale werkt niet met percentages. En ik kan van Lonsdale ook niet zoveel hoogte krijgen. Voer je nou helemaal zoals het prooidiermodel, kom je ongeveer uit op (en in mijn ogen is Lonsdale niet gelijk aan prooidiermodel, maar goed, da's mijn mening):
10% orgaanvlees (de helft ongeveer is lever)
10% a 15% bot, kaal
75% a 80% spiervlees
Zit er nou veel verschil in? Ehhh.... Ja, ik vind van wel. Zoals je ziet zit er in het prooidiermodel geen groente/fruitmix. En je ziet heel veel spiervlees. Dat vind ik nogal een groot verschil met de rest van de methodes. Ook de hoeveelheid bot varieert best behoorlijk. Van 10% tot 30%, kaal.
Maar vraag je nou aan mij "wat is de beste methode?", dan vrees ik dat ik het antwoord daar niet op weet. Ik denk dat dat ook niet bestaat "DE beste methode". Volgens mij zijn er gewoon meer wegen die naar Rome leiden. Ik doe wat mij/mijn honden het beste bevalt. Ik vind dat honden groente goed kunnen gebruiken (let wel: ik zeg niet dat ze ze persee nodig hebben - ik heb honden gezien die het zonder 'goed doen'. Hoewel ik de argumenten van Eliasen om wel groente te geven erg sterk vind). Ik vind 10% bot zelf ook wat te weinig en geef liever wat meer. Toen ik mijn honden 10% bot gaf (kaal dus he), vond ik de ontlasting te slap en de gebitten vuil worden. Maar, ik zal niet zeggen dat 10% bot slecht is. Weet je wat ik denk? Dat je gewoon ergens tussen deze marges moet gaan zitten en moet kijken waar jouw honden het het beste op doen!