Ik heb een vraagje, mogen honden eigenlijk champigons hebben??
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar dat leverde niets op...
wie o wie weet dat??
Moderator: Lizzy
Lizzy schreef: Moeilijke vraag. Ik ken sites waarbij gesuggereerd wordt dat rauwe champignons licht giftig .........misschien omdat een champignon uit een schimmel ontstaat?
FuzzyFriends schreef: ...misschien omdat een champignon uit een schimmel ontstaat?Ik heb gehoord (op tv van iemand van het voedingscentrum) dat rauwe champignons giftig zijn, omdat ze met paardemest gekweekt(ik weet niet of je dat zo zeg) worden en daar zitten bacteriën in die alleen verdwijnen als je het verhit. Dat hoorde ik maandag op tv bij "Nederland in beweging"(naar dat soort programma's ga je kijken als je werkloos bent
Even snel gegoogled, maar lees nergens dat de gekweekte champignon rauw giftig zou zijn voor mens of dier...sommige van zijn in het wild groeiende neefjes wèl!
Laura2004 schreef: Ik heb gehoord (op tv van iemand van het voedingscentrum) dat rauwe champignons giftig zijn, omdat ze met paardemest gekweekt(ik weet niet of je dat zo zeg) worden en daar zitten bacteriën in die alleen verdwijnen als je het verhit. ....Klopt.
FuzzyFriends schreef: Klopt.Ja, eigenlijk wel. Voor honden is het alleen giftig als ze ontwormt zijn, maar in hoeverre het voor mensen giftig is weet ik niet. Idd wel een beetje vreemd.
De compost die telers gebruiken voor het kweken van champignons bestaat uit de volgende ingrediënten:
Stromest
Kippenmest
Paardenmest
Gips
Water
Maar is de paardenmest dan sowieso giftig of alleen als de paarden ontwormt zijn...want dan zouden ze voor mensen dus ook giftig moeten zijn...en dan zou er toch een soort van waarschuwing op het doosje moeten staan. Vind ik tenminste...
FuzzyFriends schreef: Ja hè?Dat is wel erg lang
Volgens mij bestaat er een wet of regeltje dat zegt dat paarden binnen een half jaar na het ontwormen niet geslacht mogen worden voor consumptie. Iets in die trant...
AstridStraver schreef: Wij eten zelf soms (gemarineerde) rauwe champignons als salade, heerlijkEn jullie leven nog!!!![]()